نکروز آواسکولار

1. خانه
  3. مقالات
  5. نکروز آواسکولار

نکروز آواسکولار/استئونکروز یک بیماری فرسایشی استخوانی است که با مرگ موضعی استخوان در اثر قطع جریان خون زیر غضروفی رخ می دهد. . بیماری پیشرفته ممکن است منجر به فروپاشی استخوان زیر غضروفی شود که حیات مفصل درگیر را تهدید می کند. در موارد غیر ضربه ای معمولاً با درد مکانیکی با شروع و شدت متغیر تظاهر می‌کنند و اغلب به سختی قابل تشخیص داده می شود. در مراحل اولیه بیماری، معاینه فیزیکی اغلب طبیعی است که متاسفانه و به ناچار باعث تاخیر در تشخیص می شود.

علل

استئونکروز(مرگ موضعی استخوان) بیشتر در لگن دیده می شود، اما در استخوان بازو ، زانو و تالوس نیز دیده می شود و به ندرت در استخوان های کوچکتر مچ دست مانند لونات یا اسکافوئید دیده می شود.

علل این بیماری می تواند ناشی از ضربه یا غیر ضربه ای باشد.

۱. ضربه  مفصلی یا استخوانی

• یک آسیب، مانند یک مفصل دررفته، ممکن است به عروق خونی مجاور آسیب برساند.
  • شکستگی در استخوان به عنوان مثال سر استخوان ران.
  • درمان‌های سرطان شامل پرتودرمانی نیز می‌تواند استخوان را ضعیف کرده و به رگ‌های خونی آسیب برساند.

۲. مواردغیر ضربه ای

• نوشیدن الکل    و  سوء مصرف استروئید  به عنوان عوامل خطر اصلی شناخته شده است
  • مطالعات متعدد به این نتیجه رسیده اند که چربی خون در سر استخوان ران، ناشی از مصرف استروئید و الکل، با استئونکروز مرتبط است. هر دوی این عوامل باعث افزایش حجم چربی در مغز استخوان و سطح چربی خون می شوند و در نتیجه رسوب چربی را افزایش می دهند و جریان خون را به سر استخوان ران قطع می کنند.
  • سیگار کشیدن: به دلیل تغییر در اکسید نیتریک، افزایش سطح استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد اندوتلیال می باشد.
  • چاقی : استئونکروز ارتباط مثبتی با چاقی دارد. اضافه وزن و چاقی، درست مانند مصرف استروئید و الکل، اغلب با چربی خون بالا همراه هستند.
  • بیماریهای زمینه ای، مانند  کم خونی داسی شکل  یا  لوپوس اریتماتوز سیستمیک .

مطالعات نشان می دهد که شیوع بالاتری در بین مردان وجود دارد، این را می توان به میزان بالاتر مصرف سیگار و الکل نسبت داد.

علایم بالینی

علائم شامل درد و کاهش دامنه حرکتی در مفصل آسیب دیده است. در برخی موارد، این بیماری در طول تصویربرداری معمول با اشعه ایکس ، به دلیل فقدان علائم آشکار تشخیص داده می‌شود . شایع ترین محل بروز این عارضه سر یا گردن استخوان ران یا استخوان بازو و مفصل زانو است .

این بیماری در ابتدا بدون علامت است. همچنین احتمال وجود یک فروپاشی موضعی وجود دارد و بیمار آن را احساس نمی کند. با پیشرفت بیماری، لگن خشک تر می‌شود، که در راه رفتن بیمار زمانی که شروع به لنگیدن می‌کند، قابل مشاهده است. درد همچنین در ساق پا، در باسن، کشاله ران و ران مشاهده می شود.

