گردن درد : درمان ،علل و علائم آن

1. خانه
  3. گردن
  5. گردن درد : درمان ،علل و علائم آن

گردن درد یک مشکل شایع است. عضلات گردن ممکن است در اثر حالت نامناسب بدن دچار کشیدگی شوند. از علل گردن درد حالت نامناسب بدن ممکن است به دلیل خم شدن بیش از حد به سمت کامپیوتر و یا چمباتمه زدن در پشت میز کار ایجاد شود. استوئو آرتریت نیز یک علت درد گردن می باشد. گردن و پشت شما از یک ستون از استخوان ها که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند، به نام ستون فقرات، ساخته شده است. به استخوان هایی که ستون فقرات را می سازند، مهره می گویند. این استخوان ها در حمایت از سر کمک کرده و نخاع را نیز محافظت می کنند (عصب اصلی در بدن که اعصاب دیگر را در کل بدن به مغز متصل می کند.)

pain-in-the-neck2 -aptclinic

درد گردن در بیشتر موارد با فیزیوتراپی و ورزش درمان می شود.فیزیوتراپی باعث تقویت عضلات گردن شده و درد آن را تا مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم برای درمان گردن درد از ورزش های مختلف،حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی قوز پشت اینجا کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات در زمینه درمان قطعی افتادگی شانه اینجا کلیک کنید.

علائم و نشانه ها

درد و گرفتگی

درد و گرفتگی از شایع ترین علائمدرد گردن می باشند، که با ایجاد درد وگرفتگی، درمان درد گردن باید شروع شود.شما ممکن است در وسط هر یک از دو طرف گردن خود احساس درد کنید که ممکن است موجب درد شانه ها، کتف ها و یا قسمت بالایی سینه نیز انتشار پیدا کند.
اگر شما دچار سر درد های تنشی می شوید، درد از پشت سر شما منتشر شده و بعضا در پشت چشم ها یا در گوش ها و یا درد شانه راست نیز احساس می شود.
حرکت کردن برای شما دردناک بوده و ممکن است ماهیچه های شما سفت شده باشند، به خصوص اگر برای مدت زمان طولانی در یک موقعیت ثابت نشسته بوده اید. همچنین ممکن است متوجه شوید که گردن شما به اندازه ی قبل نمی چرخد.
اگر گرفتگی گردن شما خیلی زود شروع شده و هر دو شانه ی شما نیز گرفته اند، این می تواند نشانه ای از یک عارضه به نام پلی میالژی رماتیکا (PMR) باشد. شما باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید چرا که این عارضه به درمان گرفتگی عضلات گردن سریع و بی درنگ نیاز دارد.

گردن درد

بی حسی یا احساس خارش

اگر در درون بازو ها تا انگشتان خود دچار بی حسی و احساس خارش شده اید، ممکن است این امر در اثر پینچ شدن (تحت فشار قرار گرفتن) یک ریشه ی عصبی ایجاد شده باشد.

علت ها و دلایل

گردن درد شدید می تواند علل زیادی داشته باشد ولی نمی تواند همیشه برای آن دلیلی پیدا کرد. شایع ترین مشکل مربوط به گردن، گردن درد غیر اختصاصی می باشد. علائم این عارضه شامل درد و گرفتگی بوده ولی به نظر می رسد که علت خاصی برای آن وجود نداشته باشد. این عارضه ممکن است در اثر نشستن در حالت نامناسب و یا پس از یک آسیب خفیف در اثر چرخاندن گردن ایجاد شود. همچنین ممکن است اسپاسم عضلات حمایت کننده ی گردن نیز منجر به این عارضه بشوند. این مشکل معمولا پس از چند روز از بین رفته و به معنی آسیب دیدن گردن شما نیست. در برخی موارد ممکن است مشکلات مربوط به گردن، جزئی از عارضه ها و مشکلات عمومی تر از جمله استئو آرتریت و یا پلی میالژی رماتیکا (PMR) باشند که در این موارد، احتمال طولانی مدت شدن درد بالا می رود.

