درمان مشکلات جنسی با فیزیوتراپی (شاک ویو تراپی و ورزش) در آقایان

مشکلات جنسی

مشکلات جنسی در آقایان باعث نارضایتی در زندگی زناشویی و کاهش اعتماد به نفس می‌شود. مشکل جنسی می‌تواند نشانه ای از یک مشکل بهداشتی باشد و نیاز به درمان داشته باشد. فیزیوتراپی یک روش ایمن برای برطرف کردن مشکلات جنسی است. در فیزیوتراپی از شاک ویو تراپی و ورزش برای افزایش جریان خون در رگهای آلت تناسلی استفاده می‌شود.

دلایل بروز اختلال نعوظ در مردان


دلایل بروز اختلال نعوظ

علت مشکل جنسی در مردان می‌تواند مربوط به عوامل فیزیکی و روانی باشد.

دلایل فیزیکی

عوامل فیزیکی اختلالات جنسی به طور کلی می‌تواند عبارت باشد از:

  • سطح پایین تستوسترون
  • داروهای تجویزی (ضدافسردگی، داروهای فشارخون بالا)
  • اختلالات عروقی مانند تصلب شرائین (سخت شدگی شاهرگ ها) و فشار خون بالا
  • سکته یا صدمات عصبی ماشی از دیابت یا جراحی
  • استعمال دخانیات
  • سوء مصرف دارو

دلایل روانی

دلایل روانی می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

  • نگرانی های ناشی از عملکرد جنسی
  • مشکلات ازدواجی یا روابط
  • افسردگی یا احساس گناه
  • آثار آسیب های جنسی گذشته
  • تنش‌ها و اضطراب کاری

اختلالات جنسی چگونه بر مردان تاثیر می‌گذارد؟


شایع ترین مشکلی که مردان در اختلالات جنسی با آن مواجهند، مشکل زود انزالی، نعوظ و کاهش میل جنسی است.

اختلال زودانزالی

مشکلاتی که در رابطه با زودانزالی وجود دارند، عبارتند از:

  • انزال زودرس (PE) : انزالی که پیش یا بلافاصله پس از دخول رخ می‌دهد.
  • عدم انزال یا انزال با تاخیر : انزالی که رخ نمی دهد و یا خیلی دیر رخ می‌دهد.
  • انزال پس رو : در این حالت و پس از ارگاسم، منی به جای خروج از آلت، به داخل مثانه برمی گردد.

انزال پس رو، شایع ترین مشکل در مردانی که به دیابت مبتلا هستند و از آسیب عصبی ناشی از دیابت رنج می‌برند، به شمار می‌رود. مشکلات ایجاد شده در اعصاب مثانه و گردن مثانه، منی را مجبور به بازگشت به عقب می‌نماید. این مشکل در دیگر مردان ممکن است عوارض جانبی دارویی باشد و یا پس از عمل چراحی بر روی گردن مثانه و یا پروستات رخ دهد.

اختلال نعوظ (ED)

اختلال نعوظ (ED) عبارتست از عدم توانایی در شروع و حفظ نعوظ آلت تناسلی در نزدیکی های جنسی است. دلایل ED عبارتند از :

  • بیماریهای موثر بر جریان خون، چون سخت شدگی رگ ها
  • اختلالات عصبی
  • تنش، تعارضات رابطه ای، افسردگی و نگرانی از عملکرد جنسی
  • وارد شدن صدمه بر آلت تناسلی
  • بیماری های مزمنی چون دیابت و فشار خون بالا
  • عادات ناسالمی مانند استعمال دخانیات، پرخوری و کمبود تحرک

تمایلات جنسی پایین ("Libido" ی پایین)

"Libido"ی پایین به معنای کاهش در تمایلات جنسی است؛ شرایطی که معمولا در نتیجه سطوح پایین هورمون های مردانه تستوسترون به وجود می‌آید. تستوسترون عامل حفظ شرایط میل جنسی، تولید اسپرم، عضلات، مو و استخوان است. سطح تستوسترون پایین می‌تواند بر بدن و حالت تاثیر بگذارد. تمایلات جنسی کاهش یافته همچنین می‌تواند در نتیجه افسردگی، تشویش، یا مشکلات موجود در رابطه باشد. دیابت، فشار خون بالا و برخی داروهای خاص مانند ضدافسردگی می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.

