دیسک کمر : درمان پیشرفته با فیزیوتراپی

3. کمر
  5. دیسک کمر : درمان پیشرفته با فیزیوتراپی

دیسک کمر : درمان پیشرفته با فیزیوتراپی

فتق دیسک کمر به مشکل یکی از بالشتک های لاستیکی مانند بین ستون مهره ها گفته می شود که می تواند اعصاب مجاور را تحریک کند و منجر به درد، بی حسی یا ضعف در پاها شود. از سوی دیگر، بسیاری از افراد مبتلا هیچ علامتی از فتق دیسک را تجربه نمی کنند. اکثر افرادی که فتق دیسک دارند برای رفع مشکل نیازی به جراحی ندارند و با درمان های محافظه کارانه و موثر همچون فیزیوتراپی پیشرفته و تخصصی ستون فقرات بهبود پیدا می کنند.

روشهای درمانی فیزیوتراپی برای دیسک کمر از جمله تکنیک های درمان دستی ، استئوپاتی ، لیزر پرتوان ، اولتراسوند ، تمرین درمانی ، الکتروتراپی و … برای درمان این مشکل شایع ستون فقرات در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم زیر نظر دکتر حیدر سعادتی ارائه می شوند. برای رزرو نوبت در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم می‌توانید با شماره تلفن‌‌های 0212672200302126722004 تماس حاصل فرمایید.

علائم دیسک کمر

گاهی اوقات فتق دیسک در تصاویر ستون فقرات افرادی که هیچ علائمی از مشکل دیسک ندارند نشان داده می‌شود. اما برخی از فتق دیسک ها می توانند دردناک باشند. اکثر فتق‌های دیسک در قسمت تحتانی کمر رخ می دهند که می توانند علائم و عوارضی را برای مبتلایان ایجاد کنند.

شایع ترین علائم عبارتند از:

• احساس درد در کمر که با حرکات ستون فقرات همچون خم و راست شدن و حتی عطسه و سرفه تشدید می شود.
  • معمولاً شدیدترین درد در باسن، ران و ساق پا احساس خواهد شد.
  • ضعف ، بی حسی یا گزگز کردن نیز از عوارض فتق دیسک در شرایطی هستند که اعصاب تحت فشار قرار گرفته اند.
  • ماهیچه هایی که توسط اعصاب آسیب دیده هدایت می شود ضعیف شده و توانایی فرد در بلند کردن و نگه داشتن اجسام کاهش پیدا می کند.

دیسک کمر، علائم و درمان بدون جراحی با روش‎‌های فیزیوتراپی

دلایل فتق دیسک

فتق دیسک اغلب در نتیجه ساییدگی و پارگی تدریجی مرتبط با افزایش سن به نام دژنراسیون دیسک است. با افزایش سن، دیسک های ستون فقرات مقداری از محتوای آب خود را از دست می دهند. این باعث می‌شود که انعطاف‌ پذیری کمتری داشته باشند و در معرض آسیب یا پارگی حتی با فشار یا پیچش جزئی باشند.

اغلب افراد نمی توانند علت دقیق فتق دیسک خود را مشخص کنند. گاهی اوقات، استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق و ران برای بلند کردن اجسام بزرگ و سنگین می‌تواند منجر به فتق دیسک شود، همانطور که می‌تواند در حین بلند کردن چرخش و پیچ خوردگی ایجاد شود. به ندرت، یک رویداد آسیب زا مانند زمین خوردن یا ضربه به پشت می تواند باعث فتق دیسک شود.

