درمان قوز گردن با فیزیوتراپی، ورزش و گردنبند طبی چگونه است؟

کیفوز گردن یا قوز گردن، یک منحنی غیرطبیعی ستون فقرات ناحیه‌ی گردنی است که باعث می‌شود که همانند حالتی " خبردار" به نظر بیایید. قوز گردن می‌تواند به این معنا باشد كه گردن شما یا به طور غیرطبیعی صاف یا به عقب خم شده است. اگرچه در افراد مبتلا به قوز گردن، حالت گردنشان به طور غیرطبیعی صاف و مستقیم است. فیزیوتراپیست می‌تواند به شما در طراحی یک برنامه درمانی کمک کند که لزوماً شامل عمل جراحی برای برطرف کردن این حالت گردنتان نخواهد بود.

علت قوز گردن چیست؟

علت قوز گردن چیست

شایع‌ترین علت بروز کیفوز گردن، قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب است، چه هنگام بیدار بودن و چه در هنگام خواب. قرار داشتن دن در وضعیت نامناسب می‌تواند ناشی از خیره شدن به رایانه، شرایط شغلی یا حرکات تکراری باشد. البته این وضعیت می‌توانند به خاطر عوامل دیگری نیز به وجود بیاید، از جمله:

خرابی یا دژنرسانس دیسک بین مهره‌ای

با افزایش سن، دیسک‌های بین مهره‌ای شما شروع به خراب شدن می‌کنند. این باعث می‌شود دیسک‌های ستون فقرات شما نازک و متلاشی شوند.

این تغییر در ستون فقرات می‌تواند انحنای طبیعی گردن شما را تغییر داده و به دلیل وزن سر، باعث عدم تعادل شود. خرابی یا دژنرسانس دیسک بین مهره‌ای Degenerative disc disease معمولاً با افزایش سن شدت می‌یابد.

اختلال ایاتروژنیک

قوز گردن می‌تواند ایاتروژنیک (درمان زاد) باشد به این معنی كه نتیجه‌ی ناخواسته‌ای از یك درمان پزشکی است. رایج‌ترین این درمان‌ها، عمل لامینکتومی است که برای کاهش فشار در ستون فقرات انجام می‌شود.

برداشتن تیغه یا لامینا (مربوط به مهره‌های کمر)، فضای بیشتری را برای اعصاب ایجاد می‌کند، اما می‌تواند باعث عدم ثبات مفاصل فاست بین مهره‌ها نیز گردد. این عارضه بیشتر در کودکانی که تحت عمل لامینکتومی قرار می‌گیرند، برخلاف بزرگ‌سالان، دیده می‌شود. اختلال ایاتروژنیک همچنین می‌تواند ناشی از عدم موفقیت عمل فیوژن در ستون فقرات ناحیه‌ی گردن باشد که در آن همجوشی (فیوژن) خیلی کوتاه است.

اختلال و نقص مادرزادی

یک اختلال مادرزادی، اختلالی است که از ابتدای تولد همراه فرد است و ازاین‌رو به عنوان نقص مادرزادی شناخته می‌شود. افرادی که قوز گردن آن‌ها مادرزادی است، معمولاً در قسمت‌های دیگر بدن نیز دچار نقایصی هستند، از جمله نقایصی در مجاری ادرار یا کلیه.

هنگامی که کیفوز گردن نتیجه یک اختلال مادرزادی باشد، مانند وقتی که ستون فقرات به طور کامل تشکیل نمی‌شود، ستون فقرات به طور غیرطبیعی رشد می‌کند و مهره‌ها با بزرگ‌تر شدن اندام فرد، شکل مثلثی را ایجاد می‌کنند. این وضعیت یک منحنی غیرطبیعی را روی گردن و مهره‌های جمع شده ایجاد می‌کند.

تروما و جراحت

تروما و صدمات نیز می‌تواند باعث ایجاد قوز گردن شود. انواع مختلفی از صدمات می‌تواند باعث آسیب دیدگی مهره‌های گردن شوند، از جمله تصادف رانندگی، سقوط یا آسیب ورزشی. در صورت شکستگی یا پارگی رباط‌ها، ستون فقرات ممکن است به جلو خم شده و حفره ستون فقرات ممکن است باریک شود.

