علت به وجود آمدن خار پاشنه: چاقی، صافی کف پا و کفش نامناسب

وجود خار استخوان درهر قسمتی از بدن میتواند به علت کلسیفیته شدن رباطهای آن ناحیه باشد. این امر عموما به دلیل توزیع وزن و حفظ بهتر تعادل در بدن رخ میدهد. هنگامی که این خار در پاشنه پا بوجود میآید پدید دردناک خار پاشنه عارض میشود که برای افراد سبک وزن نیز میتواند بسیار دردناک باشد زیرا پاشنه پا یکی از نقاطی است که بیشترین فشار نیروی وزن به آن وارد می‌شود.

خارپاشنه چیست؟

خارپاشنه (خار استخوان پاشنه) برآمدگی‌هایی از جنس کلسیم بر روی استخوان پا می‌باشد و اغلب نتیجه دوره‌های طولانی و متمادی (ماه ها و سال ها) قرار گرفتن فشار بر روی تاندون‌های متصل به استخوان پاشنه است.

این برآمدگی‌ها اغلب در در نتیجه و یا به علت آسیب‌دیدگی تاندون آشیل و التهاب کف پا ایجاد می شوند. رباط و تاندون آسیب دیده به خاطر اینکه از حالت طبیعی خود خارج شده و به اصطلاح آزرده است برای اینکه کمتر تحت فشار و کشیدگی باشد استخوان را به سمت خود میکشد در نتیجه این رفتار، بدن برای حفظ تعادل و توزیع وزن، شروع به تولید استخوان بیشتر در این ناحیه میکند. استخوان‌های جدید در واقع برآمدگی‌هایی هستند که به آنها خارپاشنه میگوییم.

عوامل ایجاد خارپاشنه چیست؟

درست مانند آسیب دیدگی تاندون آشیل و یا التهاب کف پا، خارهای پاشنه بعلت فشار بیش از حد ایجاد می‌شود. فشار مضاعفی که به روی عضلات و رباط های اطراف پاشنه و قوزک پا وارد می شود  در نهایت تبدیل به فشاری مفرط به روی استخوان پاشنه پا شده و سبب ایجاد خارپاشنه می گردد.

عوامل ایجاد خارپاشنه چیست

شایع ترین علت خارپاشنه فشار نامتوازن و بیش از حد به هنگام راه رفتن است.

فشار بیش از حد

التهاب فشیای پلانتار (فشیای کف پا) یا ندرتاً تاندون آشیل به عنوان عامل ایجاد کننده خارپاشنه: وارد کردن فشار زیاد به پاشنه پا از طرق مختلف مانند ایستادن‌های طولانی مدت یا ورزش کردن‌های متمادی، می تواند موجب وارد آمدن فشارهای غیرعادی و در اصطلاح پزشکی غیر فیزیولوژیک شود. همچنین ممکن است پارگی های کوچک در رباط‌ها و یا حتی عضلات و همچنین ورم و التهاب در پاشنه خود را تجربه کنید که در واقع این امر، پاسخ بدن شما به فشارهایی است که به آن وارد می‌کنید و نشانگر تلاش بدن برای هماهنگ کردن خود با این فشارهای غیرمعمول است. افزایش کشیدگی رباط‌ها به مرور زمان و تدریجا موجب تجمع کلسیم در آن ناحیه میگردد.این مسئله به نوعی تلاش بدن برای مقاوم‌تر ساختن پاشنه پا و بازگردانی ویژگی کششی آن است.

باید در نظر داشته باشید که تنها تجمع کلسیم در یک ناحیه موجب التهاب و درد نمیشود. کششی که در غشای دور استخوان به سبب ناهمواری ایجاد میشود مسبب اصلی درد در این قسمت می گردد. ادامه این روند و عدم درمان این عارضه به تورم و التهاب همیشگی غشای دور استخوان ختم خواهد شد. در موارد نادر این عارضه به بروز التهاب در دیگر نواحی نزدیک پاشنه پا مانند آشیل و دردهای مزمن کف پا منجر میگردد

فشار وزن نامتعادل

عدم تحرک در مفصل ساکروایلیاک (خاجی خاصره ای) بعنوان عامل ایجاد خارپاشنه شناخته میشود ، مفصل ساکروایلیاک، استخوان خاجی را به استخوان ایلیاک متصل می کند این  به این معناست که این مفصل قسمت پشتی لگن را به ستون فقرات متصل می کند.
ممکن است ندانید که کم تحرکی تا چه اندازه موجب ایجاد مشکل در پاشنه می شود. کاملا ساده است، عدم تحرک در مفصل ساکروایلیاک که معمولا یک سمت را تحت تاثیر قرار می دهد موجب ناهم ترازی لگن می شود.
بروز این امر به معنی ایجاد تفاوت در اندازه طول پاها خواهد بود در نتیجه، وزنتان به طور غیرمتوازن روی پاها پخش می شود. و در سمتی که فشار بیشتر است، عضله ساق پا و از قسمت مچ به پایین بیش از حد کشیده می شود.
و پاشنه پا در وضعیت غیرطبیعی قرار می گیرد، که موجب کشیدگی بیش از حد کف پا و تورم می شود.