تشخیص اختلالات جنسی در مردان


پزشکتان ممکن است که فرایند تشخیص را با یک آزمون فیزیکی آغاز کند. آزمایشات فیزیکی شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش خون به منظور بررسی سطح تستوسترون، قند خون (برای دیابت)، و کلسترول
  • بررسی فشار خون
  • آزمایشات مقعدی به منظور بررسی وضعیت پروستات
  • بررسی آلت و بیضه ها
  • آزمایشات دیگری که می‌تواند مشکلات موجود در تکانه های عصبی یا گردش خون در آلت را نشان می‌دهد.

وی ممکن است سوالاتی راجع به علائم و سابقه جنسی و داروییتان نیز بپرسد. اگرچه ممکن است فکر کنید که این سوالات خیلی شخصی هستند، اما از جواب به آنها خجالت زده نشوید. جواب صادقانه به این سوالات تا رسیدن به بهترین شیوه درمان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

درمان اختلالات جنسی در مردان


موارد بسیاری از اختلالات جنسی را می‌توان با درمان مشکلات روانی یا فیزیکی که منجر به بروز آنها شده، برطرف نمود. روشهای درمانی عبارتند از:

  • دارو : داروهایی که به بهبود عملکرد جنسی – از طریق افزایش گردش خون به آلت – کمک می‌کنند. داروهای سیلدنافیل (که تحت نام تجاری ویاگرا شناخته می‌شود)، واردنافیل (که مستقیما باعث نعوظ آلت نمی شود ولی روی پاسخ دهی به تحریک اثرگذار است) و تادالافیل برای اکثر مردان، ایمن و موثر است.
  • هورمون‌درمانی : افزایش سطوح پایین تستوسترون با استفاده از درمانهای جایگزینی هورمونی مانند تزریق، چسب تستوسترون یا ژل .
  • تجهیزات کمکی : ابزار ایجاد خلا و ایمپلنت آلت تناسبی می‌توانند به مردانی که دچار اختلال نعوظند کمک نماید.

شاک ویوتراپی برای درمان مشکلات جنسی آقایان


 شاک ویوتراپی

شاک‌ویو درمانی با شدت کم (LIST) راه حلی انقلابی و متحول کننده برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ است.

فواید شاک ویو تراپی برای مشکلات جنسی

  • افزایش نعوظ
  • بهبود عملکرد جنسی
  • بهبود حس موجود در آلت
  • نعوظ های فوری بیشتر
  • ارگاسم های بهتر

نحوه عملکرد LIST چگونه است؟

شاک‌ویوهای صوتی ملایم، با بازکردن عروق خونی منجر به افزایش جریان خونی به الت تناسلی و حذف پلاک های ریز خواهد شد. گردش خون بهبودیافته با خود نعوظی طولانی تر، قوی تر و سفت تر به همراه خواهد آورد. شاک‌ویو همچنین موجب راه اندازی دوباره یک روند پاسخ درمانی خواهد شد که سلولهای بنیادی غیرفعال و فاکتورهای رشد در آلت تناسلی را "بیدار خواهد کرد". آزادسازی این "فاکتورهای رشد" نه تنها به ایجاد رگهای خونی جدید منجر خواهد شد، بلکه جوانسازی کلی بافتهای قابل نعوظ را به همراه خواهد داشت. هر جلسه درمانی چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول خواهد انجامید و تعداد این جلسات در طول ۹ هفته به ۱۲ جلسه خواهد رسید. در سه هفته ابتدایی، در هر هفته دو جلسه درمانی برگزار خواهد شد؛ سپس به مدت سه هفته هیچ جلسه ای برگزار نخواهد شد و دوباره روند سه هفته ابتدایی تکرار خواهد شد.

این نتایج تا چه مدت باقی خواهند ماند؟

به شکل علمی اثبات شده که آثار مثبت آن از ۲ تا ۳ سال باقی خواهد ماند. مطالعات بالینی اخیر حاوی گزارشاتی مبنی بر نرخ رضایت بیش از دو ساله بیماران، پس از درمان بود.

