ماساژ درمانی برای دیسک گردن: مزایای انواع روش های ماساژ گردن

برآمدگی دیسک می‌تواند علائمی مانند بی‌حسی و ضعف، انعطاف پذیری یا محدودیت حرکت عضلات را به دنبال داشته باشد. از این رو ماساژ درمانی می‌تواند به برطرف شدن تنگی درون بافت عضلانی ناشی از فشردگی عصب که باعث تحریک درد در سایر بخش‌های بدن می‌شود، کمک کند. تکنیک‌های ماساژ ملایم و هدفمند می‌توانند در یافتن منبع درد شما و آزاد کردن آن به شکل طبیعی کمک کنند. ماساژ درمانی به آزاد شدن عضلات منقبض شده که باعث فشرده سازی عصب شده‌اند، کمک می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. بیماران فقط پس از یک جلسه درمان، رهایی از درد را تجربه می‌کنند.

آیا به دنبال روش‌های جدیدی برای تسکین درد کمر یا گردن خود هستید؟ محبوبیت روز افزون ماساژ درمانی توجه بسیاری از مبتلایان به کمردرد مزمن را جلب کرده است. به هر حال هر کسی می‌تواند از ماساژ بهره‌مند شود و مطالعات نشان داده‌اند که امروزه نسبت به گذشته، افراد بیشتری از مزایای ماساژ درمانی بهره‌مند می‌شوند.

برآمدگی دیسک گردن چیست؟

برآمدگی دیسک گردن

برآمدگی دیسک یا فتق دیسک، یکی از مشکلات شایع ناشی از وضعیت بد بدن، اضافه وزن، بلند کردن نادرست اجسام و سایر عوامل است. برآمدگی دیسک می‌تواند یک وضعیت بسیار دردناک باشد و باعث می‌شود مراجعان با امید به تسکین درد به ما مراجعه کنند.

فتق دیسک به نقص عملکرد در دیسک‌های نرم، کوسن مانند و ژله‌ای بین مهره‌ها گفته می‌شود. در طول زندگی ما دیسک‌های کمر، شوک و ضربه حاصل از حرکت بین مهره‌ها را به خود جذب می‌کنند و از استخوان‌ها و اعصابی که از نخاع به سراسر بخش‌های بدن می‌رسند، محافظت می‌کنند. هنگامی که دیسک آسیب ببیند، غالباً دچار برآمدگی و ترکیدگی می‌شود که این وضعیت اغلب با عنوان فتق دیسک یا لغزش دیسک شناخته می‌شود.

علائم برآمدگی دیسک می‌تواند شامل درد در بازوها و پاها، بی‌حسی، گزگز و سوزن سوزن شدن یا ضعف در بازوها و پاها باشد. کاهش قدرت عضلانی، از دست دادن رفلکس و واکنش‌ها و همچنین توانایی راه رفتن، تغییر در احساسات و توانایی لامسه و همچنین تغییر در عملکرد روده و مثانه از علائم دیگر برآمدگی دیسک است. بیشتر موارد برآمدگی دیسک در ناحیه لومبار یا بخش پایینی کمر به وجود می‌آیند.

گاهی اوقات هنگامی که یکی از دیسک‌ها، آسیب می‌بیند، هیچگونه دردی وجود ندارد و ما متوجه آن نمی‌شویم مگر اینکه اسکن MRI (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)، سی تی اسکن (اسکن توموگرافی کامپیوتری) یا آزمایش میلوگرام (آزمایشی که در آن نوعی رنگ به ماده نخاعی تزریق می‌شود تا اشعه ایکس بتواند ساختارهای آن را مجسم کند) انجام دهیم. در برخی موارد دیگر ممکن است فتق دیسک با درد زیادی همراه باشد؛ زیرا اعصاب و استخوان‌ها به یکدیگر فشرده شده‌اند و هیچگونه بالش نرمی برای پشتیبانی از آن‌ها وجود ندارد.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی

احتمالا شما پیش از این، ماساژ دریافت کرده‌اید. شاید قبلاً یکی از عزیزان شما برای رهایی شما از خستگی یک روز طولانی، شما را ماساژ داده باشد.

ماساژ درمانگران، همین ماساژ ساده را به یک سطح حرفه‌ای و پیشرفته رسانده‌اند. آن‌ها با استفاده از سطوح مختلف فشار و حرکاتی با تکنیک‌های ماساژ ثابت شده، بافت‌های نرم بدن شما را دستکاری می‌کنند. دانش آن‌ها در رابطه با آناتومی بدن انسان و نحوه درمان بیماری‌های اسکلتی-عضلانی، معالجه بسیار مناسب‌تر و صحیح‌تر درد را برای آن‌ها ممکن می‌کند.

ماساژ درمانی چگونه به شما کمک می‌کند؟

زندگی در این دوره مدرن، بدن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و استرس و اضطراب مزمن باعث افزایش تنش عضلانی می‌شود. توجه کردن به صفحات وسایل الکترونیکی مانند موبایل و کامپیوتر، وضعیت بدن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این بسیاری از مشاغل جدید به صورت پشت میزی انجام می‌شوند یا اینکه مشاغلی با سبک جسمانی غیر فعال هستند. جای تعجب نیست که بسیاری از افراد کمردرد و درد گردن را تجربه می‌کنند.