آیا باید در رابطه با گردن درد خود، به پزشک مراجعه کنم؟

بیشتر موارد گردن درد، در اثر کشیدگی های ساده ی عضلانی ایجاد شده و طی تنها چند روز از بین می روند. شما معمولا می توانید خودتان این گونه گردن درد ها را با استفاده از دارو های مسکن بدون نیاز به نسخه ی پزشک و با انجام تمرینات ملایم و استراحت مناسب به منظور رهایی از گرفتگی، درمان کنید. اگر درد شما شدید نبوده و مطمئن هستید که آسیب خاصی به گردن شما وارد نشده است، مراجعه به پزشک ضرورتی ندارد. ولی اگر درد شما پس از گذشت 2 هفته بهبودی نیافته و یا در دست های خود احساس ضعف و بی حسی می کنید، آن گاه باید به فیزیو تراپیست مراجعه کنید چرا که ممکن است مشکلات پیچیده تری باعث ایجاد گردن درد شما شده باشند.
اگر هر یک از موارد زیر برای شما صادق است، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید :
•    در هر دو شانه ی خود دچار درد شدید باشید.
•    در ران ها و باسن خود نیز احساس درد کنید.
•    احساس ناخوشی و تب داشته باشید.

موارد بالا از نشانه های عارضه ای به نام پلی میالژی رماتیکا (PMR) می باشند که به درمان بی درنگ نیاز دارد.

تشخیص

بیشتر مشکلات مربوط به گردن پس از یک معاینه ی ساده تشخیص داده شده و درمان می شوند. احتمال این که به آزمایشات بیشتر پزشکی نیاز داشته باشید پایین است. از عکس برداری با اشعه ی ایکس نیز به منظور رد کردن احتمال برخی از علل ایجاد گردن درد، مانند اسپوندیلیت انکیلوزان و یا عفونت استفاده می شود.
اگر درد گردن شامل علائم زیر باشد، باید به متخصص مراجعه شود :
•    درد بسیار شدید باشد.
•    درد به درون دست ها انتشار پیدا کند.
•    فرد دچار سرگیجه شود.

ممکن است متخصص به شما توصیه کند که آزمایش خون و یا اسکن ان آر آی (MRI) انجام بدهید. اسکن ام آر آی تنها در شرایطی انجام می شود که دکتر فیزیوتراپی به گیر افتادن یک عصب شک داشته باشد.

راه و روش های درمان و فیزیوتراپی

معمولا تمام آن چه برای درمان گردن درد مورد نیاز است، درمان های دستی اجرا شده توسط دکتر فیزیوتراپی، به همراه تمرینات خانگی می باشد. مهم است که مطمئن شوید هر گونه درمان فیزیکی انجام شده، توسط دکتر فیزیوتراپی صورت بگیرد.
دکتر فیزیوتراپی شما، در مورد پوکی استخوان از شما سوال خواهد کرد، چرا که برخی از روش های درمانی، برای افراد مبتلا به این عارضه مناسب نیستند. تحقیقات نشان داده اند که روش درمان دستی معمولا فقط در سه ماه اول ایجاد مشکل در گردن، موثر می باشد.

تمرین

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که انجام تمرین و ورزش کردن می توانند ابزار های اصلی درمان گردن درد باشند. دکتر فیزیوتراپی شما ممکن است تمرینات مخصوصی را برای کمک به بهبودی دامنه ی حرکتی گردن و همچنین کاهش درد آن به شما ارائه دهد. اگر در طول ارزیابی های اولیه از فرد، وجود ضعف نیز تشخیص داده شود، دکتر فیزیوتراپی ممکن است تمرینات تقویتی را نیز تجویز کند.

تراکشن

در برخی موارد، ممکن است برای درمان گردن درد از تراکشن گردن نیز استفاده شود. تراکشن برای جدا کردن سطوح مفاصل گردن از یکدیگر استفاده می شود که اگر شما دچار آرتروز گردن باشید، مفید خواهد بود. اگر شما مبتلا به یک دیسک بیرون زده یا فتق شده می باشید، تراکشن می تواند به اعصاب تحت فشار کمی فضا داده و درد را کاهش دهد.

