آب آوردن زانو و یا افیوژن در اثر آسیب و آرتروز

آب روی زانو

مایع روی زانو، که "آب روی زانو" یا افیوژن زانو نیز نامیده می‌شود، انباشت مایع در اطراف یا درون مفصل زانو است. آب آوردن زانو معمولا با درد زانو و از دست دادن دامنه حرکتی آن همراه است، که باعث دشواری راه رفتن یا فعالیت‎های جسمانی دیگر می‎گردد. این درد حتی می‎تواند خوابیدن را سخت کند.

انواع آب زانو

چند نوع مایع وجود دارد که می‎تواند در زانو یافت شود:
خون: اگر مایع جمع شده درون زانو، مقدار زیادی خون باشد؛ معمولا به علت آسیبی است که اخیرا اتفاق افتاده است.
مایع مفصلی: مایع مفصلی که درون مفصل قرار دارد به لغزش استخوان‎های پا روی هم کمک می‎کند. ایجاد وضعیت خاصی باعث می‎شود بدن مایع مفصلی زیادی تولید کند و باعث آب آوردن زانو شود.
سایر مایعات بدن: وقتی ناحیه‌ای از بدن آسیب می‎بیند یا ملتهب می‎شود، واکنش عادی بدن متورم کردن آن ناحیه با مایعی است که با باکتری‎ها مبارزه کرده و باعث بهبودی جراحت می‎شود.

رایج‎ترین دلایل آب آوردن زانو

مسائل مختلفی وجود دارند که باعث آب آوردن زانو می‎شوند. در اینجا برخی از مهم‎ترین آن‎ها را ذکر کرده‎ایم:
آسیب یا جراحت زانو
درد زمانی ایجاد می‎شود که مفصل زانو بر اثر یک نیروی بیرونی آسیب می‎بیند. معمولا مایعی که در هنگام صدمه خارجی وارد زانو می‎شود، خون یا مایع مفصلی اضافه است. هرچند ممکن است انواع دیگری از مایعات نیز در زانو وجود داشته باشند.
شایع‎ترین صدمات زانو که باعث وارد شدن مایعات به مفصل می‎شوند عبارتند از:
پارگی مینیسک (پارگی غضروف)
• شکستگی استخوان
• ترک استخوان
• آسیب به رباط مانند پارگی ACL
• آسیب بر اثر استفاده بیش از حد

آرتروزها

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد مایع در زانو شوند. شايع‎ترين انواع آرتروز که باعث ایجاد مايع زياد در زانو می‎شوند عبارتند از:
استئوآرتروز: سایش طبیعی و پارگی غضروف در اطراف زانو به علت پیری
آرتریت روماتوئید: التهاب مزمن مفاصل به علت بیماری خود ایمنی
نقرس: نوعی از آرتروز است که در آن مصرف غذای بیمار ممکن است باعث ایجاد اسید اوریک در مفاصل شود.

عفونت یا التهاب

وقتی که ناحیه زانو ملتهب می‎شود، صدمه باعث می‎شود زانو با مایعی که بدن برای محافظت از جراحت ترشح کرده است پر شود، زیرا بدن در معرض آسیب باکتریال قرار دارد. یکی از اشکال معمول التهاب که سبب ایجاد مایع در زانو می شود، بروسیت است. بورس‎ها کیسه های کمکی در اطراف بدن هستند که در هنگام التهاب باعث تورم یا افزایش مایع در زانو می‎شوند.

تشخیص تجمع مایع در زانو

زانویی که آب آورده باشد معمولا به طور چشمگیری متورم و پف کرده به نظر می‎رسد. اگر پزشک شما احتمال دهد که مایع درون زانو مشکل ساز باشد، ممکن است برای ارزیابی نوع مایع، بخشی از آن را با استفاده از یک سرنگ استریل از زانو بیرون بکشد. ممکن است نوعی تست آزمایشگاهی برای بررسی وجود عفونت یا سایر مسائل، انجام گیرد. همچنین ممکن است پزشک شما انجام آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس (برای بررسی شکستگی استخوان، ترک یا ساییدگی)، MRI (برای بررسی آسیب‎های رباطی) یا اولتراسوند (برای بررسی وجود آرتروز، بروسیت یا آسیب‎های تاندون و رباط‎ها) را دستور دهد. این آزمایش‎ها در ارزیابی وضعیت بیمار به او کمک خواهند کرد.

درمان آب آوردن زانو

مانند هر آسیب دیدگی دیگری، مهم است که در این مورد نیز برای دریافت درمان مناسب با وضعیت خود، با پزشک مشورت کنید. در اینجا برخی از درمان‎های احتمالی برای آب آوردن زانو را شرح می‎دهیم:

آسپیراسیون

ممکن است پزشک شما برای درمان، مایع را از زانو تخلیه کند. اگر در مایع، خون نیز وجود داشته باشد، اغلب برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‎شود تا اطمینان حاصل شود که عفونتی وجود ندارد. ممکن است زانو پس از آسپیراسیون، مجددا به پر شدن با مایع ادامه دهد.

داروها

انواع مختلفی از داروها وجود دارند که می‎توانند با توجه به علت این موضوع، برای درمان آب آوردن بیش از حد زانو استفاده شوند. مثلا:

• داروهای بدون نسخه: داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا آسپیرین ممکن است برای کاهش التهاب استفاده شوند
  • استروئیدها: این دارو ممکن است به صورت خوراکی به بیمار داده شود یا مستقیم به مفصل زانو تزریق گردد. اگر داروهای بدون نسخه در کاهش درد مؤثر نباشند، این دارو مورد استفاده قرار می‎گیرد.
  • آنتی بیوتیک‎ها: اگر آب آوردن زانو ناشی از عفونت باشد، ممکن است برای مبارزه با باکتری، مصرف آنتی بیوتیک‎ها ضروری باشد.

درمان با یخ

اگر برنامه سلامت جسمانی داشته باشید، باید یخ و فشار دادن را نیز در این برنامه بگنجانید. فشار و یخ در کنترل تورم، کاهش درد و کاهش آب آوردن زانو به شما کمک خواهند کرد. همینطور دامنه حرکات زانوی شما را توسعه خواهند داد و عوامل دیگری که به درمان زانوی شما مربوط می‎شوند را افزایش خواهند داد. یخ را روی ناحیه پوستی که دچار تورم شده است قرار دهید. می‎توانید اجازه دهید یخ ۱۰ الی ۲۰ دقیقه روی زانو باقی بماند؛ پس از برداشتن یخ ۱۰ تا ۲۰ نیز به زانو استراحت دهید.

تمرینات آبی

تمرینات آبی برای افرادی که دچار آب آوردن زانو هستند؛ بسیار مفید است.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

به این پست امتیاز دهید.
آب آوردن زانو و یا افیوژن در اثر آسیب و آرتروز