درمان دیسک گردن و آرتروز گردن با روش های پیشرفته فیزیوتراپی

درد یا کاهش انعطاف‌پذیری گردن یکی از دلایل اصلی بروز دیسک یا آرتروز گردن است اما در عین حال این دو بیماری با یکدیگر متفاوت هستند.

آرتروز گردن که معمولاً به عنوان اسپوندیلوز گردنی نیز شناخته می‌شود به ساییدگی ناشی از افزایش سن که با گذشت زمان اتفاق می‌افتد اشاره دارد. این بیماری باعث ایجاد درد و سفتی در گردن می‌شود. علائم آرتروز گردن هنگام چرخاندن سر یا گردن یا نگاه کردن به سمت بالا خود را نشان می‌دهند. این علائم عبارتند از درد مزمن، ضعف احتمالی عضله، بی‌حسی، سفتی، سردرد و حتی از دست دادن تعادل.

دیسک گردن زمانی اتفاق می‌افتد که ماده نرم و ژله‌ای داخل دیسک خارج می‌شود. این روند موجب فشردگی ریشه‌های عصبی می‌شود و اعصاب اطراف را تحریک می‌کند. پارگی در پوسته سخت بیرونی دیسک ممکن است منجر به بیرون‌زدگی آن شود. علائم بیرون‌زدگی دیسک گردن عبارتند از: ضعف، بی‌حسی، احساس سوزش یا شوک الکتریکی.

فیزیوتراپی یکی از شناخته شده‌ترین درمان‌های دیسک و آرتروز گردن می‌باشد که در آن متخصص فیزیوتراپی از روش‌های پیشرفته مانند تراکشن گردن، اولتراسوند درمانی، درمان دستی، حرکات اصلاحی و بسیاری از تکنیک‌های دیگر استفاده می‌کند.

می‌توانید با دنبال کردن این مقاله، اطلاعات مفیدی درباره‌ی درمان دیسک و آرتروز گردن با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی را بدست آورید.

برای دریافت مشاوره درباره‌ی فیزیوتراپی دیسک و آرتروز گردن و یا برای رزرو نوبت در کلینیک پیشرفته شمیم می‌توانید با شماره تلفن‌های 02126722004 - 02126722003 تماس حاصل فرمایید.

عوامل خطر در آرتروز و دیسک گردن

موارد زیر خطر ابتلا به دیسک گردن و آرتروز گردن را افزایش می‌دهند:

• سن: سن مهمترین عامل خطر بروز آرتروز و دیسک گردن است. با رسیدن به میانسالی احتمال ابتلا به آرتروز و دیسک گردن افزایش می‌یابد.
  • ژنتیک: بعد از افزایش سن، ژنتیک دومین عامل خطر است. آرتروز و دیسک گردن همراه با انواع دیگر از مشکلات مربوط به ستون فقرات می‌توانند ارثی باشند.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن نتایج بسیار فاجعه‌باری را برای شما به دنبال دارد. استعمال سیگار با افزایش خطر ابتلا به بیماری دژنراتیو دیسک، جراحی برگشت‌پذیر و سایر شرایط از جمله آرتروز گردن همراه است.
  • عوامل خطر روانشناختی: افسردگی و اضطراب از جمله عوامل خطر روانشناختی برای آرتروز و دیسک گردن محسوب می‌شوند.
  • شغل روزانه: اگر شغل شما شامل حرکات و کارهایی است که فشار بیش از حدی به سر وارد می‌کنند، خطر بروز آرتروز و دیسک گردن نیز در شما افزایش خواهد یافت. همچنین افسردگی یا اضطراب که از عوامل خطر روانشناختی هستند در محل کار رخ می‌دهند.
  • آسیب: آسیب به ویژه آسیب‌های مکرر خطر ابتلا به آرتروز و دیسک گردن را افزایش می‌دهند. اعتقاد بر این است که ضربه از دلایل بروز اکثر موارد آرتروز گردن نمی‌باشد.