چه افرادی در معرض خطر هستند؟

اگر به مدت ۶ تا ۸ هفته دچار ورم کف پا یا التهاب تاندون آشیل (زردپی آشیل) شده اید ریسک ایجاد خارپاشنه در شما بیشتر خواهد بود. گروه های خاصی از افراد نیز وجود دارند که در صورتیکه دارای یکی از این شرایط باشند، با احتمال بیشتری در معرض ایجاد خارپاشنه نسبت به افراد دیگر هستند:

• زنانی که کفش های پاشنه بلند می پوشند در طی زمان ممکن است تاندون آشیل شان کوتاه شود.
  • افراد مسن: با گذشت زمان از انعطاف پذیری بافت کف پا کاسته می شود و پوشش محافظتی چربی که ضربه گیر و محافظ استخوان پاشنه است نازک می شود.
  • افرادی که می دوند یا برای طولانی مدت پیاده روی می کنند  و یا می پرند: به هنگام تمرینات ورزشی فشار بیشتری روی پاشنه پا قرار می گیرد بخصوص اگر تمرینات روی سطوح سخت و برای سال های متمادی انجام شود.

دوندگان شدیدا مستعد چنین آسیبی هستند. احتمال کمی وجود دارد که افراد زیر ۴۵ سال دچار خار پاشنه شوند. کودکان ممکن است علائمی مشابه با خارپاشنه داشته باشند که در واقع باید به بیماری های جدی تر نسبت داده شود. معمولاً این بیماری زمانی برطرف می شود که کشیدگی عضله به خوبی مهار شود‌. مواردی که موجب افزایش ریسک ابتلا به خار پاشنه می شوند عبارتند از: افراط در فعالیت های ورزشی، کفش نامناسب، کوهنوردی، چاقی، سرپا ایستادن طولانی مدت

صافی کف پا، قوس زیاد کف پا، محبوس شدن عصب ها، تحلیل رفتن بافت چربی پاشنه (خصوصا در افراد مسن)، کف کفش سفت و محکم (بطور مثال کفشی که به اندازه ی کافی ضربه گیری نمی کند) نیز ممکن است موجب ایجاد خارپاشنه شود.

علائم

فکر وجود استخوان اضافی ممکن است ناخوشایند و دردناک به نظر برسد. با این حال، معمولا خارپاشنه موجب ایجاد درد پاشنه نمی شود. در عوض دردی که احساس می کنید به احتمال قوی مرتبط با عارضه‌ای از پیش موجود مانند التهاب کف پا یا التهاب تاندون آشیل می باشد. علائم شایع مرتبط با این عارضه عبارتند از:

علائم خار پاشنه چیست

• درد در پاشنه یک یا هردو پا که به شکل ذق ذق یا دردی خفیف ایجاد می شود.
  • درد به هنگام پابرهنه راه رفتن.
  • ممکن است برآمدگی کوچک استخوانی پایین یا پشت پاشنه‌تان حس کنید.
  • حساسیت غیرطبیعی نسبت به فشار یا لمس.
  • اسپاسم در پا و مفاصل مچ و ساق پا
  • درد بهنگام فعالیت و زندگی روزمره
  • بی حسی، سوزش و گزگز در صورتیکه خار روی عصب‌ها اثر گذاشته باشد.
  • گستره محدود حرکتی و جنبشی در مفاصل

همچنین این احتمال وجود دارد که علائم مربوط به خارپاشنه را تجربه نکنید.

تشخیص

ممکن است متوجه برخی از علایم خار پاشنه  نشوید. پزشک شما خارپاشنه را با در نظر گرفتن نشانه ها، علائم و سابقه بیماری‌های ناحیه آسیب دیده تشخیص می‌دهد مضاف بر اینکه ارزیابی بدنی را نیز انجام می‌دهد و اگر مشکوک به وجود خارپاشنه باشد، به عکس اشعه ایکس متوصل می‌شود.

درمان خارپاشنه

مسیر درمانی خارپاشنه به نشانه ها و علائم شما بستگی دارد و اگر بدون درد باشد؛ اولین اقدام کنترل و تحت نظر گرفتن هرگونه تغییر است. عموماً خارپاشنه منشا اصلی درد نمی باشد بنابراین شناسایی علت اصلی درد پاشنه برای شروع و ادامه درمان اهمیت دارد. (برای مثال: التهاب پلانتر و التهاب تاندون آشیل)

غالباً درمان بیماری پنهان کمک شایانی به رفع درد می کند و نیاز به جراحی را از بین میبرد. اگر تجربه درد در پاشنه بعلت عارضه دیگری تشخیص داده نشود، درمان‌های زیر برای کمک به کنترل علائم لازم خواهد بود.

