درمان سردرد شدید و میگرن با فیزیوتراپی

bannerarticel

هر نوع دردي که در قسمتي از سر احساس شود، تحت عنوان سردرد ناميده مي‌شود. انواع بسيار زيادي از سر درد وجود دارد و عوامل بسيار زيادي هم در ايجاد آنها نقش دارند. انجمن بين المللي سردرد، انواع مختلف سردرد را به صورت زير طبقه بندی کرده است:

• سردرد تنشي
  • سردرد خوشه‌ای (بسیاری از علائم سردرد خوشه ای با سایر انواع سردرد‌ها مشابه است (مانند سردرد‌های تنشی، میگرن، سردرد هورمونی و سردرد پشت سر و گردن))
  • سردردهای ثانويه ناشي از يک بيماری يا شرايط پزشکي از قبيل تب، بيماریهای عفوني، بيماری سينوس‌ها و در موارد نادر ايجاد تومور يا بيماریهای خطرناک ديگر
  • نورالژی جمجمه‌ای، درد صورت و ساير سردردها
  • سردرد در خواب: سردرد در هنگام خواب می‌تواند باعث کاهش کیفیت یک خواب خوب باشد. سر درد ممکن است به دلایل متعددی از جمله استرس زیاد ایجاد شود.

اغلب انواع سردرد پیشانی، ضرري براي سلامتي فرد ندارند و به خودي خود برطرف مي‌شوند، هر چند که سردردهای شديدی که به طور مکرر براي شما پيش مي‌آيد مي‌تواند توانايي شما در انجام فعاليت‌های روزمره را تحت تأثير قرار دهد و موجب کاهش کيفيت زندگي شما گردد.

تقریباً برای تمامی انواع سردردها، درمان‌های مؤثری وجود دارد. اما مشکل در شناسایی نوع سردرد و علت سر درد و نیز طراحی یک برنامه درمانی مناسب است که بتواند هم فراوانی و هم شدت سردردها را کاهش دهد. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند نوع سردردی که شما به آن مبتلا هستید را تعیین کنند و در درمان درد ناشی از سردردهای تنشی و میگرنی تخصص دارند.

تعداد زیادی از افرادی که به سردردهای میگرنی مبتلا هستند، به دلایل مختلف علاقه‌ای به مصرف داروی سردرد میگرنی ندارند. برای درمان بیماری میگرن، روش‌های مکمل دیگری از قبیل فيدبک زیستی (بیوفیدبک)،رایحه درمانی، طب سوزنی و درمان فیزیکی نیز وجود دارد که می‌توان از آنها برای درمان این افراد استفاده کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، از بین روش‌های درمانی متعددی که برای سردرد وجود دارد، تاکنون درمان فیزیکی (فیزیوتراپی) و تحریک مغناطیسی مغز (TMS) به عنوان مؤثرترین روش‌ها شناخته شده‌اند. بیش از ۹۶ درصد از بیماران مبتلا به سردردهای مزمن و میگرن توانسته‌اند با استفاده از این روش‌ها در کلینیک فیزیوتراپی شمیم، به طور موفقیت آمیزی سردرد خود را درمان کنند. شما هم می‌توانید برای تعیین زمان ملاقات از طریق شماره های ۸۸۴۹۲۵۶۸ (۰۲۱) یا ۸۸۴۹۲۵۰۴(۰۲۱) با ما تماس بگیرید.

فیزیوتراپی

درمان میگرن با فیزیوتراپی باید حتماً پس از تجویز پزشک شما و به وسیله یک متخصص حرفه‌ای و آموزش دیده در زمینه درمان فیزیکی انجام شود. فیزیوتراپی می‌تواند سردرد شما را تسکین دهد و قدرت فعالیت و تحرک اولیه شما را بازگرداند. دو نوع اصلی از درمان میگرن با فیزیوتراپی عبارت است از فیزیوتراپی غیر فعال و فیزیوتراپی فعال. روش‌های غیر فعال شامل ماساژ دادن، استفاده از بسته‌های گرم و سرد، کرم‌های استروئید، امواج اولتراسوند و استفاده از  TENS (تحریک الکتریکی عصب ) که از جریان‌های الکتریکی با ولتاژ پایین برای تسکین درد و درمان میگرن استفاده می‌کند، می‌باشد. روش‌های فیزیوتراپی فعال شامل حرکات کششی، ورزش‌هایی برای بازیابی دامنه حرکتی اندام‌ها و کاهش درد، ورزش‌های تقویتی و حرکات هوازی غیر آسیب‌زا می‌باشد.