اهداف فیزیوتراپی برای درمان آرتروز گردن و دیسک گردن

یکی از اهداف اصلی فیزیوتراپی تسکین درد گردن در فرد مبتلا به آرتروز گردن و دیسک گردن است. در ادامه فهرستی از تأثیرات مثبت احتمالی در افراد پس از گذراندن جلسات فیزیوتراپی جهت تسکین درد گردن آورده شده است:

• بهبود دامنه حرکتی گردن: ممکن است فرد قبل از انجام فیزیوتراپی نتواند سر خود را از سویی به سوی دیگر بدون احساس درد شدید در گردن حرکت دهد. فیزیوتراپی می‌تواند برای از بین بردن این گره‌ها در گردن، بهبود دامنه حرکتی و همچنین کاهش قابل ملاحظه درد گردن مؤثر باشد.
  • کاهش درد: فیزیوتراپی قادر به کاهش درد گردن است زیرا علت اصلی درد را که معمولاً عضلات سفت شده در گردن هستند هدف قرار می‌دهد.
  • تقویت عضلات گردن: یکی از اهداف انجام فیزیوتراپی برای بهبود درد گردن تقویت عضلات به منظور کاهش درد است. در اکثر موارد عضلات گردن بیش از حد ضعیف هستند و در نتیجه موجب پیچ‌خوردگی ماهیچه‌ها و تاندون‌ها و بروز درد گردن می‌شوند. فیزیوتراپی روی تقویت این عضلات مؤثر است.
  • جلوگیری از عود درد گردن: فیزیوتراپی می‌تواند از بروز درد گردن در آینده جلوگیری کند. از آنجا که تکنیک‌های فیزیوتراپی به تقویت عضلات فرد در طول زمان کمک می‌کنند، احتمال عود درد گردن کمتر خواهد بود.

درمان دیسک گردن و آرتروز گردن با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی

روش‌های خاص مورد استفاده در فیزیوتراپی دیسک و آرتروز گردن عبارتند از:

• کشش گردن: کشش ستون فقرات یک روش درمانی بدون نیاز به جراحی و رفع‌کننده فشار است. این روش فشار بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد. در این روش درمانی نیروی کششی ثابت یا متناوبی جهت کشش ستون فقرات اعمال می‌گردد. این نیرو باعث کشش عضلات و رباط‌ها شده و فضای بین مهره‌ای را بهبود می‌بخشد.
  • اولتراسوند گردن: اولتراسوند از امواج صوتی برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌های درگیرکننده استخوان‌ها، عضلات و رباط‌ها استفاده می‌کند. این امواج صوتی با ایجاد ارتعاشاتی، گرما تولید می‌کنند. با لرزش بافت‌ها اصطکاک در سطح مولکولی تولید می‌شود. این روند باعث بالا رفتن درجه حرارت بافت‌ها و در نتیجه تسکین درد و التهاب می‌گردد. یکی از بزرگترین مزایای درمان با اولتراسوند توانایی نفوذ به عمق بافت‌ها است. کاری که نمی‌توان آن را با استفاده از پک حرارتی انجام داد.
  • تمرینات ورزشی گردن: مجموعه‌های مختلف تمرین‌های ورزشی بخشی حیاتی از فیزیوتراپی دیسک و آرتروز گردن را تشکیل می‌دهند. روال تمرینات فعال درمانی به بیمار کمک می‌کند تا تحرک و قدرت را بهبود بخشد و همچنین از وقوع احتمالی درد گردن در آینده جلوگیری کند. ورزش‌ها را می‌توان به سه گروه گسترده تقسیم کرد: تمرینات تقویتی، کششی و ایروبیک ملایم.
  • آموزش به بیمار: متأسفانه تعداد بسیار کمی از بیماران مبتلا به آرتروز و دیسک گردن تحت درمان صحیح قرار می‌گیرند. آگاهی بیماران از مشکلات گردن و ستون فقرات و همچنین درد برای پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است.
  • درمان دستی: تکنیک‌های درمان دستی شامل اعمال سلسله حرکات غیرفعال تخصصی به مفاصل گره‌دار و سفت با سرعت‌های مختلف است. درمان دستی به منظور بازیابی عملکرد، حرکت و تحرک مطلوب انجام می‌شود.
  • کشش‌های گردن: متخصص فیزیوتراپی ممکن است تمرینات کششی جهت تسکین درد گردن ناشی از آرتروز یا فتق دیسک را به شما پیشنهاد دهد. تمرینات کششی ملایم به کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی کمک می‌کنند.

