عوارض لوردوز: گودی زیاد کمر و گردن چه عوارضی دارد؟

لوردوز به انحنای ستون فقرات به سمت قفسه سینه گفته می‌‌شود که این اختلال در ناحیه گردن  و ناحیه لومبر به وجود می‌آید به عبارتی لوردوز در همه افراد وجود دارد. در صورتی که تغییراتی در نهایت ستون فقرات ایجاد شود یعنی انحنای آن افزایش یا کاهش پیدا کند مشکلات ستون فقرات را به وجود خواهد آورد. درد کمر، سوزن سوزن شدن در ستون فقرات و ضعف عضلات شکم درد ناحیه گردن و اختلال در نشستن و بلند شدن از عوارض اصلی لوردوز ناحیه لومبر محسوب می‌شود. به طور کلی لوردوز ناحیه گردن با علائمی از قبیل سفتی و درد ناحیه گردن، ضعف عضلات مجاور و سوزن سوزن شدن همراه است.

معمولاً تغییرات ایجاد شده در ستون فقرات با توجه به شدت آن درمان خواهند شد. در همه موارد شما به درمان نیاز ندارد با این حال زمانی که انحنای ستون فقرات بسیار شدید باشد درمان آن ضروری است.

علل بروز لوردوز چیست؟

برخی بیماری‌ها بر پیوستگی ساختاری ستون فقرات تاثیر می‌‌گذارند و زمینه بروز لوردوز را فراهم خواهند کرد. در بخش زیر تعدادی از این اختلالات اشاره می‌‌کنیم:

• اسپوندیلوزیس اختلالی است که به علت لغزش یکی از مهره‌های ناحیه لومبر به سمت جلو به وجود می‌آید.
  • پوکی استخوان اختلالی است که بر تراکم استخوان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود مهره‌ها قدرت و استحکام ساختاری خود را از دست بدهند و یکپارچگی ستون فقرات دست‌خوش تغییر شود.
  • چاقی و اضافه وزن باعث می‌شود که ستون فقرات به سمت عقب متمایل شود تا فرد تعادل بهتری داشته باشد که این امر با تاثیرات منفی همراه است.
  • کیفوز اختلالی است که به ستون فقرات پایین کمر فشار زیادی را وارد می‌کند تا عدم تعادل ایجاد شده در قسمت فوقانی ستون فقرات جبران گردد.
  • التهاب دیسک بین مهره‌ها اغلب به علت عفونت ایجاد می‌شود.
  • اسکولیوز اختلالی است که به علت خم شدن غیرطبیعی ستون فقرات به یک طرف به وجود می‌‌آید و منجر به اختلال اسکولیوز سه بعدی خواهد شد. در نهایت بیمار دچار لوردوز ناحیه لومبر و کیفوز ستون فقرات گردنی می‌شود.
  • همه افراد مبتلا به لوردوز به درمان نیاز ندارند با این حال باید تحت نظر پزشک قرار داشته باشند تا از بدتر شدن شرایط آنها پیشگیری گردد.

عوارض لوردوز کمر و گردن چیست؟

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که تعداد زیادی از افراد انحنای طبیعی ناحیه گردن و کمر خود را از دست داده اند اما در حال حاضر هیچ گونه درد یا علامت دیگری ندارند. حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات به معنای عدم بروز درد گردن و کمر نیست زیرا همیشه احتمال آسیب دیدگی این نقاط و بروز درد وجود دارد. افرادی که بدن آنها در بهترین حالت ممکن قرار ندارد درد گردن و کمر، اختلالات مرتبط با دیسک ستون فقرات، علائم و نشانه‌های رادیکولار از قبیل بی حسی و سوزن سوزن شدن بازو و دست، و گرفتگی عضلات گردن و شانه را تجربه خواهند کرد.

لوردوز باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدگی ستون فقرات افزایش پیدا کند. افرادی که ستون فقرات آنها فاقد انحنای مناسب است در تصادفات خودرویی یا شرایط مشابه مانند سقوط از ارتفاع یا وارد شدن ضربه به سر توسط جسم سنگین دچار آسیب دیدگی شدید ستون فقرات خواهند شد.