تمرینات کِگِل


تمارین می‌توانند برخی از دلایل ایجاد ED را از میان ببرند. تمارین کف لگن یا کگل، سومندترین روشها برای ED به شمار می‌روند. این تمارین بر عضلات پایین لگن، بخصوص ماهیچه ای که پوبوکوکسیژیوس (ماهیچه شرمگاهی دنبالچه‌ای یا بالابرنده پروستات) نامیده می‌شود، متمرکز است. این حلقه‌ها از استخوان شرمگاهی تا دنبالچه از ارگانهای لگنی محافظت می‌کنند. وقتی که این عضله تضعیف شود، قادر به جلوگیری از خروج جریان خون از آلت نعوظ یافته نخواهد بود. انجام تمرینات مربوط به عضلات کف لگن موجب تقویت و بهبود پوبوکوکسیژیوس خواهد شد. به زمانی نزدیک به ۴ تا ۶ هفته پیش از ملاحظه تغییر در حالت نعوظ نیاز است.

اجرای درست تمارین اصلی


  • ادرار را در میان جریان قطع کنید : در زمان ادرار، سعی بر قطع و ادامه جریان کنید. عضله ای که این امکان را برای شما فراهم می‌نماید، همان عضلات کف لگن است و شما هم همین عضله را مد نظر دارید. از این روش تنها به منظور یافتن عضلات کف لگن استفاده نمایید. اجرای قطع و ادامه جریان ادرارتان به صورت معمول، توصیه نمی شود چرا که می‌تواند منجر به عفونت مجرای ادرار شود.
  • عضلات مقعدی‌تان را منقبض کنید : عضلات مقعدی که معمولا به منظور جلوگیری از خروج گاز معده یا نگه داشتن حرکات روده استفاده می‌کنید، را منقبض کنید این عضلات همان عضلات کف لگن هستند. به منظور اجرای درست این تمرین، به کرات عضله مقعدی خود را منقبض نمایید و سپس آن را رها کنید. زمانی که حس بلند کردن و یا کشش در این عضله داشتید، یعنی در حال اجرای درست آن هستید.
  • از یک آینه برای تشخیص تمرکز بر عضلات درست استفاده نمایید : در مقابل آینه بایستید. سعی کنید در حالتی که عضلات کفل، شکمی و ران ثابت می‌ماند، آلتتان را بلند کنید. از آینه برای تمرکز بر عضلات لگنی و تشخیص استفاده از دیگر عضلات استفاده نمایید. این تمرین را به طور مکرر در مقابل آینه انجام دهید. اگر متوجه شدید که در حال انقباض عضلات سرینی (کفلی)، ران یا شکمی هستید، تمرین را متوقف نموده و دوباره آن را انجام دهید.

عضلات کف لگنتان را زمانی که دراز کشیده اید، نگه دارید

بر روی یک تشکچه یا رختخواب خود دراز بکشید. عضلات کف لگنی‌تان را منقبض نموده و در همین حالت برای ۵ ثانبه نگه دارید. این حرکت را بدون انقباض ران، عضلات شکمی و سرینی انجام دهید. حال آن را برای ۵ ثانیه رها کنید و سپس همین کار را تکرار کنید. از آنجاییکه انجام تمرینات کگل به شکل درازکش ساده تر است و اگر مبتدی هستید، آن را بدین شکل آغاز کنید.

عضلات کف لگنتان را در حال نشسته یا ایستاده نگه دارید

این کار را زمانی که تکرارهای حالت درازکش به اتمام رسید، انجام دهید. صاف بر روی یک صندلی بنشینید یا در مقابل آینه بایستید. عضله کف لگن را منقبض و برای ۵ ثانیه به همین شکل نگه دارید؛ حال آن را رها کنید و این تمرین را تکرار نمایید.

زانو طرفین

زانو طرفین

این حرکت یک تمرین ابتدایی است که شامل حرکات کمی است.

  • دراز بکشید، زانوها را خم نموده و کف پا را صاف بر روی زمین و دستها را در طرفین قرار دهید.
  • ستون فقراتتان را در وضعیتی منفعل، با فاصله ای اندک بین وسط کمر و زمین، قرار دهید.
  • عضلات کف لگن را منقبض نموده و به آرامی یکی از زانوهایتان را از طرفین به زمین نزدیک کنید. همانطور که عضلات کف لگن در سر جای خود ثابت باقی می‌ماند، زانو را تا جای ممکن پایین بیاورید. لگن را ثابت نگاه دارید.
  • دم را به درون بکشید، عضله رها کنید و دوباره زانو را به موقعیت اولیه اش برگردانید.
  • همین حرکت را روی زانوی دیگر انجام دهید
  • تمرین را با ۴ یا ۵ تکرار در هر سمت آغاز نموده و آن را تا ده تکرار برسانید.