استراحت

خارهای پاشنه ندرتاً خود به خود از بین می رود اما درمان آن آسان است. از شناسایی علائم بموقع اطمینان حاصل کنید و استراحت کافی داشته باشید. از راه رفتن، دویدن و ایستادن در حد امکان خودداری کنید. کفی طبی کفش‌ها می توانند یک راه حل عالی باشند زیرا توزیع فشار وزن را بهبود بخشیده و تا حدودی التهاب کف پا را تسکین می دهند.

درمان فیزیوتراپی برای خارپاشنه

فیزیوتراپی به روی ایجاد قوا در تاندون ها، استخوان ها و عضلات تمرکز دارد. فیزیوتراپیست شیوه های گوناگونی را به کار می گیرد تا طرز راه رفتن و حالت بدنی را بهبود بخشد. علاوه براین، فیزیوتراپیست می تواند برنامه های کششی در اختیارتان بگذارد تا برای ایجاد قدرت در عضلات به شما کمک کند و جریان خون را فعال کند. بدین وسیله احیای تاندون ها از طریق تکنیک ماساژ عمیق بافت‌ها انجام می شود.

درمان فیزیوتراپی برای خار پاشنه

ترکیب استراحت با جلسات فیزیوتراپی غالباً نتایج خوبی را به ثمر می رساند با این حال کمی زمان بر است. بنابراین، در برخی از موارد، متدهای درمانی جایگزین نیز در دسترس خواهد بود. بسته به اینکه چقدر سریع بیماری تشخیص داده شود، میزان استراحت و نوع تمرینی که انجام می دهید، درد در طی چند هفته تا چند ماه از بین می رود. فیزیوتراپیست با روش های زیر می تواند خارپاشنه را درمان کند.

• برنامه مقاومتی و کششی: بویژه تمرکز روی مفاصل و عضلات پا و مچ
  • تنظیم و اصلاح برنامه ورزشی
  • اموزش دوباره گام برداشتن برای تصحیح مشکلات بیومکانیکی که منجر به بروز عارضه خارپاشنه شده اند
  • تجویز بریس های پوشیدنی برای تصحیح شکل نامناسب پا و یا  برای از بین بردن درد
  • کفش های مقاوم با کفی ضربه گیر
  • روش طب سوزنی

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی درمانی بدون نیاز به وارد کردن ابزار پزشکی در پوست بدن و موثر است که پروسه ی درمان را تسریع و تسهیل می بخشد و با انتشار مستقیم امواج اکوستیک انرژی بالا به ناحیه ی آسیب دیده عمل می کند. این امواج این بخش هارا تحریک می کند:

• رگ خونی جدید و تشکلیل کلاژن
  • افزایش جریان خون
  • رفع تجمع کلسیم
  • کاهش درد

جراحی

عمل جراحی به ندرت توصیه می شود، با این وجود، اگر درمان های کم خطر نتوانند از درد پاشنه ی پا بکاهند، ممکن است به عنوان آخرین راه چاره در نظر گرفته شود‌. حقیقت امر اینست که خارپاشنه بدون عمل جراحی از بین نمی رود اما اگر موجب درد نشود نیازی به نگرانی نیست و می توانید زندگی عادی خود را با خار پاشنه ادامه دهید.

اگر به خارپاشنه اعتنایی نکنم چه اتفاقی می افتد؟

شناسایی علت خار پاشنه حائز اهمیت است، اگر برای مدت بسیار طولانی به این درد بی محلی کنید مجبور به بستن مون بوت* (کفش هایی برای درمان خارپاشنه) خواهید شد و دوره ی درمان طولانی تری خواهید داشت که مانع ورزش و انجام کارهای روزمره تان خواهد شد.مون بوت

پیشگیری

موارد متعددی وجود دارد که با به کار گرفتن آن ها می توانید از خطر ابتلا به خار پاشنه جلوگیری کنید‌.

• کفش های با سایز مناسب به همراه کفی ضربه گیر که جلوی ضربه را بگیرد.
  • کفش مناسب با فعالیتتان را انتخاب کنید.
  • بدن خود را قبل از ورزش یا فعالیت گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید.
  • به درد پاشنه ی خود فشار نیاورید چرا که موجب آسیب های بلند مدت می شود. اگر درد دارید، استراحت کنید و در آن ناحیه یخ بگذارید و در صورتیکه درد ادامه یافت، به متخصص امراض پا مراچعه کنید.