کاربرد میکرو واس تراپی (Micro-vas) در فیزیوتراپی

ap1

میکرو واس تراپی (که در اصطلاح به آن میکرو واسکولار نیز گفته می‌شود) یکی از انواع روش‌های درمان آسیب‌دیدگی در فیزیوتراپی است که معمولاً برای تحریک جریان خون در پاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان معمولاً بیشتر برای افرادی استفاده می‌شود که دچار درد مزمن به خاطر چرخش خون ضعیف در پاهای خود بوده و این درد به قدری شدید است که فرد را با مشکلات خاص در ارتباط با راه رفتن یا ایستادن به مدت طولانی مواجه کند. برخی از دلایل عادی چرخش خون ضعیف عبارت‌اند از: ابتلا به دیابت، سیگار کشیدن، اضافه وزن، نشستن برای یک دوره زمانی طولانی، و مشکلات ژنتیک.

امروزه از روش‌های درمان ابتکاری و مودالیتی‌های جدید برای درمان مشکلات مختلف استفاده می‌شود، اما اثربخشی تمام این درمان‌ها یکسان و مشابه نیست. در کلینیک فیزیوتراپی شمیم، یکی از این روش‌ها که موفقیت قابل توجه در سال‌های اخیر برای درمان مشکلات مختلف داشته به افراد ارائه می‌شود که میکرو واس درمانی نام دارد. این روش یک درمان بسیار موثر برای انواع مختلف مشکلات شامل آسیب‌دیدگی‌های ورزشی تا نوروپاتی دیابتی است و می‌تواند برای درمان نوروپاتی، زخم‌هایی که بهبود پیدا نمی‌کنند، مشکلات ناشی از انجام حرکت‌های تکراری، فیبرومیالژیا، و بسیاری مشکلات دیگر مربوط به نارسایی عروقی استفاده شده و نتایج حاصل از آن قابل توجه و ماندگار است. جهت رزرو نوبت یا مشاوره می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۶۷۲۲۰۰۳  و ۰۲۱۲۶۷۲۲۰۰۴ تماس حاصل فرمایید.

تکنولوژی مورد استفاده در میکرو واس تراپی

در روش میکرو واس تراپی عمدتاً از جریان الکترومگنتیک برای سه منظور زیر استفاده می‌شود:

تحریک انقباض

ssd

میکرو واس یک نوع از روش‌های درمان فیزیوتراپی است که به صورت مستقیم و مکانیکی بر جریان خون از طریق تحریک عصبی عضلانی و انقباض عضلانی عمیق تاثیر می‌گذارد. سیستم مورد استفاده در این درمان باعث می‌شود ماهیچه‌لرزه یا فاسیکولاسیون و چرخه‌های آزادسازی انقباض بطور موثر باعث پمپاژ خون در ریز جریان‌ها، تخلیه بستر رگ‌ها و افزایش سطح اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن شده و این شرایط در نهایت به معنی تحریک انقباض عضلات پمپاژ رگ‌ها و نیز مکانیزمی است که باعث حرکت خون در رگ‌ها به سمت جلو می‌شود.

افزایش سطح اکسیژن‌رسانی

ap3

انقباض عمیق عضلانی در واقع می‌تواند باعث تامین اکسیژن و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای تسریع فرآیند بهبود فرد شود. در مقابل سایر تکنولوژی‌های موجود که فقط باعث گشاد شدن بستر مویرگ‌ها می‌شوند، میکرو واس می‌تواند باعث افزایش جریان خون و نیز بالا رفتن سطح فشار در بین بسترهای مویرگی شود. به این ترتیب میکرو واس باعث تقویت عملکرد ریز جریان‌ها می‌شود. در این حالت فرآیند اکسیژن‌رسانی با گذشت چند دقیقه از شروع درمان در نواحی هدف افزایش یافته و در نتیجه بهبود در وضعیت فرد مشاهده خواهد شد. علاوه بر این پس از این درمان بهبود در شرایط بیمار ادامه یافته و فرآیند خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بطور مشخص افزایش خواهد یافت. میکرو واس می‌تواند از طریق طول موج‌های الکتریکی به لایه‌های عمیق پوست نفوذ کرده و با تاثیرگذاری بر بستر رگ‌ها و افزایش سطح خون‌رسانی به بافت‌های آسیب دیده، باعث تسریع فرآیند بهبود در بدن شود.