این فشردگی ممکن است باعث شود بدنه‌ی مهره‌ها به شکل گوه‌ای جوش بخورد و ازاین‌رو منجر به عدم تعادل شود. در موارد جدی‌تر، ممکن است فرد مشکلات تنگی اعصاب براثر تنگ شدن کانال نخاعی به نام تنگی نخاع را تجربه کند. فشار واردشده می‌تواند باعث بی‌حسی، درد و ضعف عضلات شود.

علائم قوز گردن

علائم زیر می‌توانند با کیفوز گردن همراه باشند:

• سفتی و خشکی گردن
  • کاهش دامنه حرکت
  • درد در گردن و اندام‌ها (انگشتان دست و انگشتان پا)
  • مشکلاتی در تعادل و هماهنگی
  • ضعف عضلانی
  • ناهنجاری ستون فقرات
  • فلج
  • مشکلات مربوط به کنترل مثانه و روده

همه افراد مبتلا به قوز گردن علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. فلج، مشکلات مربوط به كنترل مثانه و مسائل مربوط به كنترل روده فقط در موارد شدید وجود دارد، به‌خصوص هنگامی‌که این بیماری درمان نشده باقی بماند.

تشخیص

پزشکان با استفاده از روش‌های مختلف، علل ایجاد قوز گردن را تشخیص می‌دهند. پزشک در مورد سابقه‌ی پزشکی و علائمی که تجربه می‌کنید سؤال خواهد کرد. سپس، یک معاینه بدنی را روی بیمار انجام می‌دهند. ممکن است معاینات تصویربرداری مانند رادیوگرافی، ام آر آی یا سی تی اسکن را توصیه کنند.

اندازه‌های دقیقی برای نحوه‌ی تراز بودن گردن با بدن وجود ندارد، بنابراین درصورتی‌که منحنی گردن شما از ۲۰ درجه یا بیشتر از ۴۰ درجه باشد، قوز گردن تشخیص داده می‌شود.

چرا قوز گردن باید درمان شود؟

چرا قوز گردن باید درمان شود

در برخی مواقع، عکس‌برداری رادیولوژی می‌تواند صاف و مستقیم بودن (قوز) گردن را نشان دهد. این وضعیت ممکن است ناشی از اسپاسم عضلانی یا وضعیت گردن در هنگام گرفتن عکس رادیولوژی باشد. به طور معمول، عکس‌برداری رادیولوژی که حالت دراز کشیده انجام می‌شود، تصویر بیومکانیکی واقعی را نشان نمی‌دهد. بسیاری از پزشکان این تصاویر رادیوگرافی را در حالت ایستاده می‌گیرند که رابطه بیومکانیکی بهتری را نشان خواهد داد، اگرچه این موقعیت هنوز هم می‌تواند تغییر کند. اگر فرد بدن خود را در حال مناسبی قرار دهد، تصویر درستی ارائه خواهد شد، اگرچه قرار گرفتن سر رو به پایین، گردن را بیش‌ازحد صاف خواهد کرد.

این وضعیت نباید با حالت سر به جلو اشتباه گرفته شود که گردن می‌تواند به همین صورت روی به بیرون باشد، البته یک مؤلفه مضافی دارد که در آن، قسمتی از آن، ستون فقرات مستقیم است.

همچنین شرایطی مانند تنگی یا سندرم فاست وجود دارد که ممکن است ترمیم و اصلاح آن نامطلوب بوده باشد. هنگامی که سر را به جلو و یا چانه را رو به پایین نگه می‌دارید، هر گونه دردی تسکین می‌یابد، در کنار صدمات حاد یا اخیر، درمان اصلاحی و ترمیمی ممکن است یک هدف منطقی نباشد. اگرچه، با حذف شرایط مزمن و موارد منع مصرف، اصلاح قوز گردن، مزایای بسیاری دارد.