برخی از روش‌های فیزیوتراپی می‌تواند حداقل به طور موقت به کاهش درد کمک کند، به خصوص اگر این روش‌ها در اوایل زمان شروع احساس درد مورد استفاده قرار گیرد. بیماران باید در مورد نحوه استفاده از بسته‌های یخ و استراحت دادن (ریلکسیشن) برای کاهش درد، آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. افراد خانواده هم می‌توانند برای کارهایی از قبیل ماساژ دادن یا کشش سر (گردن) با دست به بیمار کمک کنند. علائم و علت سردرد در بیماران مختلف که به آن مبتلا هستند متفاوت است، بنابراین بیماران مختلف هم واکنش متفاوتی نسبت به روش فیزیوتراپی نشان می‌دهند. به دلیل آنکه فیزیوتراپی اصولاً بر روی ماهیچه‌ها و مفاصل کار می‌کند، بنابراین مؤثرترین روش برای درمان آن دسته از سردرد میگرنی است که قسمت‌های گردن یا فک را نیز درگیر می‌کند. فیزیوتراپی نه تنها شدت درد در این بیماران را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند از بروز مجدد این دردها نیز جلوگیری کند. اما فیزیوتراپی چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ در برخی از بیماران مبتلا به سردرد که از مشکلات عضلانی – اسکلتی رنج می‌برند، عضلات و مفاصل گردن درد را به قسمت سر منتقل می‌کنند. در حالی که در برخی دیگر از بیماران، مشکلات مربوط به مفصل گردن یا فک می‌تواند عامل بروز سردرد میگرنی باشد. درمان ناراحتي‌هاي عضلاني – اسکلتي مربوط به گردن و فک از طريق فيزيوتراپي باعث کاهش تنش وارد بر مفاصل و بافت‌هاي نرم مي‌شود و در نتيجه، سردرد در فرد مبتلا نيز تسکين پيدا مي‌کند.

درمان‌های فيزيکي و توانبخشي با هدف کمک به بازيابي عملکرد بهينه اعضاي بدن شما و حفظ اين عملکرد در تمام طول عمر، طراحي شده‌اند. بنابراين اين روش‌ها يک مکمل بسيار خوب برای برنامه درماني مخصوصي است که در کلينيک شميم براي شما طراحي و اجرا مي‌شود. روش درماني برای هر بيمار بر اساس عواملي که در زمان تشخيص علت سردرد مشخص شده است، طراحي و برنامه ريزی مي‌شود. هر قسمت از اين برنامه از جمله بخش درمان فيزيکي و بخش بازتواني، به صورت متوازن و قابل تعديل طراحي مي‌شود تا بتوان آن را بر اساس سن، مرحله زندگي، سابقه آسيب ديدگي‌های قبلي و ساير عوامل محيطي احتمالي، تنظيم نمود. فيزيوتراپيست‌های ما اين اطلاعات جامع را از طريق معاينه کامل شما، بررسي سوابق پزشکي، اجرای ارزيابي‌ها و آزمايش‌های تشخيصي دقيق و مهم‌تر از همه از طريق گوش کردن به اظهارات خود شما به دست مي‌آورند.اطمينان داشته باشيد که کلينيک شميم به پيشرفته‌ترين تجهيزات، دستگاه‌هاي ورزشي و بخش‌هاي مختلف توانبخشي مورد نياز شما مجهز شده است تا شما بتوانيد تمرين‌های انفرادی و گروهي مورد نظرتان به عنوان بخشي از برنامه درماني روزانه خود را به راحتي در اين کلينيک انجام دهيد.

تحريک مغناطيسي مغز

میگرن غالباً به عنوان یک حمله الکتریکی توصیف می‌شود که طی آن مغز یک واکنش هیجانی غیر طبیعی و شدید نسبت به محرک‌ها و عوامل تحریک کننده طبیعی نشان می‌دهد. نتیجه این واکنش شدید می‌تواند بروز سردردهای بسیار آزار دهنده باشد. تحقیقات کلینیکی نشان داده است که یک موج مختصر انرژی مانند امواج مورد استفاده در روش تحریک مغناطیسی مغز (TMS) می‌تواند به طور مؤثری باعث اختلال در پیشرفت یا بازگشت امواج میگرنی شود.

bannerarticel

فناوری TMS

فناوری TMS طی سال‌های طولانی برای مطالعه مغز مورد استفاده قرار گرفته است. مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین مورد استفاده این فناوری در اندازه‌گیری ارتباط بین قشر حرکتي اوليه و ماهيچه‌ها است. اين روش، بيشترين کارايي را به منظور رصد سکته‌هاي مغزي، آسيب‌هاي وارد بر نخاع، اسکلروز چندگانه و بيماري نورون حرکتي دارد. فناوري TMS بر اساس اصل القاي امواج الکتريکي در اثر تغيير سريع ميدان‌هاي مغناطيسي عمل مي‌کند. هنگامي که TMS بر روي پشت سر اعمال شود، يک ميدان مغناطيسي با زمان بسيار کوتاه و به صورت کاملاً غيرتهاجمي و بدون ايجاد درد و ناراحتي، از جمجمه و بافت‌هاي نرم سر عبور مي‌کند و به مغز مي‌رسد. اين ميدان مغناطيسي باعث القاي جريان‌هاي الکتريکي بسيار خفيفي در بافت مغز مي‌شود که نورون‌هاي مغزي را تحريک کرده و قطبيت آنها را رفع مي‌کند. تصور مي‌شود که اين فرايند مي‌تواند در روند فعاليت الکتريکي غير معمول مغز که عامل ايجاد ميگرن و بيماري افسردگي منتشر شونده قشري (CSD) مي‌باشد، اختلال ايجاد کند.

علاوه بر روش های ذکر شده برای درمان میگرن، از روش‌ مکمل دیگری مانند فيدبک زیستی می‌توان استفاده کرد. بیوفیدبک یک روش درمان رفتاری است که توسط پزشکان و روان‌پزشکان برای کمک به افراد برای کاهش علائم مشکلات خود از طریق یادگیری نحوه کنترل بر عملکرد بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.