بهترین حرکات کششی برای تقویت عضلات گردن و شانه: پیشگیری از آرتروز و دیسک گردن

کشش گردن

برای انجام این ورزش:

• در حالی که گردن را شل کرده‌اید به پشت دراز بکشید.
  • سر خود را روی زمین نگه دارید، چانه را به آرامی به سینه بچسبانید به گونه‌ای که غبغب ایجاد شود. چانه را فشار دهید و به مدت ۵ تا ۱۰ نگه دارید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.
  • از فشار دادن سر به زمین خودداری کنید. از کشش در جلوی گردن خود اطمینان حاصل کنید.
  • برای انجام این تمرین در حالت نشسته، صاف بنشینید و پاها را روی زمین قرار دهید.
  • چانه را به آرامی به قفسه سینه بچسبانید و چشم‌های خود را روی چیزی که روبروی شما قرار دارد ثابت نگه دارید. چانه را فشار دهید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نگه دارید.
  • از نگاه کردن به پایین یا خم کردن گردن به سمت جلو خودداری کنید.

خم کردن ایزومتریک گردن

برای انجام این ورزش:

• در حالی که سر در حالت خنثی و پاها روی زمین قرار گرفته‌اند به صورت صاف بایستید یا بنشینید.
  • دست خود را در کنار سر قرار دهید.
  • چشم‌های خود را روی چیزی که روبروی شما قرار دارد ثابت نگه دارید. دست را به آرامی به کنار سر فشار دهید و با عضلات گردن در مقابل حرکت مقاومت کنید.
  • از ثابت ماندن سر اطمینان حاصل کنید.

کشش کتف

برای انجام این ورزش:

• در حالی که پشت خود را به دیوار تکیه داده‌اید به صورت صاف بنشینید یا بایستید.
  • تیغه‌های شانه را به یکدیگر و به سمت پایین فشار دهید. به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را ۱۰ بار و ۱ یا ۲ ست تکرار کنید.
  • چانه را به داخل بکشید، بازوها را در کنار بدن قرار دهید و از بالا بردن شانه‌ها خودداری کنید.

حرکات کششی با تراباند

برای انجام این ورزش:

• در حالی که بازوها را مقابل سینه قرار داده‌اید، بایستید و انتهای باند مقاومت (کششی) را که با سینه مهار شده است، نگه دارید.
  • آرنج‌ها را خم کنید، دست‌ها را به عقب بکشید گویی در حال فشار دادن تیغه‌های شانه به یکدیگر هستید.
  • پشت را صاف نگه دارید و از بالا بردن شانه‌ها خودداری کنید.

این تمرین را می‌توانید روی دستگاه بدنسازی یا در حالی که روی شکم دراز کشیده‌اید و یک دست از لبه تخت یا میز آویزان شده است، انجام دهید.

• در حالی که روی شکم و سینه دراز کشیده‌اید، آرنج خود را خم کرده و به سمت سقف بکشید. تیغه‌های شانه خود را فشار داده و آرنج را در کنار بدن جمع کنید. کمی در این حالت بمانید.
  • از بالا بردن شانه‌ها خودداری کنید.