زانو بالا تاق‌باز

زانو بالا تاق‌باز

این تمرین بر اساس حرکت زانوطرفین ساخته شده و شامل چند حرکت کوچک است.

  • دراز بکشید، زانوها را خم نموده و کف پا را صاف بر روی زمین و دستها را در طرفین قرار دهید.
  • نفستان را به بیرون دهید، عضله کف لگن را منقبض نموده و به آرامی یکی از پاها را بالا بیاورید. ستون فقرات و لگن را ثابت نگاه دارید.
  • نفس را به درون بکشید و پایتان را پایین بگذاریدم
  • همین حرکت را در سمت دیگر تکرار نمایید.

انحنای لگن

انحنای لگن

 این حرکت در ورزش پیلاتس رایج است.

  • دراز بکشید، زانوها را خم نموده و کف پا را صاف بر روی زمین و دستها را در طرفین قرار دهید.
  • ستون فقراتتان را در وضعیتی منفعل، با فاصله ای اندک بین وسط کمر و زمین، قرار دهید.
  • دم را به داخل داده و عضلات کف لگن را درگیر کنید.
  • پشت خود را صاف نموده، بر زمین فشار بیاورید و لگن خود را به سوی بالا و به سوی ناف خود بیاورید.
  • با پاشنه به زمین فشار آورده و به آرامی کفل خود را از زمین جدا کنید.
  • کفلتان را به هنگام بالا آوردن آن و قسمتهای میانی و پایینی کمر، منقبض نمایید.
  • وزن بدن باید بر روی شانه‌ها قرار بگیرد.
  • سه مرتبه نفس بکشید و عضلات لگن و کفل را منقبض نماییدو
  • کفل و پشت را مهره به مهره به آرامی پایین و به روی زمین بیاورید.
  • این حرکت را در ابتدا سه تا چهار مرتبه تکرار نموده و آن را تا ۱۰ تکرار برسانید.

دیگر تمریناتی که سودمند خواهند بود

تمرینات

تمرینات هوازی می‌تواند به افراد مبتلا به اختلال نعوظ کمک نماید. جلسات تمارین ACH (فرضیه های رقابتی جایگزین) باید با شدت متوسط یا بالا و مدت زمان حداقل ۴۰ دقیقه اجرا شوند. برخی مثالهای تمرینات هوازی عبارتند از:

  • تمرین دوچرخه
  • کلاسهای Spin (تمرینات ایروبیک که بر روی دوچرخه ثابت و همزمان با حرکت دوچرخه انجام می‌شود)
  • مشتزنی
  • قایقرانی
  • دویدن
  • طناب زنی

فرد باید تمرینات ایروبیکش را برای حداقل ۶ ماه ادامه دهد.

 سبک زندگی و درمان های خانگی


سبک زندگی

اختلال نعوض در بسیاری از مردان در نتیجه انتخاب سبک زندگی اشتباه است و یا در نتیجه آن بدتر می‌شود. در اینجا به بیان برخی گامهای سودمند خواهیم پرداخت:

  • اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید : اگر با مشکل در ترک سیگار مواجه هستید، از دیگران کمک بگیرید. جایگزین هایی برای نیکوتین، برای مثال آدامس یا شکلات های بدون نسخه، را امتحان کنید، و یا از پزشکتان بخواهید که داروهایی به منظور کمک به ترک سیگار برایتان تجویز کند.
  • وزنتان را کاهش دهید : اضافه وزن می‌تواند عامل – یا بدتر کننده – اختلالات نعوض باشد.
  • فعالیتهای فیزیکی را در برنامه های روزانه‌تان بگنجانید : تمرینات ورزشی به روشهای مختلف و با کاهش استرس، کمک به کاهش وزن و افزایش جریان خون، می‌تواند شرایطی اساسی را ایجاد نماید که نقشی مهم در اختلال نعوض ایفا خواهد کرد.
  • بر روی مشکلات روابطتان کار کنید : اگر در بهبود ارتباط با شریکتان به مشکل برخورده اید، به مشاور مراجعه نمایید یا خودتان بر روی آن کار کنید.

 

shock2













به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است