درد و گرفتگی عضلانی

با پیشرفت انحنای ستون فقرات فشار بیشتری به دیسک بین مهره‌ها و طناب نخاعی وارد می‌شود. در این حالت عضلات پشت گردن و شانه کشیده می‌شوند و به علت تحمل وزن سر دچار سفتی خواهند شد. برای درک بهتر این مسئله تصور کنید که از خرید برگشته اید و کیف سنگین خود را در حالی حمل می‌کنید که بازوهای تان به طور کامل در مقابل بدن کشیده شده است. با از بین رفتن انحنای طبیعی گردن سر به سمت جلو متمایل می‌شود و فشار زیادی را به بدن وارد خواهد کرد. در چنین وضعیتی بدن شروع به سازگاری می‌‌کند و عملکرد خود را به عنوان یک واحد کل ادامه خواهد داد اما فشار زیادی به دیسک بین مهره‌ها وارد می‌شود و باعث تحلیل رفتگی آنها خواهد شد.

با از بین رفتن انحنای مناسب گردن بیمار دچار سفتی و درد عضلات گردن و شانه خواهد شد. ماساژ درمانی یا استفاده از کمپرس گرم می‌‌تواند به طور موقت به بهبود سفتی و درد عضله کمک کند اما در نهایت درد دوباره شروع می‌شود زیرا عضله به طور مداوم تحت فشار حاصل از تغییرات بدن و ستون فقرات قرار دارد.

اختلالات مرتبط با دیسک ستون فقرات و رباط‌ها

در صورتی که شما بتوانید مدت بیشتری انحنای طبیعی ستون فقرات خود را حفظ کنید تحلیل رفتگی و شروع تغییرات ساختاری در رباط‌ها و دیسک بین مهره‌ها دیرتر شروع می‌شود. دیسک بین مهره‌ها و رباط‌ها و وظیفه متصل کردن استخوان‌ها را به یکدیگر دارند و از ساییدگی استخوان روی یکدیگر در هنگام حرکت کردن جلوگیری می‌نمایند. دیسک و رباط‌های بدن انعطاف پذیری بالایی دارند و در صورتی که شما تحت فشار مداوم قرار بگیرید شروع به تغییر شکل خواهند کرد. عضلات توانایی کشش و انقباض را دارند و می‌توانند بدون هیچ گونه تغییر یا آسیب دیدگی به شکل اولیه خود برگردند اما تغییر شکل دیسک و رباط مستلزم زمان بیشتری است تا به حالت اول برگردند. به همین دلیل درمان لوردوز در جوانان راحت تر انجام می‌شود زیرا تغییرات چندانی در ساختار ستون فقرات آنها ایجاد نشده است.

دیسک‌های ستون فقرات برای سالم ماندن به حرکت نیاز دارند. این ساختارها شبیه اسفنج سفت هستند که در هنگام جمع شدن به تخلیه مواد زائد می‌پردازند و هنگامی ‌که فشار از روی آنها برداشته شود آب و مواد مغذی را جذب خواهند کرد. هنگامی ‌که شکل ستون فقرات تغییر می‌کند نحوه حرکت کردن این اجزا نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

دیسک‌های ستون فقرات وزن سر را نیز تحمل می‌‌کنند. در صورتی که برخی از ساختارهای بدن آن طور که انتظار می‌‌رود توانایی حرکتی نداشته باشند یا برخی دیگر دچار بیش فعالی باشند شما دچار مشکلات متعدد خواهید شد. نداشتن فعالیت جسمانی و افزایش وزن بدن باعث تحلیل رفتگی دیسک خواهد شد. در صورتی که دیسک به سرعت تحلیل برود احتمال آسیب دیدگی آن افزایش پیدا می‌‌کند و از ارتفاع آن کاسته می‌شود و به این ترتیب دیسک نازک تر خواهد شد.

بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست و پا

در صورتی که دیسک ستون فقرات ضعیف شود و تحت فشار قرار بگیرد دچار بیرون زدگی خواهد شد. بیرون زدگی دیسک در محل خروج اعصاب از کانال نخاعی می‌تواند باعث به وجود آمدن علائم رادیکولار از قبیل بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد تیر کشنده در دست و پا شود. در صورتی که دیسک بسیار ضعیف باشد دیواره خارجی آن دچار پارگی خواهد شد که در این حالت مواد نرم و ژل مانند از مرکز دیسک خارج می‌شود. به این وضعیت دیسک کمر  گفته می‌شود که در مقایسه با بیرون زدگی دیسک شرایط جدی‌ تری را به وجود می‌‌آورد. گاهی اوقات عمل جراحی تنها روش موجود برای درمان این اختلال و بهبود علائم بیمار است.

