علت مورمور و یا سوزن سوزن شانه و کتف چیست ؟

1111

اعصاب توسط غضروف‌ها، ماهیچه‌ها، عضلات، استخوان‌ها و تاندون‌های مختلف احاطه شده اند. گاهی ممکن است توانایی فرد در حرکت آزادانه باعث تحت فشار قرارگیری عصب شود.
متاسفانه، تحت فشار قرارگیری عصب استخوان شانه بسیار ناخوشایند است.
زمانی که عصب به طور موقت تحت فشار قرار می‌گیرد، اگر فرد روی بازوی خود تکیه دهد یا بخوابد، احساس سوزن سوزن شدن یا مور مور را تجربه خواهد کرد. در برخی موارد، فشار وارده به عصب طولانی مدت است و باعث مور مور شدن عصب می‌شود. این اتفاق معمولا در استخوان شانه می‌افتد زیرا شانه در آن قسمت حرکات بسیاری دارد.

علل گز گز و یا مور مور شدن شانه ها چیست؟

علل گز گز و یا مور مور شدن شانه‌ها عبارتند از:

تورم یا التهاب

مور مور شدن شانه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که یک التهاب در نزدیکی شانه باعث فشار به شانه شود. به عنوان مثال سندرم تونل کارپال زمانی ایجاد می‌شود که یکی از اعصاب مچ دست تحت فشار قرار گرفته باشند؛ این فشار باعث التهاب رباط‌ها یا تاندون‌های مجاور می‌شود. التهاب و تورم ممکن است در اثر استرس مداوم، پوسچر نامناسب، یا بیماری نیز ایجاد شود.

آسیب به عصب

ممکن است عصب اطراف استخوان شانه، بین زائده‌های استخوانی اطراف دیسک‌های نخاعی، تحت فشار قرار گیرد. زائده‌های استخوانی، قسمت‌های کوچکی از استخوان‌های اضافی هستند که روی استخوان‌های طبیعی رشد می‌کنند اما ممکن است به طور طبیعی با افزایش سن و فشار به ستون فقرات نیز استخوان‌های اضافی به وجود آیند.

بیماری

سل پوستی، دیابت، آرتروز، پرکاری تیروئید و بسیاری از بیماری‌های دیگر باعث التهاب مفاصل و مور مور شدن می‌شوند. موانعی همچون کیست‌ها یا تومورها نیز در ایجاد حس مور مور نقش دارند.

وضعیت بدن

قرار گیری در وضعیت نامناسب و توزیع وزن نامتناسب باعث وارد شدن فشار اضافی روی اعصاب استخوان‌های شانه می‌شود.این مشکل در اثر عادات ناشی از وضعیت قرارگیری بدن، بارداری، چاقی، و حتی داشتن سینه‌های بزرگ اتفاق می‌افتد.

آیا گز گز شانه و کتف با درد همراه است؟

مور مور شدن شانه، به دلیل تغییری که در نحوه‌ی انتقال سیگنال‌ها در بدن ایجاد می‌کند، باعث ایجاد علائمی در قسمت‌های دیگر بدن می‌شود. اگر نگران ابتلا به مور مور شدن شانه‌ها هستید، مراقب بروز علائم زیر باشید:

درد

مور مور شدن ، چه از نوع سوزش باشد، چه گز گز و چه تیر کشیدن، احتمالا باعث آسیب‌هایی می‌شود. ممکن است آسیب‌ها در اثر فشار وارده به عصب یا گرفتگی عضلات استخوان شانه ایجاد شوند. گاهی درد ناشی از گز گز شدن عصب پخش شده و به دیگر قسمت‌های بدن نیز گسترش می‌یابد.

ضعف

اعصاب بر عملکرد عضلات اثر می‌گذارند و مور مور شدن بر استخوان‌های شانه و به طور کلی بر شانه تاثیر می‌گذارد. ممکن است احساس کنید بلند کردن اشیا یا حتی بالا بردن دست‌ها به روی سر برایتان سخت است. ممکن است ضعف در گرفتن اشیا یا ضعف تحرک در یک دست یا در تمام بازو به وجود آید. اینکه ضعف در کجا ایجاد شود به این بستگی دارد که کدام عصب درگیر شده است.

مور مور شدن

همان طور که در بالا گفته شد، احساس سوزن سوزن شدن یک عضو خواب رفته زمانی اتفاق می‌افتد که عصب تحت فشار باشد. این حالت را مور مور شدن می‌نامند که با بی حسی محل همراه است.
محل دقیق و دفعات تکرار علائم به علت ایجاد فشار، عصب درگیر و شدت درگیری و فشار بستگی دارد. علائم مور مور شدن استخوان شانه ممکن است به صورت موج دار یا دائمی بوده ، یا فقط بیاید و سریع از بین برود.