ماساژ درمانی برای کاهش درد کوتاه مدت و مزمن، به ویژه در ناحیه کمر و گردن کاربرد دارد.

برخی از مزایای ماساژ درمانی عبارتند از:

• مدیریت استرس: ماساژ باعث کاهش تنش عضلانی ناشی از استرس می‌شود. و علاوه بر این باعث افزایش بهره‌وری از زمان استراحت شما پس از انجام روتین روزانه خود می‌شود.
  • افزایش سلامت عمومی: ماساژ درمانی به افزایش سلامت بافت نرم کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود بیشتر از نحوه تاثیر گذاری سبک زندگی بر بدن خود آگاه شوید.
  • کاهش درد مزمن: ماساژ با کاهش تنش عضلانی و افزایش انعطاف پذیری، دردهای جسمانی را هدف قرار می‌دهد. این امر می‌تواند به کاهش نیاز شما به داروهای مسکن کمک کند.
  • بهبود روحیه: در طول مدتی که شما ماساژ دریافت می‌کنید، ترشح اندورفین در بدن شما افزایش پیدا می‌کند که این امر باعث بهبود سریع روحیه شما می‌شود. ماساژ می‌تواند به بهبود اضطراب، افسردگی و استرس مزمن کمک کند.
  • دوره بهبودی سریع‌تر: اگر دچار کشش یا آسیب‌دیدگی کمر یا گردن شده باشید، ماساژ می‌تواند به افزایش سرعت فرآیند بهبودی شما کمک کند.
  • جلوگیری از آسیب دیدگی: هنگامی که عضلات در سلامت و انعطاف پذیری کامل باشند، احتمال آسیب دیدگی بسیار کمتر است.
  • گردش خون بهتر: فشاری که در طول درمان ماساژ صورت می‌گیرد باعث افزایش بیشتر گردش خون به نواحی که کمتر تغذیه می‌شوند یا نواحی آسیب دیده می‌شود. جریان خون بهتر باعث رسیدن عوامل بهبودی به ناحیه دچار آسیب دیدگی می‌شود. علاوه بر این، ماساژ به دفع ضایعات متابولیک از عضلات شما کمک می‌کند.
  • بهبود دامنه حرکتی: ماساژ با کاهش تنش عضلانی باعث می‌شود حرکت بهتری در عضلات خود را تجربه کنید.

همانطور که پیشتر اشاره شد، رگ به رگ شدگی و گرفتگی عضلانی رایج‌ترین دلیل کمردرد است. ماساژ درمانی یک گزینه درمانی عالی برای چنین مشکلاتی می‌باشد. ماساژ نه تنها تنش عضلانی را برطرف می‌کند؛ بلکه به کاهش اسپاسم‌ها و التهاب‌های موجود در ناحیه آسیب دیده نیز کمک می‌کند. یک ماساژ درمانگر همچنین می‌تواند منشاء درد شما را تعیین کرده و برای از بین بردن آن اقدام کند.

کسانی که از استئوآرتریت (OA) ستون فقرات رنج می‌برند نیز می‌توانند از مزایای ماساژ درمانی بهره‌مند شوند. ماساژ با کاهش تنش و استرس در حین افزایش گردش خون باعث کاهش درد ناشی از OA می‌شود.

ماساژ درمانی نسبتاً بی‌خطر بوده و یک درمان غیر تهاجمی است؛ با این حال اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید که آیا این روش درمانی برای مشکل شما مناسب است یا خیر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ماساژ درمانی برای برآمدگی دیسک ناحیه گردن

• ماساژ برای برآمدگی دیسک باید همواره توسط یک درمانگر با تجربه و آموزش دیده انجام شود.
  •  مهمترین کمک این نوع از درمان، کاهش درد و افزایش سرعت فرآیند بهبودی است.
  •  ماساژ روی هر دو طرف دیسک برآمده، نزدیک به فضای دیسک که برآمده به نظر می‌رسد، انجام می‌شود.
  •  ماساژ با استفاده از ضربه‌های متوسط و خفیف در یک جهت جانبی صورت می‌گیرد.
  •  ماساژ باید با فشار ملایم آغاز شود و بسته به میزان دردی که بیمار می‌تواند تحمل کند، به تدریج افزایش پیدا کند.
  • ماساژ دادن به افزایش گردش خون در فضای دیسک برآمده کمک می‌کند و بهبودی را افزایش می‌دهد.
  • همواره از وارد کردن فشار مستقیم به ستون فقرات یا فضای دیسک برآمده خودداری کنید؛ زیرا این امر می‌تواند به صورت بالقوه مشکل بیمار را بدتر کند.
  • اگر در طول ماساژ درمانی از روغن روان کننده استفاده کنید، به از بین بردن اسپاسم عضلانی و آرام شدن درد در ناحیه آسیب دیده کمک می‌کند. ماساژ بافت عمیق و/ یا ماساژ نقاط ماشه‌ای، بسته به شدت مشکل بیمار، بهترین تاثیر را در وضعیت برآمدگی دیسک دارد.

