دیسک گردن: علائم و درمان بدون جراحی با فیزیوتراپی و ورزش

cervical-disc-replacement

بافت بین استخوان های گردن، دیسک بین مهره ای نامیده می شود. دیسک ها در مرکز از ماده ی نرم ژل مانند ساخته شده اند و پوشش خارجی سختی دارند.

دیسک بین مهره ای، یک مفصل بین هر کدام از استخوان های ستون فقرات ایجاد می کند که به آن ها امکان حرکت می دهد. وقتی پوشش خارجی اطراف دیسک پاره می شود،  مرکز ژله مانند دیسک از قسمت باز شده بیرون می ریزد و در نتیجه ایجاد پارگی یا فتق دیسک می کند.

درمان فیزیوتراپی برای دیسک گردن، به منظور تسریع در بهبودی، کاهش احتمال عود بیماری و اطمینان از کسب نتایج مطلوب، ضروری است.

در کلینیک فیزیوتراپی  پیشرفته شمیم برای  درمان یسک گردن از انواع روش های بدون جراحی، فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی استفاده می شود از جمله:

 ماساژ بافت نرم

الکتروتراپی (استفاده  از دستگاه های الکتریکی مثل اولتراسوند)

 استفاده از روش های ضربه ای

 استفاده از محافظ

 تحرک مفصل

 کشش مفصل

 استفاده از گردن بند طبی

استفاده از محافظ کمر هنگام نشستن

طب سوزنی

 تمرینات ورزشی

اگر درمان‌های بدون جراحی برای بیمار جواب ندهد در مرحله بعد از عمل دیسک گردن استفاده می‌شود.

در شکل زیر نمای بالایی از مهره ی گردن نشان داده شده است. شکل سمت چپ دیسک طبیعی و شکل سمت راست، دیسک پاره شده را نشان می دهد. در شکل سمت چپ کانال نخاعی توسط فلش نشان داده شده است و در شکل سمت راست ریشه ی عصبی را مشاهده می کنید که به دلیل پارگی دیسک تحت فشار قرار گرفته است.

 Untitled-25

علت ها و دلایل

با افزایش سن،دیسک های ستون فقرات انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. رباط های اطراف دیسک ها، شکننده می شوند و راحت تر دچار پارگی می شوند. وقتی فتق دیسک ایجاد می شود، می تواند بر اعصاب نخاعی آن ناحیه فشار وارد کند و باعث بروز علایم دردناک شود.

علائم و نشانه ها

 از علائم دیسک گردن میتوان گفت که فتق یا پارگی دیسک گردن می تواند علت درد گردن ، بازو، شانه و بی حسی یا سوزن سوزن شدن بازو یا دست شود. نوع و کیفیت درد می تواند در انواع درد کند، متوسط، تیر کشیدن، درد تیز و خنجری و دردی که تشخیص محل دقیق آن مشکل است و نیز درد با محل مشخص وجود داشته باشد.

 درد بازو مانند درد گردن، معمولا اولین علامتی است که در اثر تحریک ریشه های عصبی به دلیل وجود مشکلی در گردن ایجاد می شود.

علایمی مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن و مخصوصا ضعف عضلات بازو، علایمی هستند که به شما اخطار می دهند که مشکل شما می تواند بسیار جدی باشد. ضعف رفتن بازو، علامت قطعی برای این است که شما باید حتما برای درمان دیسک گردن بدون جراحی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم خطر

روند پیری و فرسودگی ستون فقرات می تواند موجب پارگی دیسک گردن شود. پارگی دیسک گردن همچنین می تواند به دلیل فعالیت های مکرر و نیز آسیب ستون فقرات ایجاد شده باشد.

تشخیص

تشخیص فتق یا پارگی دیسک با یک معاینه فیزیکی کامل از گردن، بازوها، و اندام تحتانی آغاز می شود. پزشک، گردن شما را برای تعیین میزان انعطاف پذیری، دامنه حرکتی آن و علایمی که نشان می دهد که ریشه های عصبی یا طناب نخاعی توسط فتق دیسک تحت تاثیر قرار گرفته اند، مورد معاینه قرار می دهد.

ممکن است از شما خواسته شود فرمی پر کنید که در آن سوال شده است که علایم درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف رفتن، دقیقا در کدام ناحیه از بدنتان وجود دارد. ممکن است برای تشخیص از انواع روش های عکسبرداری مثل اشعه ی X و MRI استفاده شود.

فیزیوتراپی

ماساژ بافت نرم

Untitled-26

 الکتروتراپی (استفاده از دستگاه های الکتریکی مثل اولتراسوند)

Untitled-27

استفاده از روش های ضربه ای

Untitled-28

 استفاده از محافظ

Untitled-29

تحرک مفصل

Untitled-30

کشش مفصل

Untitled-31

 استفاده از گردن بند طبی

Untitled-32

استفاده از محافظ کمر هنگام نشستن

Untitled-33

طب سوزنی

Untitled-34

تمرینات ورزشی

ورزش گردن به منظور بهبود دیسک گردن، شامل موارد زیر است:

ورزش گردن درد برای جا دادن دیسک سر جای خود و بهبود قدرت، استحکام و انعطاف پذیری آن

 آموزش

 مشاوره ی اصلاح حرکت

 اصلاح بیومکانیکی

 مشاوره ی ارگونومیک

 پیلاتس بالینی

 برنامه ی بازیابی عملکردی

 بازگشت تدریجی به برنامه ی فعالیتی

ورزش و حرکات اصلاحی

تمرینات زیر به طور معمول برای درمان دیسک گردن  توصیه می شود. قبل از آغاز انجام این حرکات، باید با فیزیوتراپ خود در مورد مناسب بودن این حرکات برای شما صحبت کنید. به طور کلی این حرکات در صورتی باید انجام شوند که باعث ایجاد یا تشدید علایم بیماری نشوند.

۱- تو بردن چانه

Untitled-35

در حالت نشسته یا ایستاده در حالی که پشت و گردنتان راست است، شانه ها را کمی به عقب بگیرید (شکل ۶). چانه تان را به داخل بگیرید تا جایی که نسبتا احساس کشیدگی بدون درد در گردنتان ایجاد شود. چشم ها و بینی تان مستقیم به سمت جلو باشد. به مدت ۲ ثانیه چانه را در این حالت نگه دارید و در صورتی که این حرکت باعث تشدید علایم نمی شود، آن را ۱۰ بار تکرار کنید. این حرکت مفید برای عوارض دیسک گردن را ۵ بار در روز انجام دهید.

۲- فشار دادن تیغه ی شانه

Untitled-36

در حالت نشسته یا ایستاده، پشتتان را راست بگیرید و تیغه ی شانه هایتان را تا حدی که ممکن است و ایجاد درد نمی کند، به هم فشار دهید. ۵ ثانیه این حالت را نگه دارید و این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید در صورتی که باعث تشدید علایم نشود. این ورزش را ۵ بار در روز انجام دهید.

پیشگیری

برای جلوگیری از مشکلات گردن و عدم نیاز به جراحی دیسک گردن در آینده، به طور منظم حرکات کشش گردن و ورزش های هوازی (برای مثال پیاده روی، شنا و یا دوچرخه سواری) را به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در بیشتر یا همه ی روز های هفته انجام دهید.  چنانچه سیگاری هستید، مصرف آن را متوقف کنید. هنگام ایستادن، نشستن یا دراز کشیدن، به وضعیت بدنی خود توجه کنید. همواره گردنتان را صاف بگیرید و از کمرتان محافظت کنید.

shock2