اصلاح حالت بدن

اگر احتمال داده شود که نشستن در حالت نامناسب، علت ایجاد گردن درد در شماست، دکتر فیزیوتراپی به شما کمک می کند که آن را اصلاح کنید. او همچنین ممکن است از کمر بند های طبی برای بهبود حالت نشستن شما کمک بگیرد.

درمان دستی و تکنیک های جا اندازی

از درمان دستی و تکنیک های جا اندازی برای کمک به بهبودی دامنه ی حرکتی گردن و کاهش درد آن استفاده می شود. درمان دستی و تحرک بخشی به گردن، خطراتی را نیز به همراه دارند. این تکنیک ها باید حتما توسط یک دکتر فیزیوتراپی با صلاحیت بالا اجرا شوند.

ماساژ

اگر احتمال داده شود که ماهیچه های سفت و دردناک، علت ایجاد گردن درد شما باشند، دکتر فیزیوتراپی شما ممکن است از تکنیک های ماساژ برای کمک به کاهش تنش و درد در این عضلات بهره بگیرد.

رفع فشار ستون فقرات (DTS / DOC)

این روش بهتر از تراکشن معمولی گردن کار کرده و هیچ گونه ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کند. این روش یک فشار دور کننده به مهره های ستون فقرات وارد کرده و بدین ترتیب درد و گرفتگی را کاهش می دهد.

لیزر کم توان

این روش در مدیریت درد و کمک به بهبودی زخم ها کاربرد دارد.

سرما و گرما درمانی

با استفاده از گرما، دکتر فیزیوتراپی سعی می کند که جریان خون در ناحیه ی مورد نظر را افزایش دهد، چرا که افزایش گردش خون در یک ناحیه، باعث افزایش میزان اکسیژن و مواد غذایی خواهد شد. خون همچنین برای دفع محصولات جانبی زاید تولید شده توسط اسپاسم های عضلانی و همچنین کمک به بهبودی بافت ها، مورد نیاز است.
سرما درمانی گردش خون را کاهش داده و به کاهش التهاب، اسپاسم های عضلانی و درد کمک می کند. دکتر فیزیوتراپی شما از هر دو روش سرما و گرما درمانی به صورت متناوب استفاده خواهد کرد.

تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست (TENS)

یک دستگاه مخصوص، عضلات شما را به وسیله ی شدت های مختلف جریان الکتریکی (ولی بی خطر)، تحریک خواهد کرد. این روش به کاهش اسپاسم های عضلانی کمک کرده و تولید اندورفین را نیز افزایش می دهد که دارو مسکن درد طبیعی بدن می باشد.

استفاده از فراصوت

فراصوت به وسیله ی افزایش گردش خون، باعث کاهش اسپاسم ها، گرفتگی ها، انقباضات، تورم ها و درد های عضلانی می شود. این کار به وسیله ی فرستادن امواج صوتی به عمق بافت های ماهیچه ای انجام می شود که در اثر آن گرمای کمی در بافت ایجاد شده و گردش خون و فرایند ترمیم بدن تسریع می شوند.

ورزش و حرکات اصلاحی

فشار ایزومتریک

pain-in-the-neck3

فشار ایزومتریک، به تقویت عضلات در همه ی جوانب گردن کمک می کند. کف دست خود را بر روی پیشانی قرار داده و به آرامی سر خود را به درون دست فشار دهید. سپس دست های خود را در پشت سرتان قرار داده و همین کار را تکرار کنید. این تمرین را با قرار دادن دست خود در کنار سر و فشار دادن سر بر خلاف جهت مقاومت دست، تکرار کنید. با طرف دیگر سر نیز این تمرین را انجام دهید. هر بار که سر خود را به درون دستتان فشار می دهید، 5 ثانیه حالت خود را حفظ کرده و پس از 3 ثانیه استراحت، دوباره تکرار کنید. در طول هر بار انجام این تمرین، گردن خود را صاف نگه داشته و سر خود را به طرف جلو خم نکنید.