مزایای درمان قوز گردن

هنگامی که ماهیت بیومکانیکی ستون فقرات گردنی به طور صحیحی تعیین شود، درمان اصلاحی اغلب یک هدف مطلوب است. داشتن منحنی مناسب در گردن، مزیت بیومکانیکی در محافظت در برابر صدمات، کمک به حمایت از سر، رفع فشار دیسک، جلوگیری از تغییرات دژنراتیو و کاهش یا به حداقل رساندن تنش عضلات و مفاصل دارد. جراحان مجرب در این زمینه، در هنگام انجام اقدامات جراحی، اهمیت حفظ منحنی نرمال ستون فقرات گردن در نظر می‌گیرند.

بهترین درمان قوز گردن چیست؟

فیزیوتراپی، بریس گردن (گردن بند طبی) و داروهای خفیف مسکن معمولاً برای معالجه این وضعیت تجویز می‌شوند، مگر اینکه منحنی گردن روی نخاع فشار وارد کند، در این صورت پزشک احتمالاً جراحی را توصیه می‌کند. شایع‌ترین عمل جراحی کیفوز گردن، عمل جراحی فیوژن ستون فقرات است. پزشک یا فیزیوتراپیست شما ممکن است انجام موارد زیر را توصیه کند:

استراحت دادن گردن

استراحت کردن می‌تواند به کاهش درد و تسریع روند بهبودی کمک کند، به‌خصوص اگر این وضعیت به وجود آمده در شما ناشی از حرکات مکرر یا شرایط شغلی باشد. از فعالیت‌هایی که وضعیت گردنتان را تشدید می‌کند، خودداری کنید. همچنین برای محدود کردن حرکت ممکن است گردن بند طبی گردن برای شما تجویز شود.

قرار گرفتن گردن در وضعیت مناسب

یک بالش فرم دهنده‌ی مخصوص می‌تواند در تنظیم صحیح وضعیت گردن در هنگام خواب به شما کمک کند. از یک حوله رول شده یا یک رول گردن که در بازار قابل تهیه است نیز می‌توان استفاده کرد. آن را در داخل جلد بالش خود بکشید تا زیر منحنی گردنتان را نگه دارد. همچنین ممکن است درمانگر برای کاهش درد بازو که به خاطر وضعیت گردنتان ناشی می‌شود، موقعیت‌های خاص و مناسبی را برای قرار بدنتان در هنگام خواب به شما توصیه کند.

استفاده از یخ

کیسه‌های یخی می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. پزشک یا فیزیوتراپیست به شما توصیه می‌کند که به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از یخ بر روی محل موردنظر استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مالیدن یک تکه یخ یا یک قالب یخ روی محل درد، منطقه را ماساژ دهید.

استفاده از گرما

یک پد گرمکن، کیسه‌ی آب گرم یا حمام یا دوش آب گرم، همه می‌توانند مفید باشند. گرما معمولاً هنگامی که برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اعمال شود، بهترین کارایی را خواهد داشت.

تعیین محدوده‌های زمانی و یادآوری‌ها

هر زمان که امکان‌پذیر باشد، محدود کردن مدت زمان صرف شده در دستگاه‌های مختلف می‌تواند کمک کننده باشد. این دستگاه‌های شامل رایانه، تبلت و تلفن می‌باشند. استراحت ۵ دقیقه‌ای بیت کار با این دستگاه‌ها، به‌خصوص در محل کار، می‌تواند برای جلوگیری از درد گردن بی‌نهایت کمک کننده باشد. در صورت لزوم، آلارم گوشی‌تان را برای یادآوری تنظیم کنید تا کمی از کار فاصله بگیرید و استراحت کنید. از این زمان برای انجام برخی حرکات کششی برای مقابله با بی‌تحرکی حاصل از فناوری استفاده کنید.

