سیاتیک مزمن

3. مقالات
  5. سیاتیک مزمن

سیاتیک مزمن

سیاتیک وضعیتی است که در اثر تحریک، التهاب یا فشرده شدن عصب سیاتیک شما ایجاد می شود. این می تواند منجر به درد و ضعف متوسط تا شدید در ناحیه کمر، باسن و پاها شود.

سیاتیک معمولاً در عرض 4 تا 6 هفته بهبود می یابد، اما برای برخی افراد، ممکن است طولانی تر شود که در این شرایط سیاتیک مزمن نام دارد.

همیشه مشخص نیست که چرا برخی افراد دچار سیاتیک مزمن می شوند و برخی دیگر نه. برخی از عوامل خطر مرتبط با سیاتیک مزمن شامل تکنیک‌ های بلند کردن نامناسب و عدم شرکت در فعالیت‌های بدنی با شدت متوسط در صورت امکان است.

سیاتیک ممکن است عود کند، به خصوص اگر علت زمینه ای درمان نشود. برای مثال، اگر از تکنیک‌ های بلند کردن نامناسب استفاده می‌ کنید و بعد از فتق دیسک دچار سیاتیک شده‌ اید، ممکن است سیاتیک مزمن را تجربه کنید.

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش درمان سیاتیک و علائم و عوارض آن است که در کلینیک فیزیوتراپی شمیم زیر نظر دکتر حیدر سعادتی ارائه می شود. متخصصان ما از بروزترین متدها و پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی برای کمک به بهبود شرایط مراجعه کنندگان عزیز بهره می برند. برای رزرو نوبت در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم می‌توانید با شماره تلفن‌‌ های 02126722003 –  02126722004 تماس حاصل فرمایید.

دلایل سیاتیک مزمن

جراحت و آسیب مجدد
اگر آسیبی مسئول سیاتیک شما بوده است، و اگر علائم شما بهتر و سپس بدتر می شود، ممکن است آسیبی را که در ابتدا باعث سیاتیک شما شده است، دوباره تشدید کرده باشید.

صدمات ناگهانی و آسیب های مکرر استفاده بیش از حد می تواند منجر به علائم سیاتیک شود. فتق دیسک شایع ترین علت سیاتیک مزمن است.

سن و شرایط سلامت زمینه ای
به طور کلی، افراد جوان سریعتر از افراد مسن تر بهبود می یابند. اما بسیاری از بیماری‌ های زمینه‌ ای وجود دارند که می‌توانند توانایی بدن شما را برای بهبودی کاهش دهند. برخی از شرایط عبارتند از:

• بیماری قلبی
  • اعتیاد به الکل
  • سوء تغذیه
  • عفونت ها

سایر دلایل

ساییدگی و پارگی
ساییدگی و پارگی ستون فقرات می تواند منجر به شرایطی به نام تنگی نخاعی شود که باریک شدن فضاهای داخل ستون فقرات است. این باریک شدن می تواند عصب شما را فشرده کند و منجر به سیاتیک شود.

مسائل مربوط به سبک زندگی
سیاتیک اغلب به ورزش ملایم پاسخ می دهد. تصور می شود که حرکت دادن عصب سیاتیک ممکن است با کاهش حساسیت عصبی به بهبود علائم کمک کند. کشش و ورزش ملایم ممکن است به عنوان بخشی از درمان توصیه شود.

روش دیگر، سبک زندگی بی تحرک و صرف زمان زیادی در نشستن می تواند به طور بالقوه علائم سیاتیک مزمن را تشدید کند.

توده نخاعی یا تومور
در موارد نادر، یک توده سرطانی می تواند به عصب سیاتیک شما فشار وارد کند. یکی از انواع بسیار نادر تومور که می تواند ایجاد شود، تومور بدخیم غلاف عصبی محیطی نامیده می شود.

روشهای درمان سیاتیک مزمن

سیاتیک اغلب به درمان غیرجراحی پاسخ می دهد، روشهای درمان خانگی نیز در تسکین علائم سیاتیک موثرند از جمله :

• سعی کنید چند بار در روز یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را به مدت حدود 20 دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید.
  • می‌ توانید پس از چند روز اول، چند بار در روز به مدت 15 تا 20 دقیقه از کیسه‌ های گرم یا پدهای حرارتی روی محل درد استفاده کنید تا جریان خون در ناحیه آسیب دیده تحریک شود.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). NSAID ها مانند آسپرین یا ایبوپروفن می توانند به شما در مدیریت درد، تورم و التهاب کمک کنند.

فیزیوتراپی برای سیاتیک

فیزیوتراپی، کشش و ورزش: دکتر فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند عضلات ضعیف را تقویت کرده و عضلات سفت را بکشید که ممکن است به درد شما کمک کند.

متخصصان ما در مرکز فیزیوتراپی شمیم زیر نظر دکتر سعادتی خدمات تخصصی فیزیوتراپی را برای سیاتیک مزمن ارائه می دهند.

دکتر فیزیوتراپی علاوه بر تنظیم تمرینات ورزشی از تکنیک های درمان دستی و دستکاری ستون فقرات ، التراسوند ، لیزر درمانی با لیزر پرتوان ، الکتروتراپی و … برای کمک به تسکین علائم سیاتیک بهره می برد.

فیزیوتراپی علاوه بر کمک به تسکین علائم به درمان عامل زمینه ای سیاتیک نیز کمک زیادی خواهد کرد.

سایر روش های درمان سیاتیک مزمن

پزشک ممکن است شل کننده های عضلانی، مسکن های قوی تر یا سایر داروها را تجویز کند. در برخی موارد، آنها ممکن است داروهای استروئیدی اپیدورال را توصیه کنند. این داروها برای کاهش التهاب در ناحیه اطراف نخاع شما تزریق می شوند.

در موارد خاص، جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد. این شامل مواردی از بدتر شدن درد، دردی است که با درمان های دیگر بهبود نیافته است، و ضعف شدید در عضلات که منجر به از دست دادن کنترل مثانه یا روده می شود.

یکی از گزینه ها میکرودیسککتومی است، یک جراحی کم تهاجمی که اغلب تسکین سریع علائم سیاتیک مزمن را ارائه می دهد. این روش مواد دیسکی را که به عصب سیاتیک شما فشار می آورد، حذف می کند.

لامینکتومی نیز ممکن است در نظر گرفته شود، که یک جراحی است که شامل برداشتن استخوان برای کاهش فشار بر روی نخاع است.