تحریک رگ زایی

ap4

سیستم میکرو واس باعث تحریک فرآیند رگ زایی (ساخت و بهبود شرایط مویرگی) شده و باعث تولید مویرگ‌های جدید و افزایش تراکم شبکه مویرگی در بافت‌ها می‌شود. این عملکرد می‌تواند ساختار مناسب را برای رشد بافت جدید و بهبود فرآیند ترمیم فراهم کند. در حقیقت میکرو واس می‌تواند عملکرد سیستم لنفاوی را بهبود بخشیده و در عمل نه تنها می‌تواند ورم و تورم ایجاد کند، بلکه باعث تنظیم عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن نسبت به موارد آسیب‌دیدگی می‌شود.

میکرو واس تراپی می‌تواند برای درمان مشکلات متعدد موثر باشد

ap5

میکرو واس به صورتی طراحی شده که از طریق آن امکان درمان شرایط مختلف از طریق تسریع فرآیند ترمیم و بازسازی بدن وجود داشته و به این ترتیب جریان خون، تامین مواد مغذی مورد نیاز اندام‌ها، دفع مواد زائد و فعالیت سلولی بطور مشخص بهبود پیدا می‌کند. مهم‌ترین شرایطی که از طریق این روش قابل درمان است، به شرح زیر هستند:

• نوروپاتی محیطی. اختلال در عملکرد اعصاب می‌تواند در نتیجه دیابت، آسیب‌دیدگی، التهاب یا سایر شرایط مانند آن ایجاد شده و درد یا از دست دادن احساس در ناحیه پا را به همراه داشته باشد. میکرو واس تراپی می‌تواند بافت عصبی را ترمیم کرده و عملکرد عادی آن را بازیابی نماید.
  • مشکلات چرخش خون. فرآیند ضعیف چرخش خون در پاها می‌تواند باعث احساس سرما، آبی شدن بدن، یا آهسته شدن فرآیند بهبود آسیب‌دیدگی‌ها شود. میکرو واس تراپی می‌تواند با تحریک جریان خون و هدایت آزادانه به خون‌رسانی بهتر توسط مویرگ‌های خونی در ناحیه آسیب دیده کمک کند. به این ترتیب پوست فرد از طریق اکسیژن‌رسانی مناسب سلامت و رنگ طبیعی خود را به دست آورده و سلول‌های جدید تولید می‌کند.
  • زخم پای دیابتی. این نوع زخم‌ها در ناحیه پا ایجاد شده و به سایر روش‌های درمان واکنش مناسب نشان نمی‌دهند. به هر حال تحریک فرآیند بهبود از طریق میکرو واس تراپی می‌تواند از قطع عضو بدن در نتیجه عفونی شدن زخم جلوگیری کرده و به بهبود زخم کمک کند.
  • آسیب‌دیدگی‌های ورزشی. آسیب‌های ورزشی شامل پیچ خوردن، پارگی، و سایر موارد مانند آن است. با توجه به اینکه میکرو واس تراپی می‌تواند باعث شود استخوان‌ها بافت آسیب دیده را جذب کرده و بافت استخوان جدید تولید نمایند، این درمان نقش موثر در بهبود این شرایط دارد.
  • کاهش درد. میکرو واس تراپی از طریق ترمیم بافت‌ها و کاهش درد، باعث بهبود الگوی خواب فرد و افزایش سطح کلی سلامت اندام‌ها می‌شود. این درمان بطور خاص برای رفع دردهای زیر مناسب است:
    • درد پاشنه/ فاشئیت
    • درد در ناحیه پا
    • درد ناشی از نوروپاتی دیابتی
    • درد پینه پا
  • آسیب‌دیدگی‌های ناشی از وارد شدن فشار به صورت مکرر. در مواردی مثل دچار شدن به سندرم تونل کارپال
  • سندرم درد مزمن. در مواردی همچون ابتلا به فیبرومیالژیا و درد مزمن در ناحیه پایین کمر
  • دیر جوش خوردن استخوان. به خاطر مشکلات مختلف در ارتباط با فرآیند خون‌رسانی
  • شرایط درد مربوط به استراحت ایسکمی. به خاطر عدم خون‌رسانی کافی به اندام‌ها
  • آرتروز تحلیل برنده. شامل شرایطی همچون پوکی استخوان، بیماری تحلیل مفصل، بیماری عروقی محیطی، یا نوروپاتی
  • خار پاشنه. خار پاشنه یک برآمدگی استخوانی افقی است که از ناحیه پایین استخوان پاشنه امتداد یافته و می‌تواند ماهیت کلسیته داشته باشد.
  • التهاب تاندون آشیل
  • تاندونیت