ارگونومی محل کار خود را بررسی کنید

ارگونومی یا طراحی محیط کار و دستگاه‌های شما می‌تواند تا حد زیادی بر سلامت ستون فقرات شما تأثیر بگذارد. پیشرفت در طراحی مبلمان اداری و نگه‌دارنده‌های تخصصی دستگاه‌ها باعث بهبود سلامت میلیون‌ها نفر از مشکلات ستون فقرات می‌شود. نکات ارگونومیک برای جلوگیری از قوز گردن ناشی از کارهای فناوری شامل موارد زیر است:

• سعی کنید دستگاه را تا حد ممکن نزدیک به سطح چشم نگه دارید. می‌توانید با بالا بردن یا پایین آوردن صندلی یا میز خود این کار را انجام دهید. البته بهتر است یک پایه‌ی متحرک را برای دستگاه‌های خود خریداری کنید که بسته به نوع ارتفاع سر شما در هر ارتفاعی قابل تنظیم باشد.
  • حواستان به زوایای ۹۰ درجه باشد! یکی از نکات اصلی برای داشتن ستون فقرات سالم را می‌توان در زوایای ۹۰ درجه یافت. میز و دستگاه‌های شما باید به گونه‌ای تنظیم شوند که زانوها، باسن و آرنج شما در زاویه‌های ۹۰ درجه خم شود. پاها باید روی زمین صاف و آرنج‌ها در کنار بدنتان باشند.
  • تکیه‌گاه‌هایی را برای سر و کمر بر روی صندلی‌تان قرار دهید. یک تکیه‌گاه سر می‌تواند راهی عالی برای کنترل و جلوگیری از حالت جمع شدن شما پشت میز کار باشد. اگر مراقب حالت سرتان باشید که درست بر روی تکیه‌گاه سر قرار داشته باشد، می‌توانید مطمئن شوید که سرتان در یک وضعیت سالمی قرار گرفته است. ممکن است کمی طول بکشد تا به این کار عادت کنید، اما این یک ترفند مفید است.

فیزیوتراپی

اگر کیفوز یا قوز گردن در درجه اول باعث ایجاد درد و نگرانی در مورد ظاهر شما شده است، ممکن است پزشک یک برنامه فیزیوتراپی را برای کمک به وضعیت شما در نظر داشته، همچنین با دادن داروهای مسکن خفیف و یک بریس گردن (گردن بند طبی) سعی در کنترل درد و ناهنجاری شما داشته باشد.

چه نیاز به جراحی داشته باشید و چه نداشته نباشید، فیزیوتراپیست شما یک برنامه ورزشی را طراحی می‌کند که دقیقاً متناسب برای شما ایجاد شده باشد. فیزیوتراپیست روش‌هایی را برای جلوگیری از آسیب بیشتر گردنتان به شما یاد می‌دهد. بسیاری از مشکلات ستون فقرات در ناحیه‌ی گردن را می‌توان با یک برنامه ورزشی خوب و برخی آموزش‌های اولیه در زمینه مکانیک گردن تا حد بسیاری بهبود بخشید. این تمرینات ممکن است شامل تمرینات مخصوص گردن برای تقویت ماهیچه‌ها باشد، مانند خم شدن جانبی گردن، خم کردن و کشش گردن و چرخش گردن. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است تمرینات کشش گردن را برای شما انجام دهد که با آن‌ها گردن کمی کشیده می‌شود. روش‌های شامل تمرینات ویژه ستون فقرات گردن و روش‌های خاصی برای کشش گردن می‌تواند نتایج بسیار خوبی را در پی داشته باشد. استفاده از وسایل و ابزارهایی در زیر گردن که منحنی طبیعی گردن را ترغیب می‌کنند نیز می‌تواند به ترمیم وضعیت گردن کمک کند.

چشم‌انداز این وضعیت

چشم‌انداز کلی از درمان برای مبتلایان به قوز گردن بسیار مطلوب است. معمولاً افراد به درمان‌های فیزیوتراپی، تغییر سبک زندگی و جراحی در صورت نیاز، به خوبی پاسخ می‌دهند. پس از بهبودی بعد از عمل، افراد به طور کلی می‌توانند فعالیت‌های عادی را از سر بگیرند، اگرچه ممکن است تا سه ماه نیاز به پوشیدن بریس داشته باشند. در حال حاضر در تلاشی که برای بهتر کردن و اثرگذاری بیشتر عمل و بهبودی از آن صورت گرفته است، آزمایش‌های بالینی به منظور بهبود اثر جراحی فیوژن در حال انجام است.