کاهش قوس کمر: فیزیوتراپی، کمربند طبی و ورزش برای رفع گودی کمر

لوردوز اصطلاحی است که پزشکان از آن برای توصیف انحنای بیش از حد لوردوتیک یا خمیدگی ستون فقرات به  سمت داخل، استفاده می کنند. لوردوز شدن ستون فقرات کمر یکی از عوامل  کمردرد در افراد می‌باشد. شیوه‌های درمان بدون غیر جراحی برای قوس کمر شامل فیزیوتراپی (برای افزایش قدرت، انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی در قسمت تحتانی کمر) و همچنین استفاده از بریس‌های مخصوص برای کنترل پیشرفت انحنای این عارضه است. اگر میزان قوس کمر شدید باشد ،و یا شواهدی مبنی بر درگیری عصب و نخاع وجود داشته باشد و یا حتی روش‌های درمانی غیر جراحی بعد از مدت زمان معقول نتوانسته باشند در روند درمان موثر باشند، روش جراحی برای  کاهش قوس کمر در نظر گرفته می شود. در مورد وضعیت گودی کمر خود با پزشک مشورت کنید و به توصیه­‌ی وی در مورد اینکه کدام نوع درمانی مناسب ترین است اعتماد کنید.

انواع قوس کمر (لوردوز)

انحنای ستون فقرات انسان تا حدی طبیعی است. هنگامی که بدن خود را از پهلو نگاه می کنید ، می توانید منحنی های ملایم به سمت داخل و خارج گردن ، قسمت فوقانی پشت و کمر را مشاهده کنید ، که برای نگه داشتن وضعیت صحیح بدن بر روی لگن ضروری است.

• گردن دارای منحنی لوردوتیکی است به این معنی که به سمت داخل انحنا دارد.
  • ستون فقرات قفسه سینه دارای یک قوس kyphotic است ، به این معنی که انحنای آن به سمت خارج است.
  • ستون فقرات کمر نیز دارای منحنی لوردوتیکی است.

این قوس ها به نگه داشتن وضعیت سر و بدن در حالت طبیعی و حفظ  تعادل کمک می کند. در حالی‌که  ، قوس بیش از حد ممکن است عدم تعادل ستون فقرات را دچار مشکل کند. هنگامی که ستون فقرات بیش از حد به سمت داخل خمیده شود، لوردوز یا برگشت نامیده می شود.

علت قوس کمر چیست؟

قوس کمر می تواند در هر سنی بروز کند. شرایط خاص، از جمله پوکی استخوان (ضخیم شدن استخوان یا ضعف استخوان)، چاقی، دیسکیت (عفونت فضای دیسک مهره)، اختلالات عصبی و عضلانی، کیفوز (انحنای بیش از حد خارج از ستون فقرات)، اسپوندیلولیستزیس (لغزش یکی از مهره ها بر دیگری) ، دیسپلازی مفصل ران (سوء پیوند) و آکوندروپلازی (کوتوله گرایی) می تواند عامل انحنای بیش از حد داخلی ستون فقرات باشد. لوردوز نیز می تواند نتیجه وضعیت بدنی نادرست باشد.

علائم لوردوز چیست؟

قابل توجه ترین علائم بیرونی قوس کمر برجستگی باسن، و انحنای غیر طبیعی کمر یا ستون فقرات است. این وضعیت همچنین ممکن است باعث افزایش فشار در عضلات کمر و در نتیجه کمردرد شود. اگر شدت انحنای ستون فقرات قابل توجه باشد، می توان دامنه طبیعی حرکتی بدن را تحت تأثیر خود قرار دهد. علائم این عارضه همچنین بسته به اینکه آیا انحنای آن با یک بیماری اساسی پزشکی مانند موارد فوق همراه است ، متفاوت است. لازم به ذکر است که دردی که به سایر اندامها کشیده می شود و عملکرد روده و مثانه را تغییر می دهد، لوردوز نیست.

قوس کمر چگونه تشخیص داده می­شود؟

قوس کمر چگونه تشخیص داده می شود؟

برای شناسایی قوس کمر و انحنای ستون فقرات ، پزشک شما علاوه بر دانستن تاریخچه پزشکی و انجام معاینه فیزیکی ، آزمایش تشخیصی مانند اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) را توصیه می­کند.

بهترین روش درمان لوردوز و کاهش انحنای ستون فقرات چیست؟

درمان قوس کمر تا حد زیادی به شرایط بیمار بستگی دارد. به همین دلیل متخصصان، بیماران را در ابتدا از نزدیک ارزیابی می کنند و از ابزارهای پیشرفته تشخیصی برای رفع ریشه علائم این عارضه استفاده می کنند. در بسیاری از موارد، ممکن است بیماران به علت این ناهنجاری هیچ گونه دردی را احساس نکنند ، اما ممکن است دچار ضعفف، محدودیت شدید در حرکت، و سطح فعالیت هاب روزمره شوند. در موارد دیگر، شرایط اساسی که باعث ایجاد این مشکل می شود نیز ممکن است باعث درد شدید و مزمن شود.

