لیزرتراپی چگونه به کاهش درد، التهاب و اسپاسم کمک می کند؟

روش‌های درمانی با لیزر جزو درمان‌های پزشکی هستند که از نور متمرکز استفاده می‌کنند. برخلاف اکثر منابع نوری، نور حاصل از لیزر (که مخفف تقویت نور بوسیله امواج تحریک شده است) با طول موج‌های خاص تنظیم می‌شود که اجازه می‌دهد متمرکز شده و به پرتوهای قدرتمند نبدیل شود. نور لیزر بسیار شدید است.

بیشتر درمانگران از لیزر درمانی برای کمک به کاهش درد و التهاب مربوط به بسیاری از مشکلات شایع استفاده می‌کنند.

لیزرتراپی چیست؟

لیزرتراپی به عنوان یکی از ایمن‌ترین گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی در بازار شهرت پیدا کرده است. برای جلوگیری از تماس با چشم، این روش‌های درمانی مستقیماً روی پوست انجام می‌شوند. در حقیقت لیزرهای پزشکی مورد تایید FDA هستند و از استانداردهای سختگیرانه ISO پیروی می‌کنند.

از لیزر درمانی و نور قرمز و مادون قرمز برای بهبود آسیب‌ها و ترمیم بافت نرم و تسکین مشکلات حاد و مزمن استفاده می‌شود. در لیزرتراپی برای درمان آسیب‌های اسکلتی-عضلانی، مشکلات مزمن و دژنراتیو و برای بهبود زخم‌ها از یک دیود فوق‌العاده قوی با شدت بالا و انتشار نور تک رنگ استفاده می‌کنند. منبع نور در تماس با پوست قرار می‌گیرد و اجازه می‌دهد انرژی فوتون به بافت نرم نفوذ کند و در آنجا با چندین مولکول زیستی درون سلولی ارتباط برقرار می‌کند. در نتیجه عملکردهای طبیعی سلول را بازمی‌گرداند و روند بهبودی بدن را تسریع می‌کند.

تولید لیزر

دستگاه لیزر از یک حفره یا محفظه نوری تشکیل شده که حاوی محیط فعال است و دلیل نامگذاری لیزر نیز همین موضوع است. این محفظه دارای آینه‌هایی است که در انتهای آن امواج نور کاملاً موازی با یکدیگر هستند. یکی از آینه‌ها تا حدی باز است. الکتریسیته یا انرژی که به محیط اضافه می‌شود آن را تحریک می‌کند. اتم‌های محیط فعال در آینه‌های داخل محفظه به جلو و عقب منعکس می‌شوند. این امر باعث تحریک بیشتر اتم‌ها در محیط می‌شود. سپس نور لیزر از طریق قسمت انتهایی بازتابنده آینه ساطع می‌شود. تولید نور در مراحل زیر اتفاق می‌افتد:

• الکترون به سطح انرژی بالاتری پمپ می‌شود.
  • سطح پمپاژ ناپایدار است. بنابراین الکترون به سرعت به سطح انرژی کمی پایین‌تر می‌رود.
  • الکترون در حالت انرژی پایین آرام شده و یک فوتون آزاد می‌کند.
  • نور و الکترون در یک سطح انرژی برانگیخته شده و دو فوتون با طول موج و فاز یکسان تولید می‌کنند.
  • آینه فوتون‌ها را منعکس می‌کند و نور لیزر ساطع می‌شود.

دسته‌بندی‌های لیزر

FDA دسته‌بندی یا کلاس لیزر را با توان خروجی دستگاه تعریف می‌کند. توان خروجی لیزرهای کلاس III کمتر از ۰٫۵ وات است، در حالی که لیزرهای کلاس IV قدرت خروجی بیش از ۵۰۰ مگاوات یا ۰٫۵ وات را دارند. لیزرهای کلاس IV به دلیل چگالی توان بالاتر (تابش) باعث ایجاد گرما در سطح پوست می‌شوند. از لیزرهای کلاس III اغلب به عنوان “لیزرهای سرد” یاد می‌کنند. زیرا بیمار در طول درمان هیچ گرمایی احساس نمی‌کند.