درمان گزگز و یا سوزن سوزن شدن پشت شانه ها

زمانی که یک متخصص مور مور شدن استخوان شانه را در شما تایید کرد، مرحله بعد یافتن راهی برای درمان است. درمان معمولا شامل رفع علت بیماری است- اگر علتی وجود داشته باشد- اما برای کاهش علائم نیز روش‌هایی وجود دارد که عبارتند از:

مصرف داروهای مسکنی که بدون نسخه به فروش می‌رسند

مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، برای درمان مور مور شدن نیز داروها موثر هستند. مخصوصا داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDS) یا مسکن‌هایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند یا داروهای تجویزی برای درمان مور مور شدن مفید هستند.

استراحت کافی داشته باشید

در مراحل اولیه‌ی بیماری، استراحت اولین وسیله برای کاهش درد ناشی از مور مور شدن شانه است. به طور کلی، باید تا جایی که امکان دارد از حرکت دادن دست درگیر یا گردن خودداری کنید. فرد باید حالت خواب خود را نیز اصلاح کند اما درمان به عصب درگیر بستگی دارد.

از یقه کششی استفاده کنید

با توجه به عصبی که درگیر شده است، ممکن است فرد مجبور باشد از یقه کششی برای ثابت نگه داشتن گردن استفاده کند. پزشکی که بیماری و شدت آن را تشخیص می‌دهد، توصیه‌های مناسب را نیز به بیمار می‌دهد.

گرما و سرما درمانی

استفاده از کمپرس‌های گرم و سرد نیز برای تسکین التهاب و تورم مفید است. فرد باید یک کمپرس گرم را به مدت 15 دقیقه روی محل گذاشته و سپس پانزده دقیقه کمپرس سرد روی محل قرار دهد. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید تا محل بهتر شود.

ورزش

طب فیزیکی نیز برای درمان مور مور شدن در استخوان شانه مفید است. متخصص طب فیزیکی ورزش‌هایی که برای تقویت عضلات و کاهش فشار طراحی شده‌اند را با بیمار کار می‌کنند.
همچنین متخصص طب فیزیکی به بیمار می‌گوید که چگونه فعالیت‌های روزانه خود را تغییر دهد تا مانع تحریک عصب شود. دو نمونه از حرکات ورزشی پیشنهادی برای مور مور شدن شانه عبارتند از:

حرکت آونگ

برای انجام این ورزش:
• روی تخت دراز کشیده و یک دست را در کنار خود به حالت آویزان قرار دهید.
• به آرامی دست را به عقب و جلو حرکت دهید. این کار باعث ایجاد درد می‌شود اما اگر می‌توانید این درد را تحمل کند.
• با کاهش درد، سرعت خود را افزایش دهید و به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه این کار را ادامه دهید.
• پس از چند روز انجام این حرکت، زمان انجام حرکت و تحمل خود را افزایش دهید.

حرکت بازو دایره‌ای

برای انجام این ورزش:
• در یک فضای باز ایستاده و بازوها و دست‌ها را بکشید تا یک حرف T با سطح زمین تشکیل شود.
• به مدت ده ثانیه با بازوها دایره‌های کوچکی بسازید و سپس استراحت کنید، دوباره همین حرکت را در جهت مخالف انجام دهید. این حرکت را دو ست ده ثانیه‌ای برای هر بازو تکرار کنید.
این که اعصاب شما دچار گرفتگی می شوند به این معنی نیست که شما محبور به تحمل این احساس ناراحت کننده هستید.اگر دچار مور مور شدن در استخوان شانه هستید، با پزشک در مورد روش‌های درمان موجود و نحوه‌ی بهبود کیفیت زندگی مشورت کنید.

سوالات رایج درباره بی‌حسی شانه

سوالات رایج درباره بی حسی شانه

سوالات متداول گزگز و مور مور شدن شانه و گردن شامل موارد زیر می­باشد:

آیا بی‌حسی در شانه بر استفاده من از دست خود تاثیر خواهد گذاشت؟

ممکن است بی‌حسی در شانه شما با مشکلات حرکتی در دست و بازو همراه باشد؛ زیرا عصب زیر بغل هم یک عصب حرکتی و هم یک عصب حسی است. بنابراین تحریکاتی را منتقل می‌کند که علاوه بر احساس، حرکات را نیز کنترل می‌کنند. ممکن است شما در چرخش خارجی یا بلند کردن شانه‌ها احساس ضعف داشته باشید یا انجام آنها برای شما دشوار باشد؛ اما از آنجا که سایر عضلات می‌توانند در این حرکات به شما کمک کنند، مشکل شما نباید شدید باشد. اگر فشار وارد شده بر شبکه بازویی و آسیب به آن منجر به صدمه دیدن سایر اعصاب شود، ممکن است در حرکت دادن دست نیز مشکل داشته باشید.