در برخی از افراد بیرون زدگی دیسک هیچ گونه علامتی به وجود نمی‌آورد و بیمار دچار درد نخواهد شد. در این حالت دیسک در مسیری دچار بیرون زدگی شده که منجر به التهاب اعصاب نشده است. با این حال از میزان انعطاف پذیری، قدرت، پیوستگی و عملکرد دیسک کاسته شده است. این وضعیت منجر به بروز مشکلات مرتبط با دیسک‌های نقاط فوقانی و تحتانی خواهد شد و زمینه تحلیل رفتگی آنها را فراهم می‌کند. در صورتی که اسکن ام آر آی بیرون زدگی یک یا چند عدد از دیسک‌های ستون فقرات را نشان دهد اما شما دچار درد نشده اید نباید وضعیت ایجاد شده را نادیده بگیرید.

لوردوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در ۸۰ درصد از موارد پزشک برای تشخیص لوردوز به انجام معاینه جسمانی می‌‌پردازد که شامل بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینات جسمانی کامل است تا دامنه حرکات بیمار در جهات مختلف بررسی گردد. پزشک نکات مختلفی از قبیل ضعف عضلات به ویژه عضلات ناحیه شکم و کاهش انعطاف پذیری مفاصل اندام تحتانی را ارزیابی خواهد کرد. در برخی موارد پزشک علاوه بر معاینات جسمانی درخواست انجام تست‌های تشخیصی را می‌‌دهد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

• عکسبرداری توسط اشعه ایکس بیمار را از نقاط مختلف مورد ارزیابی قرار می‌‌گیرد تا انحنای ستون فقرات را اندازه گیری کند.
  • سی تی اسکن
  • اسکن ام آر آی
  • ارزیابی استخوان به لحاظ تغییرات تحلیل برنده مفاصل

لوردوز چگونه درمان می‌شود؟

عدم توجه به لوردوز یا کیفوز شدید می‌تواند باعث بروز اختلالات نورولوژیکی به همین دلیل باید به محض تشخیص این اختلالات بیمار تحت درمان قرار بگیرد تا از بروز عوارض بیشتر جلوگیری گردد. در صورتی که روش‌های غیر جراحی تاثیری در بهبود بیمار نداشته باشند پزشک از عمل جراحی برای اصلاح ستون فقرات استفاده خواهد کرد. صرف نظر از نوع روش درمانی (جراحی یا غیر جراحی) بیمار باید از همه دستوراتی که پزشک می‌دهد پیروی کند و در خصوص همه سوالات و نگرانی‌هایی که دارد با پزشک مشورت نماید. پزشک اطلاعات ضروری در خصوص محدودیت فعالیت جسمانی را در اختیار بیمار قرار خواهد داد. پزشک و اعضای تیم درمان اقدامات مراقبتی و درمانی خاص را با هدف افزایش دامنه حرکات بیمار، افزایش انعطاف پذیری و قدرت جسمانی او انجام خواهند داد قدرت جسمانی او انجام خواهند داد. پزشک برای هریک از بیماران یک برنامه درمانی تخصصی را طراحی می‌‌کند که باید در منزل انجام دهند.

پزشک روشهای درمانی مختلفی را برای لوردوز پیشنهاد می‌دهد و به بیمار کمک می‌کند نتایج بهتری را از درمان به دست بیاورد. روشهای مراقبتی معمولاً شامل مصرف داروهای مسکن یا داروهای ضد التهاب برای کاهش تورم، فیزیوتراپی برای افزایش قدرت و دامنه حرکات بیمار، استفاده از بریس برای پیشگیری از بدتر شدن انحنای ستون فقرات در کودکان و نوجوانان و کاهش وزن برای بهبود حالت بدن می‌باشد. در اکثر موارد که لوردوز بسیار شدید است انجام عمل جراحی تنها روش موجود برای اصلاح مشکل ایجاد شده است. کیفوپلاستی جراحی تعویض دیسک و کاشت دیسک مصنوعی از جمله روش‌های جراحی محسوب می‌‌شوند که پزشک با هدف بهبود کیفیت زندگی بیمار و اصلاح مشکل و انجام می‌دهد.