چرا انرژی مهم است؟

با یادآوری اینکه انرژی اعمال شده (ژول) = توان (وات) x زمان (ثانیه)، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از انرژی بر روی بافت بدن بوسیله لیزرهای با قدرت بالا اثر متفاوتی نسبت به استفاده از همان تعداد ژول با لیزر کم‌توان می‌گذارد. این موضوع در تحقیقی ثابت شده است که دو لیزر کم‌توان و پرتوان را در مورد آرتریت زانو و ورم کف پا مقایسه می‌کند. در این تحقیق نشان داده شد که لیزر با قدرت بالا تسکین درد بیشتری دارد و نتایج عملکرد نسبتا بهتری را ارائه می‌دهد. مطالعات دیگر در مورد لیزر پرقدرت در مقابل دارونماها نیز نتایج مطلوبی را در مورد گرفتگی شانه و کمردرد نشان داده است.

ویژگی‌های لیزر

به دلیل ماهیت خاص نحوه تولید لیزر، این دستگاه دارای خصوصیات خاصی نیز می‌باشد.

تک رنگ

تک رنگ بودن به رنگ یا طول موج نور اشاره دارد. از آنجا که لیزر از یک نور لیزر فعال منفرد تولید می‌شود، دارای یک رنگ و یک طول موج است.

منسجم و موازی

به دلیل طول موج مشترک نور لیزر، فاز هر موج نیز مشترک است. نور در امواج سینوسی حرکت می‌کند و از نظر فاز، در اوج و فرودها دقیقاً منطبق بر یکدیگر و تقویت کننده یکدیگر هستند. بنابراین زمانی که پرتوهای موازی بسیار کم پخش می‌شوند، نور لیزر حرکت می‌کند.

نحوه تاثیرگذاری لیزر درمانی چگونه است؟

نحوه تاثیرگذاری لیزر درمانی

سلول برای ترمیم خود به انرژی زیادی نیاز دارد. بیشتر سلول‌ها با سرعت معمول خود به کار خود ادامه می‌دهند، به همین دلیل ترمیم برخی از بافت‌ها طول می‌کشد. در برخی موارد، انرژی سلول‌ها برای مقابله با التهاب و محصولات جانبی که در اثر آسیب بافت تولید می‌شود، بسیار گرفته می‌شود. بنابراین، انرژی کافی برای ترمیم موثر بافت را ندارند. با استفاده از لیزر سلول‌ها تحریک شده و فعالیت آن‌ها افزایش می‌یابد تا بتوانند عملکرد بهتر، سریع‌تر و موثرتری داشته باشند و در نتیجه بهبود زخم و آسیب در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود. توضیح دقیق‌تر و علمی عملکرد لیزر درمانی این است که نور لیزر سلول را برای فعالیت بیشتر تحریک می‌کند. چرخه متابولیسم كربس در غشای داخلی این ساختار رخ می‌دهد و انرژی را از پیوندهای شیمیایی موجود در مولكول‌های ATP آدنوزین تری‌فسفات آزاد می‌كند. در نتیجه انرژی بیشتری برای سلول تأمین می‌شود و اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارد تا بتواند نقش خود را در روند بهبود بازی کند.

وقتی منبع نور در برابر پوست قرار می‌گیرد، فوتون‌ها چندین سانتی‌متر به درون بافت نفوذ می‌کنند و توسط میتوکندری جذب می‌شوند. این انرژی بسیاری از پاسخ‌های فیزیولوژیکی مثبت و در نتیجه بازسازی مورفولوژی و عملکرد طبیعی سلول را (البته با سرعت بیشتر) بهبود می‌بخشد. لیزر دیود با قدرت بالا با هدف قرار دادن هموگلوبین و سیتوکروم اکسیداز می‌تواند به تنفس کمک کند و در نتیجه عملکرد درمانی خوبی داشته باشد.

کاربردهای لیزرتراپی

لیزر درمانی می‌تواند در هر زمانی انجام شود. این امر به ویژه هنگامی موثر است که در اسرع وقت بعد از ایجاد جراحت تجویز شود (با فرض اینکه خونریزی فعالی وجود نداشته باشد). هرچقدر التهاب سریع‌تر کاهش یابد و روند بهبودی زودتر شروع شود، بهتر است. در این شرایط لیزر درمانی کمک می‌کند تا بدن با سرعت بیشتری به عملکرد طبیعی خود بازگردد.

در بیماری‌های مزمن، لیزر درمانی اغلب برای کمک به مقابله با درد و التهاب مداوم استفاده می‌شود. درمانگر شما می‌تواند لیزر درمانی را برای کاهش سریع التهاب در بیمارانی که از درد مزمن رنج می‌برند، انجام دهد. این درمان به ویژه برای درمان بیماری‌های مزمن بسیار مناسب است. زیرا پزشکان را قادر می‌سازد که منطقه وسیع‌تری را درمان کنند، در حالی که هنوز بیمار از دارو و درمان‌های مناسب خود استفاده می‌کند.