چرا علائم را فقط در شانه چپ خود احساس می‌کنم؟

اگر فقط در یک بازو احساس بی‌حسی دارید، علت آن این است که فقط عصب آن بازوی خاص تحت تاثیر مشکل قرار گرفته است؛ در حالی که اعصاب دست دیگر مشکلی ندارند.

آیا بی‌حسی در شانه چپ تهدید کننده زندگی است؟

معمولاً بی‌حسی در شانه چپ تهدیدکننده زندگی نیست؛ بخصوص اگر علت آن فشار روی بازو، مانند دراز کشیدن روی بازو برای مدت زمان طولانی باشد. با این حال بی‌حسی در شانه چپ ممکن است نشانه سکته مغزی نیز باشد که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و به  توجه فوری نیاز دارد.

آیا بی‌حسی از شانه به سایر بخش‌های دست یا بخش فوقانی بدن نیز گسترش پیدا می‌کند؟

اگر علائم شما به دلیل فشرده شدن عصب زیر بغل در شبکه بازویی باشد، بسته به اینکه کدام شاخه‌های عصبی و اعصاب بازوئی تحت تاثیر قرار گرفته‌‌اند ممکن است علائم شما به سایر بخش‌های دست نیز گسترش پیدا کنند.

آیا گزگز و مورمور شدن شانه می‌‌تواند از علائم دررفتگی مفصل شانه باشد؟

اگر استخوان هومروس (استخوان فوقانی دست) از سوکت تیغه شانه جا به جا شود، ممکن است دچار دررفتگی شانه شوید. دررفتگی‌های شانه و همچنین دررفتگی‌های بیشتر مفاصل، در اثر حرکات بی‌ثبات، قدرتمند و ناگهانی، مانند کشیدن یا هُل دادن سریع اجسام سنگین یا وارد شدن ضربه پر فشار ناگهانی به مفصل ایجاد می‌شوند. علائم در رفتگی شانه احتمالاً شامل بی‌حسی، سوزن سوزن شدن به دلیل فشرده شدن و التهاب اعصاب، تورم، درد و انعطاف ناپذیری شدید مفصل می‌باشد. اگر اختلال در عصب شدید باشد، ممکن است باعث اسپاسم‌های عضلانی شود که منجر به بی‌حسی و سوزن سوزن شدن و احساس سوزش می‌گردد.

ارتباط رادیکولوپاتی گردنی و گزگز شانه چیست؟

رادیکولوپاتی گردنی یک اصطلاح بالینی است که برای فشرده شدن و التهاب ریشه‌های عصبی در مهره‌های گردنی ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. رادیکولوپاتی گردنی علاوه بر ایجاد بی‌حسی و سوزن سوزن شدن، ضعف و درد در شانه‌ها و قسمت فوقانی کمر و بازوها، می‌تواند در انجام کارهایی که به قدرت و هماهنگی نیاز دارد نیز اختلال ایجاد کند. اختلالات دژنراتیو استخوان و آرتروز یا دیسک‌های فتق، اغلب ایجاد کننده علائم رادیکولوپاتی گردنی هستند.

کایروپراکتیک و یا درمان دستی چگونه در بهبود گزگز شانه موثر است؟

کایروپراکتیک‌ها انواع مختلفی از تکنیک‌های کایروپراکتیک را برای تسکین فشرده شدن عصب شانه و التهاب بافت نرم ارائه می‌کنند. تنظیم و متعادل سازی ستون فقرات، تراز و تعادل بهینه را به ستون فقرات شما باز می‌گرداند تا اعصاب بیش از این به دلیل قرار داشتن مهره‌ها خارج از موقعیت طبیعی خود، فشرده نشوند. این اصلاحات و تنظیمات همراه با ماساژ درمانی باعث تسریع کاهش درد، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن می‌شوند. کایروپراکتور با آزاد کردن بیشترین گلبول‌های سفید خون و سایر مواد شیمیایی ترمیم کننده که توسط خود بدن ساخته می‌شود، به مفصل شانه کمک می‌کند تا به طور طبیعی بهبود پیدا کند که این امر باعث بهبود انعطاف پذیری، برداشته شدن فشار از روی اعصاب و تسریع بهبودی می‌شود.