اگر روش­های درمانی غیر جراحی از جمله دارو، فیزیوتراپی و ورزش در روند بهبودی تاثیری نداشته باشد ممکن است جراحی ستون فقرات توصیه شود.

فیزیوتراپی

گزینه های درمانی بستگی به شدت قوس کمر و سن بیمار دارد. فیزیوتراپیست وضعیت شما را ارزیابی کرده و در مورد برنامه ای مناسب برای درمان صحبت خواهد کرد.

فواید اصلاح لوردوز(قوس کمر) توسط فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

• تلاش برای کاهش علائم درد ، ضعف و بی حسی بیمار
  • قرار دادن ستون فقرات در وضعیت متعادل برای عملکرد بهتر
  • بهبود کیفیت زندگی بیمار

بریس

بریس طبی کمر، روشی مؤثر برای جلوگیری لوردوز است. تحقیقات نشان داده شده است که کمربند طبی روشی مؤثر برای جلوگیری از بدتر شدن منحنی‌ها و کاهش قوس کمر است.استفاده از کمربند‌های طبی به مدت ۱۶ ساعت یا بیشتر ساعت در روز تا ۹۰٪در جلوگیری از بدتر شدن یا پیشرفت انحنای ستون فقرات مؤثر است. متأسفانه از طرفی دیگر بریسی که ۲۳ ساعت در روز استفاده شود و به درستی پوشیده شود تضمینی برای پیشگیری از پیشروی این عارضه نیست. با این وجود ،میتوان این گونه استدلال کرد که استفاده از بریس کمر در قوس کمرهایی که خفیف هستند ،ممکن است کاملاً مؤثر باشد. در بزرگسالان ، انحنای ستون فقرات ممکن است با گذشت سال‌ها به آرامی پیشرفت خود را کرده باشد، که در این صورت بریس راه حل کاربردی برای جلوگیری لوردوز و کاهش قوس کمر نیست.

لازم به یادآوری است که استفاده از بریس طبی کمر برای افراد نوجوان شیوه­‌ی درمانی آسانی نیست. و ممکن است احساس ناخوشایندی ایجاد کند.

ورزش

لوردوز شرایطی است که باعث یک قوس شدید در مهره‌های کمری می شود. در صورت عدم درمان ، این مشکل می تواند به فشار بیش از حد بر ستون فقرات منجر شود زیرا سعی در پشتیبانی از سر دارد و  پس از مدتی،  باعث درد و ناراحتی در ناحیه کمر و شانه‌ها می­شود. خوشبختانه می توان از ورزش برای کاهش انحنای بدن استفاده کرد و به فرد رهایی بخشید. برای بهترین نتیجه ، چهار حوزه اصلی وجود دارد که باید آنها را هدف گذاری کنید. اینها باعث تقویت هسته ، کشش فلکسورهای لگن ، کمر و گلوت‌ها می شوند.

حرکت کششی رو به جلو در حالت نشسته

این حرکت به ما می آموزد که چگونه در موقعیت‌هایی که وضعیت بدن خوشایند نیست قرار بگیریم و نفس بکشیم. برای این تمرین آسانا ، با نشستن پاها و دستانتان در کنار خود شروع کنید. قفسه سینه خود را بلند کرده و قسمت بالای بدن خود را به سمت پاها پایین بیاورید. شکم‌های خود را درگیر کنید و تصور کنید که معده شما به سمت ران های شما حرکت می کند.اگر نمی توانید به طور کامل به جلو خم شوید، نگران نباشید. تا زمانی که احساس کشیدگی در قسمت فوقانی و کمر خود داشته باشید، این حرکت کار خود را انجام می دهد.

حرکت وضعیت صندلی

حرکت وضعیت صندلی با ایجاد کشش عمقی در قسمت تحتانی کمر ، وضعیت عالی دیگری برای مبتلایان به قوس شدید کمر است. برای این تمرین آسانا ، انگشتان شصت پای خود را کنار هم بچسبانید. یک نفس عمیق بکشید و بازوهای خود را به طرف سرتان بلند کنید، و نوک انگشتان خود را به سمت سقف نشان دهید. هر دو شانه را به عنوان طولانی تر گردن خود بکشید. هنگام بازدم ، زانوها را خم کنید و لگن خود را به سمت پایین بیاورید ، تقریباً انگار که روی یک صندلی نشسته اید. هر بار که نفس می کشید ، ستون فقرات خود را کمی بیشتر کشش دهید. و با هر بازدم ، کشش را با پایین آوردن قسمت پایین خود به سمت زیر اندازتان عمیق تر کنید. شما در حرکت وضعیت صندلی هستید. حالت ایستاده را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید و نفس عمیق بکشید.