از لیزرتراپی می‌توان برای بیماری‌های حاد و مزمن استفاده کرد. برخی از مواردی که ممکن است با لیزرتراپی بهبود یابند شامل درد گردن، درد شانه، آسیب‌های ورزشی، ورم مفاصل کف پا، کمردرد و سیاتیک، آرتروز، بورسیت، آسیب‌های دیسک TMJ، سندرم تونل کارپال، میگرن، آسیب به بافت نرم و موارد دیگر است.

روش

روش انجام لیزرتراپی

در طول ملاقات شما با درمانگر، متخصصان فیزیکی قبل از ایجاد برنامه درمانی مخصوص شما، معاینه فیزیکی را انجام می‌دهند و سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کنند. این کار به تشخیص صحیح مشکل شما و تعیین گزینه‌های درمانی به شما کمک می‌کند.

نوع لیزر و قدرت آن به نتایج ارزیابی اولیه شما بستگی دارد.

آیا از لیزرتراپی می‌توان برای هر سطحی از مشکل استفاده کرد؟

لیزرهای پزشکی دامنه قدرت بیشتری دارند و گزینه‌های درمانی چند جانبه‌ای را ارائه می‌دهند. درمانگر می‌تواند برای هر مشکل خاص، قدرت لیزر را در مناسب‌ترین سطح تنظیم کند.

در دسترس بودن سری‌های درمانی متعدد، انعطاف بیشتری را برای درمانگر ایجاد می‌کند و به او اجازه می‌دهد روش‌های انتقال نور لیزر را با شرایط بیمار مطابقت دهد. به عنوان مثال، هنگام درمان یک ناحیه استخوانی، یک روش درمانی بدون تماس توصیه می‌شود. درصورتی که هنگام درمان ساختارهای بافت عمیق مانند همسترینگ، بهترین روش انتقال، اتصال پیچی ماساژور است. سری‌های مختلف با اندازه‌های مختلف نیز می‌توانند برای انجام درمان‌هایی که به دقت‌های متفاوتی نیاز دارند، مفید باشد.

آیا این روش درمانی برای بیمار آزاردهنده است؟

سوالی که همه درمورد لیزرتراپی می‌پرسند این است: “چه حسی دارد؟” احساس درمان بسته به نوع لیزر متفاوت است. برخی حس خاصی را ایجاد نمی‌کنند، در صورتی که برخی از لیزرها باعث آزاد شدن گرما بر روی پوست بیمار می‌شوند. بسیاری گزارش می‌دهند که از این تجربه لذت می‌برند، به خصوص هنگامی که از سری مخصوص برای روش ماساژ لیزر استفاده می‌شود.

لیزرتراپی چقدر طول می‌کشد؟

​​درمان با لیزر بسته به اندازه، عمق و میزان حاد بودن بیماری، معمولاً ۵-۱۰ دقیقه طول می‌کشد. لیزرهای با قدرت بالا قادرند انرژی زیادی را در مدت زمان کمی انتقال دهند، بنابراین جلسات درمانی به سرعت انجام می‌شوند. برای افرادی که برنامه‌های مشخصی دارند، درمان سریع و موثر ضروری است.

آیا اثرات جانبی برای لیزر درمانی وجود دارد؟

خیر، لیزر درمانی با استفاده از فرایندی به نام مدولاسیون فوتوئی، درد و التهاب را بدون عوارض جانبی کاهش می‌دهد. این کلمه اساساً به این معنی است که از نور برای تحریک و تسریع روند بهبود طبیعی بدن شما استفاده می‌شود. این امر باعث ایجاد یکسری اتفاقات بیولوژیکی شده که منجر به افزایش متابولیسم سلولی و کاهش درد و التهاب می‌شود.

یک مزیت خارق‌العاده لیزر درمانی این است که بدون عوارض جانبی نامطلوب بسیاری از داروها، درد را کاهش می‌دهد. همچنین غیرتهاجمی است و ممکن است جایگزین مناسبی برای جراحی باشد.

خبر خوب دیگر اینکه بیماران تسکین درد طولانی مدت را در اثر این روش درمانی گزارش می‌کنند. این روش یک پوشش مصنوعی نیست که به طور موقت درد را پنهان کند، لیزر درمانی باعث بهبودی واقعی در بدن شما می‌شود. در حالی که تعداد جلسات درمانی مورد نیاز ممکن است بسته به شدت بیماری متفاوت باشد، بسیاری از بیماران فقط پس از چند جلسه درمانی، تسکین پایداری را تجربه می‌کنند.