نقش فیزیوتراپی در رفع مور مور شدن شانه­ها چیست؟

درمان گزگز و بی‌حسی شانه، به علت بی‌حسی بستگی دارد . فیزیوتراپیست شما بدن شما را معاینه کرده و اطلاعات دقیقی درباره مشکل به دست می‌آورد تا علت علائم را تعیین کند.

تشخیص آسیب عصبی با گرفتن سابقه پزشکی دقیق بیمار و بررسی کامل آسیب انجام می‌شود. ممکن است بسته به یافته‌های بدست آمده، فیزیوتراپیست‌های ما انجام آزمایش‌های دیگری مانند تست وضعیت عصبی را نیز توصیه کنند تا وجود عصب فشرده شده تایید شده و میزان آسیب عصبی تعیین شود. اگر تایید شده باشد که درمان فیزیوتراپی برای شما مناسب است، باز هم ممکن است دامنه رویکردهای مورد استفاده توسط فیزیوتراپیست متفاوت و متنوع باشد و ممکن است موارد زیر را شامل شود (اما فقط به این موارد محدود نمی‌شود):

• منیپولیشن (دست مالی)
  • موبیلیزیشن (آماده سازی)
  • کشش
  • سوزن خشک
  • ماساژ
  • اصلاح وظایف

فشردگی عصب در صورت عدم درمان می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد. بنابراین ضرورت دارد که از فیزیوتراپیست یا پزشک خود مشاوره بگیرید. زیرا مداخله زودرس کلید بازگشت کامل عملکرد است.

بهترین  برنامه غذایی برای رفع گزگز شانه چیست؟

بی حسی و سوزن سوزن شدن برخی از علائم رایج کمبود مواد مغذی است از این رو برای جلوگیری از آنها سعی کنید مواد مغذی بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین B12

کمبود ویتامین ب۱۲ می‌تواند به کندی ایجاد شود. به این معنا که علائم آن به تدریج ظاهر می‌شوند و با گذشت زمان شدت پیدا می‌کنند. در موارد نادر، علائم نسبتاً سریع ظاهر می‌شوند. اگرچه کمبود ویتامین و مواد مغذی می‌تواند منجر به ایجاد طیف گسترده‌ای از مشکلات شود، اغلب این مشکلات مورد غفلت قرار می‌گیرند یا با مشکل دیگری اشتباه گرفته می‌شوند. شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین ب۱۲ می‌تواند شامل تجربه احساسات عجیب، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در شانه‌ها دست‌ها یا پاها باشد.

پتاسیم

پتاسیم به قلب، اعصاب و ماهیچه‌های شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن کار کنند. بنابراین اگر شما دچار کمبود این ماده مغذی اساسی باشید، ممکن است دچار سوزن سوزن شدن و بی‌حسی شوید. کمبود پتاسیم در بدن می‌تواند ناشی از اسهال تهوع و استفراغ تعریق بیش از حد مصرف آنتی بیوتیک یا دیورتیک‌ها یا مشکلات مزمن مانند اختلال در خوردن غذا و بیماری‌های کلیوی باشد.

منیزیم

منیزیم به پشتیبانی از سلامت استخوان‌ها و تولید انرژی در بدن کمک می‌کند. اگرچه کمبود این ماده مغذی بسیار نادر است اما می‌تواند در افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند، مشکلات سلامتی خاصی دارند یا الکل مصرف می‌کنند، بروز کند. کمبود منیزیم در موارد شدید می‌تواند منجر به بی‌حسی شود.

ویتامین e

کمبود این ویتامین در کشورهای توسعه یافته نادر است. ویتامین e یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌های بدن در مقابل آسیب، ضعف عضلات و مشکلات عصبی محافظت می‌کند. به دلیل ارتباط نزدیک این ویتامین با سیستم عصبی، کمبود آن می‌تواند منجر به بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها و سراسر بدن شود.

کلسیم

بدن برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و پشتیبانی از ساختار اسکلتی بدن و عملکرد آن به کلسیم نیاز دارد. در صورت کمبود کلسیم، نشانه رایج آن که بی‌حسی و سوزن سوزن شدن در اطراف دهان و انگشتان دست و پا است بروز می‌کند. در صورت بروز این علائم باید بدانید این صدای بدن شما است که نیاز فوری به شیر را فریاد می‌زند