فشار دادن کتف ها

pain-in-the-neck4
در یک حالت راحت نشسته یا بایستید و در حالی که کمر خود را صاف نگه داشته اید، آرنج خود را نزدیک به 90 درجه خم کنید. بازو های خود را در کنار بدن نگاه داشته و کتف های خود را تا جایی که احساس درد نمی کنید، به یکدیگر فشار دهید. حالت فشرده شده ی کتف ها را به مدت 5 ثانیه حفظ کرده و سپس عضلات خود را شل کنید. این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.

فرو بردن چانه در گردن

pain-in-the-neck5
این تمرین ، یک تمرین بسیار ساده است که به آرامی پشت گردن شما را می کشد. در یک حالت راحت نشسته و یا بایستید، سپس به آرامی چانه ی خود را به سمت گردن و به پایین بکشید تا یک کشش خفیف در پشت گردن خود حس کنید. این حالت را 3 ثانیه حفظ کرده و 10 بار این تمرین را تکرار کنید.

خم کردن گردن به عقب و جلو

pain-in-the-neck6

حرکات خم کردن گردن به عقب و جلو، گردن شما را از همه ی جهات می کشد. سر خود را به خصوص به هنگام خم کرده گردن به عقب، به آرامی حرکت دهید. به نیروی جاذبه ی زمین اجازه دهید که عضلات شما را بکشد، و خود نیروی اضافی به آن ها وارد نکنید. با نزدیک کردن چانه به سینه ی خود تمرین را شروع کنید. سپس با یک حرکت دایره وار سر، گوش راست خود را به شانه ی راست نزدیک کنید. این حرکت دایره وار را ادامه دهید تا جایی که به موقعیت اولیه ی خود باز گردید.

موارد پیشگیری

بیشتر مشکلات مربوط به گردن، در اثر حالت نامناسب بدن به همراه فرسایش تدریجی بدن با افزایش سن ایجاد می شوند. برای جلوگیری از گردن درد، سر خود را درست در بالای ستون فقرات نگه دارید. برخی از تغییرات در زندگی روزمره نیز می توانند مفید باشند. می توانید از موارد زیر استفاده کنید :

حالت مناسب بدن خود را حفظ کنید: هنگام ایستادن و یا نشستن، مطمئن شوید که شانه های شما در یک خط مستقیم در بالای باسن قرار دارند و گوش های شما دقیقا بر روی شانه ها قرار گرفته اند.

استراحت های دوره ای: اگر برای مدت زمان طولانی در حال سفر و یا کار کردن در پشت کامپیوتر خود می باشید، از جای خود بلند شده، اندکی حرکت کرده و گردن و شانه های خود را بکشید.

موقعیت میز، صندلی و کامپیوتر خود را درست تنظیم کنید: به صورتی که صفحه ی نمایش کامپیوتر درست در جلوی چشم ها بوده و زانو ها باید اندکی از باسن پایین تر قرار بگیرند. از دسته های صندلی خود نیز برای استراحت دادن به دست هایتان استفاده کنید.

از گیر انداختن گوشی تلفن همراه در بین گوش و شانه ی خود به هنگام حرف زدن خودداری کنید: در عوض از یک هدفون یا بلندگو استفاده کنید.

اگر سیگار می کشید، آن را کنار بگذارید : سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به گردن درد را در شما افزایش دهد.

از حمل کردن کیف های سنگین یا انداختن بند آن ها بر روی شانه ی خود پرهیز کنید: وزن آن می تواند باعث کشیده شدن گردن شما گردد.

در یک موقعیت مناسب بخوابید: سر و گردن شما باید با بدن هم تراز باشند. از یک بالش کوچک در زیر گردن خود استفاده کنید. می توانید به پشت خوابیده و ران های خود را با استفاده از یک بالش بالا ببرید، این کار ماهیچه های ستون فقرات را مسطح می کند.