موارد منع مصرف میکرو واس تراپی

این درمان در موارد زیر برای افراد قابل استفاده نیست:

• افرادی که از دستگاه تنظیم ضربان قلب استفاده می‌کنند (این روش احتمالاً فقط از ناحیه کمر به پایین برای این افراد قابل استفاده است)
  • پس از انجام عمل جراحی در مواردی که انقباض عضلات برای بهبود فرد مناسب نباشد
  • افراد مبتلا به سرطان پوست درمان شده یا تحت درمان
  • افرادی که در طول دوره بارداری هستند
  • افراد مبتلا به سلولیت و استئومیلیت می‌توانند با این روش درمان شوند، اما لازم است ابتدا شرایط مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک آنها تحت کنترل قرار گیرد.
  • افراد مبتلا به ترومبوز عمقی وریدی حاد
  • افراد دچار ترومبوز عمقی وریدی قدیمی که شرایط آنها پایدار بوده و از روش‌های درمان خاص برای کنترل مشکل آنها استفاده شود.
  • افراد دچار سکته مغزی که شرایط ناپایدار داشته یا تحت درمان باشند.
  • افراد دچار خونریزی فعال به خاطر مشکلات خونریزی همچون هموفیلی
  • افرادی که داروهای رقیق کننده خون (مثل کومادین) مصرف می‌کنند. به هر حال افرادی که مشکل آنها ظرف شش ماه گذشته برطرف شده باشد، احتمالاً می‌توانند از این درمان استفاده نمایند.

روش درمان با میکرو واس

در طول درمان، بیمار به راحتی بر روی صندلی نشسته و پدهای دستگاه میکرو واس بر روی نقاط مختلف بدن وی قرار می‌گیرند. پدهای این ماشین معمولاً به ناحیه ران، ساق پا، قوزک، و پا متصل می‌شوند. به این ترتیب با روشن شدن دستگاه، جریان خون در نقاط هدف افزایش پیدا خواهد کرد. با استفاده از این روش بیمار می‌تواند با گذشت چهار جلسه درمان با بهبود قابل توجه در وضعیت خود مواجه شود.

پدهایی که از طریق آنها جریان‌های الکتریکی آزاد می‌شود در نقطه مقابل یکدیگر (بالا و پایین پا، سمت چپ و سمت راست ساق پا، و سایر موارد مانند آن) قرار گرفته و از این طریق جریان الکتریکی بطور کامل از بافت عبور کرده و فقط به یک عمق خاص از بدن نفوذ نمی‌کند. در نتیجه این درمان جریان خون در کل ناحیه پا افزایش پیدا می‌کند. این شرایط امکان ارسال مواد آنتی‌بیوتیک به نواحی دچار آسیب را به صورت موثر فراهم می‌نماید.

درمان با روش میکرو واس چقدر طول می‌کشد؟

هر جلسه درمان با این روش به حدود 20 تا 40 دقیقه زمان نیاز داشته و این جلسات اغلب برای بیمار بدون درد است. این شرایط در حالی است که برخی افراد در طول درمان با احساس سوزش خفیف در پاهای خود مواجه می‌شوند.

نتایج میکرو واس تراپی

پالس‌های میکرو واس تراپی در معرض بدن قرار گرفته و به تدریج بدن فرد ریلکس می‌شود. میکرو واس تراپی در حدود 45 دقیقه طول می‌کشد و معمولاً یک دوره درمان 36 جلسه‌ای به فرد توصیه می‌شود. هر چند نتایج ناشی از این درمان بر روی افراد می‌تواند متفاوت باشد، اکثر افراد با کاهش علائم اولیه ناشی از گزگز، بی‌حسی، و درد پس از درمان با این روش مواجه می‌شوند. به این ترتیب در پایان 12 هفته درمان، می‌توان انتظار داشت توازن بدن بازیابی شده و کیفیت زندگی فرد افزایش پیدا کند.