نکروز آواسکولاریا مرگ موضعی استخوان را می توان به پنج مرحله مختلف طبقه بندی کرد:

• مرحله ۱ : تغییرات رادیوگرافی وجود ندارد یا کاهش تراکم استخوانی جزئی را نشان می دهد. اسکن MRI برای شناسایی مورد نیاز است (می تواند ادم را نشان دهد). شروع این بیماری بدون علامت است.
  • مرحله ۲ : مرحله اول با تغییرات رادیوگرافی. این مرحله با اسکلروز بخش مرکزی فوقانی سر مفصل و/یا پوکی استخوانی و/یا کیست های زیر غضروفی مشخص می شود.
  • مرحله ۳ : در این مرحله، سطح مفصلی تحت فشار قرار می گیرد به طوری که گردی مفصل کم می شود، این منجر به باریک شدن فضای مفصل می شود. رادیوگرافی ساده یک علامت هلال را نشان می دهد.
  • مرحله ۴ : این مرحله با فروپاشی گسترده استخوان ساب غضروفی و ​​تخریب الگوی ساختار ترابکولار استخوان زیرین مشخص می شود. این می تواند منجر به آرتریت ثانویه شود.
  • مرحله ۵ : مرحله نهایی که در آن هر دو سطح مفصلی تحت تأثیر قرار می گیرند که منجر به اختلال عملکرد مفصل می شود.

نکروز آواسکولار اغلب در بیش از 72 درصد موارد لگن را تحت تأثیر قرار می دهد. بیمار درد مزمن خفیفی در لگن، کشاله ران، اطراف باسن و قدامی میانی ران خواهد داشت. این درد معمولاً با فعالیت و چرخش داخلی در فلکشن تشدید می شود. با پیشرفت بیماری، درد ممکن است در زمان استراحت نیز وجود داشته باشد. بدون درمان، ۸۵٪ به سمت فروپاشی سطح مفصلی پیشرفت می کند و در نهایت نیاز به آرتروپلاستی کامل مفصل ران خواهد داشت.

روش های تشخیصی

استئونکروز را می توان با بررسی کامل سابقه تاریخی بیمار همراه با معاینه فیزیکی تشخیص داد. قرار گرفتن در معرض استروئید و سوء مصرف الکل از عوامل خطر مهم هستند. سن بیمار نیز می‌تواند سرنخ‌هایی برای بیماری ارائه دهد زیرا بیماران مبتلا به استئونکروز معمولاً جوان‌تر از افراد مبتلا به استئوآرتریت هستند. قفل شدن، صدای ترکیدن یا یک کلیک دردناک در حین حرکت مفصل آسیب دیده می تواند به وجود قطعات سست غضروف و استخوان اشاره کند . در مراحل بعدی بیماری، از دست دادن تحرک و افزایش درد قابل تشخیص است .

فیزیوتراپی

درمان مناسب برای نکروز آواسکولار برای جلوگیری از زوال بیشتر مفصل ضروری است. در صورت عدم درمان، اکثر بیماران در عرض دو سال درد شدید و محدودیت حرکتی را تجربه خواهند کرد.  پیشنهاد می شود که بیماران مبتلا به استئونکروز مرحله ۱ و ۲ می توانند از یک برنامه فیزیوتراپی بهره مند شوند. رویکردهای نوین فیزیوتراپی و استفاده از ابزارهای خاص در کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم امید به درمان استئو نکروز آواسکولار را افزایش داده است.

درمان غیر جراحی شامل سه هدف اصلی است:

1. تسکین علائم
  2. پیشگیری از پیشرفت بیماری
  3. بهبود عملکرد

کلینیک فیزیوتراپی شمیم زیر نظر دکتر حیدر سعادتی با بهره گیری دستاوردهای علمی و بروز یکی از کیلینکهای خاص در درمان بیماری نکروز آواسکولار می باشد.

ادرس کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته شمیم

تهران،خیابان شریعتی ،بالاتر از مترو شریعتی ،رو به روی خیابان،شهید دستگردی،مجتمع نگین ظفر،طبقه ۹،واحد ۹ (مجتمع نگین ظفر مجهز به ده طبقه پارکینیک طبقاتی مجزا میباشد)

شماره های تماس
02126722003