حرکت قایقی

برای این تمرین، روی زمین بنشینید و پاهای خود را دراز کنید. سپس ، دستان خود را روی زمین درست پشت باسن خود قرار دهید، و  نوک انگشتان خود را به سمت پاهایتان بکشید. کف دست خود را محکم به زمین فشار دهید تا بازوهای خود را کاملا صاف احساس کنید. کمر خود را صاف نگه دارید ، به آرامی به عقب تکیه دهید و پاهای خود را از زمین بلند کنید. ساق پاهای شما اکنون باید موازی با زمین باشند. سینه خود را به سمت بالا کشش ­دهید. سرانجام ، هر دو بازو را به جلو بکشید تا زمانی که با شانه های شما هماهنگ باشند. شما در Boat Pose هستید. در حین تنفس عمیق ،نفس تان را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید. برای بهترین نتیجه ، چانه خود را به سینه بکشید. این حرکت پایه جمجمه را از گردن دور می کند و به بدن اجازه می دهد از کشش عمیق تری لذت ببرد.

حرکت کبوتر

حرکت کبوتربرای تمرین کبوتر در یوگا ، از حالت ایستاده شروع کنید. سپس با کمک عضلات کمر نیم تنه خود را به سمت تشک پایین بیاورید تا بدن شما حالت مثلثی پیدا کند. در این موقعیت ، پای راست خود را به سمت پشت بکشید. زانوی راست خود را به مچ دست راست خود برسانید و پای خود را حرکت دهید تا مچ دست چپ خود را لمس کنید. اکنون ساق شما باید عمود بر لبه جلوی تشک باشد. شما در کبوتر پوز هستید. قبل از تکرار در طرف دیگر ، آسانا را حدود ۳۰ ثانیه نگه دارید.

حرکت کبری

برای تمرین کبری، با لمس شکم خود بر روی زمین دراز بکشید. پاهای خود را دراز کنید و نوک پاهای خود را روی زمین نگه دارید. سپس، دستان خود را صاف و مستقیماً زیر شانه های خود قرار دهید. آرنج‌های خود را به آرامی بکشید و در حالی که ران‌ها و قسمت‌های پای خود را به زمین فشار دهید. برای چند ثانیه در این حالت بمانید و چند نفس عمیق بکشید. وقتی آماده شدید، با صاف کردن هر دو دست و بازو، سینه خود را از زمین بلند کنید. سرانجام ، دنبالچه ستون فقرات خود را محکم به کف فشار دهید و ران‌های خود را درگیر کنید. شما در کبری پوز هستید. برای بهترین نتیجه ، تیغه های شانه خود را به سمت پشت خود بکشید و کشش را به طور مساوی در سراسر ستون فقرات توزیع کنید. قبل از رها کردن پشتی و نگه داشتن سطح پشت خود ، حدود ۳۰ ثانیه حالت نگه دارید.

حرکت پلانک

حرکت پلانک  که برای تقویت هسته‌ی عضلات بدن استفاده می‌شود یکی دیگر از نکات عالی برای تسکین درد لوردوز و کاهش قوس کمر است. برای این تمرین آسانا ، از چهار طرف شروع کنید. نوک انگشتان پا را روی زمین قرادهید و پاهای خود را از زمین بلند کنید. پاهای خود را به عقب بکشید تا بدن شما یک خط مستقیم از سر تا پاهای شما ایجاد کند. در آخر ، شکم های خود را درگیر کنید و تیغه های شانه خود را به سمت پایین و عقب بکشید. شما در Plank Pose هستید. شکم های خود را درگیر نگه دارید تا موقعیت را برای هرچه بیشتر ممکن نگه دارید. برای کسب بهترین نتیجه ، با تمرین روزانه ورزش قدرت خود را تقویت کنید.

حرکت خم به جلو با پاهای باز

حرکت خم به جلو با پاهای باز ، بازکننده مفصل ران است. برای تمرین آسانا ، درحالت نشسته پاهای خود را از هم دور کنید.و  تا حد ممکن فاصله بین پاها را زیادتر کنید. زانوهای خود را مستقیم و به سمت انگشتان به سمت سقف بکشید و دستان خود را در مقابل خود قرار دهید. بعد ، به آرامی بالاتنه ی بدن خود را به سمت تشک پایین بیاورید. در صورت لزوم ، دستان خود را برای پشتیبانی به روی زمین استراحت دهید. در آخر ، مطمئن شوید که پشت شما صاف است. حدود ۱۵ ثانیه حالت را نگه دارید و سپس بدن خود را از این کشش رها کنید. برای بهترین نتیجه ، تمرین را بین ۵ تا ۱۰ بار در هر جلسه تکرار کنید.

جراحی

جراحی ممکن است در صورت شدید بودن منحنی ، پیشرفت و یا عدم موفقیت سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد. هدف از جراحی اصلاح منحنی غیر طبیعی است. ستون فقرات با میله فلزی ، قلاب یا پیچ در استخوان‌های قسمت پشتی و کمر اصلاح می شود. جراحان همچنین برای تقویت رشد و ثبات جدید از پیوند استخوان استفاده می‌کنند.