عواملی که خطر فتق دیسک را افزایش می دهند عبارتند از:
  • اضافه وزن بدن باعث وارد آمدن فشار اضافی بر روی دیسک های کمر شده و خطر فتق دیسک را افزایش می دهد.
  • افرادی که از نظر فیزیکی مشاغل سختی دارند، بیشتر در معرض خطر مشکلات کمر هستند. بلند کردن مکرر اجسام سنگین، کشیدن، فشار دادن، خم شدن به طرفین و چرخاندن ستون فقرات نیز ممکن است خطر فتق دیسک را افزایش دهد.
  • افزایش سن نیز با کاهش میزان آب و در نتیجه کاهش رطوبت دیسک ها همراه است و خطر آسیب های دیسک بین مهره ای را افزایش می دهد.
عوارض

درست در زیر کمر شما، نخاع به گروهی از ریشه های عصبی بلند (دم اسبی) که شبیه دم اسب است، مرتبط می شود. به ندرت، فتق دیسک می تواند کل دم اسب را فشرده کند. برای جلوگیری از ضعف یا فلج دائمی ممکن است نیاز به جراحی اورژانسی باشد.

درمان دیسک کمر با روشهای فیزیوتراپی پیشرفته

فیزیوتراپی نقش بسیار مهمی در درمان فتق دیسک کمر دارد. اکثر بیماران بدون جراحی بهبود می یابند. از این رو توصیه می شود قبل از انجام عمل جراحی، درمان محافظه کارانه و موثری مانند فیزیوتراپی را در نظر بگیرید چراکه مطالعات نشان داده اند که بیماران دو سال پس از جراحی علائم مشابهی را نشان می دهند،

درمان دیسک کمر(درمان غیر جراحی دیسک کمر با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی )

فیزیوتراپی یک انتخاب درمانی محسوب می شود چراکه:

• تسکین فوری درد را فراهم می کند.
  • تحرک را بهبود می بخشد.
  • وضعیت بدن را بهبود می بخشد.
  • انعطاف پذیری را بهبود می بخشد.
  • قدرت را بهبود می بخشد.
  • از آسیب بیشتر جلوگیری می کند.

برای انتخاب بهترین برنامه درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی پیشرفته ابتدا دکتر فیزیوتراپی اقدام به معاینه دقیق بیمار و بررسی علائم وی کرده و سپس دکتر فیزیوتراپی برنامه درمانی فردی را با هدف تسکین درد و بهبود تحرک برنامه ریزی می کند.

گزینه های روش های مختلفی در مرحله بهبودی اولیه برای تسکین درد موجود است. ما به طور کلی بسته به علائم، ترکیبی از روشهای درمانی فیزیوتراپی از جمله بسته های گرم و سرد، TENS، استئوپاتی ، لیزر درمانی، اولتراسوند تراپی، تحرک عمیق بافت نرم، کشش دستی (کاهش علائم عصبی) و درمان های دستی نیز توسط دکتر فیزیوتراپی برای بیماران مبتلا انجام می گیرند.

در مواقعی اگر درد خیلی شدید باشد، تمرینات در مرحله ریکاوری اولیه توصیه نمی شود و ممکن است چند روز استراحت در رختخواب با بریس (1 تا 2 روز) پیشنهاد شود. تمرینات در شروع تدریجی و سپس تمرینات پیشرفته تری برای بیمار در نظر گرفته می شوند. تمرینات فیزیوتراپی پیشرفته برای دیسک کمر با اهداف زیر ارائه می شوند:

• برای بهبود ثبات هسته (پشتیبانی از ستون فقرات).
  • بهبود انعطاف پذیری.
  • تقویت عضلات ستون فقرات.
  • اصلاح وضعیت بدن

ورزش‌ ها قدرت و انعطاف‌ پذیری را بهبود می‌بخشند و همچنین خطر آسیب‌های بیشتر (فتق) را کاهش می‌دهند، اگر به صورت منظم انجام شوند اما بدون نظارت دکتر فیزیوتراپی نباید انجام شوند.

جلوگیری از فتق دیسک
  • ورزش. تقویت عضلات تنه به تثبیت و حمایت از ستون فقرات کمک می کند.
  • وضعیت بدن خوب را حفظ کنید. وضعیت بدنی خوب فشار روی ستون فقرات و دیسک های شما را کاهش می دهد. پشت خود را صاف و در یک راستا نگه دارید، به خصوص زمانی که نشسته اید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین به شیوه نادرست اجتناب کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن فشار بیشتری بر ستون فقرات و دیسک ها وارد می کند و آن ها را مستعد فتق می کند.