انواع محبوب ماساژ

شما می‌توانید بسته به درد، حساسیت خود به لمس و ترجیحات شخصی، بهترین نوع ماساژ درمانی را برای خود انتخاب کنید. در ادامه برخی از رایج‌ترین تکنیک‌های ماساژ توضیح داده شده‌اند. بیشتر جلسات ماساژ درمانی در حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشند.

ماساژ سوئدی

ممکن است ماساژ سوئدی برای افرادی که ماساژ درمانی برای آن‌ها جدید است، شروع بسیار خوبی باشد. ماساژ سوئدی به کاهش تنش عضلانی در سراسر بدن کمک می‌کند. این ماساژ آرامش بخش همچنین می‌تواند به مدیریت درد جزئی کمر یا گردن کمک کند.

در طول جلسه ماساژ، فرد می‌تواند ماساژ تمام بدن را انتظار داشته باشد. ماساژ درمانگر از ترکیبی از مالش، ضربه، حرکات چرخشی عمیق، حرکات مفصلی فعال و ضربه‌های طولانی استفاده می‌کند.

ماساژ بافت عمیق

همانطور که اسم آن نشان می‌دهد، ماساژ بافت عمیق در مقایسه با ماساژ سوئدی، مقداری فشار به عضلات اضافه می‌کند. این فشار اضافه می‌تواند به افرادی که از درد عضلات، انواع خاصی از آسیب دیدگی و درد عضلانی مزمن رنج می‌برند، کمک کند. علاوه بر این کسانی که از اضطراب یا سطوح بالای استرس رنج می‌برند، می‌توانند از آزادی تنش عضلانی که اغلب با این مشکلات همراه است، بهره‌مند شوند.

ماساژ درمانگر در طول جلسات ماساژ بافت عمیق، از فشار عمیق انگشتان و حرکات ضربه‌ای آهسته استفاده می‌کند. فشار اضافه کمک می‌کند تا ماساژ به لایه‌های عمیق‌تر عضلانی و بافت‌های نرم برسد.

اگرچه ماساژ بافت عمیق نباید باعث ایجاد هیچگونه دردی شود، اما ممکن است افرادی که نسبت به لمس حساس هستند، بخواهند نوع دیگری از ماساژ را امتحان کنند.

ماساژ نقاط ماشه‌ای

این نوع از ماساژ باعث آزاد شدن نقاط ماشه‌ای در بدن می‌شود. نقاط ماشه‌ای به نواحی سفتی در عضلات گفته می‌شود که باعث ایجاد درد در سایر بخش‌های بدن می‌شوند. این نواحی «ماشه‌ای» باعث افزایش انقباض و کاهش گردش خون می‌شوند. نتیجه نهایی آن‌ها اسپاسم‌های عضلانی، درد و/ یا دردهای تیز است. ماساژ دادن این نقاط منقبض شده می‌تواند به کاهش علائم آن‌ها کمک کند.

در طول جلسه ماساژ نقاط ماشه‌ای، درمانگر با توجه خاص به نواحی که باعث ایجاد ناراحتی شما می‌شوند، روی تمام بدن شما کار می‌کند. و در ادامه، ضربه و فشار عمیق باعث آزاد شدن این نقاط ماشه‌ای می‌شود.

ممکن است فقط پس از یک جلسه درمان، کاهش قابل توجه درد را تجربه کنید.

ماساژ درمانی

این نوع از ماساژ عموماً شامل ارتباط مداوم با ماساژ درمانگر است. ماساژ درمانی با توضیح علائم خود مانند خشکی شانه‌ها، درد گردن یا اسپاسم در بخش پایینی کمر، برای درمانگر آغاز می‌شود. از اینجا به بعد، درمانگر به جای دادن یک ماساژ کامل بدن به شما، برای یافتن این نواحی یک برنامه درمانی کامل طراحی می‌کند.

ماساژ درمانگر شما از تکنیک‌های اثبات شده مانند تکنیک نقطه ماشه‌ای یا آزاد کردن میوفاسیال استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها می‌توانند به کاهش درد و ایجاد تغییرات ساختاری در عضلات شما و سایر بافت‌های نرم کمک کنند. از آنجا که این نوع از درمان مستلزم ارتباط مداوم با درمانگر است، درمانگر نتایج به دست آمده را ارزیابی کرده و بر اساس علائم شما تغییراتی در جلسه درمانی ایجاد می‌کند.

ماساژ شیاتسو

این نوع ماساژ ژاپنی، از طب سنتی چینی الهام گرفته شده است و به تنظیم و تحریک سیستم‌های عصبی، لنفاوی، گردش خون و سیستم‌های هورمونی بدن کمک می‌کند. این درمان جامع به افرادی که از درد کمر و گردن، آرتروز، رگ به رگ شدگی، سیاتیک و استرس مزمن رنج می‌برند، کمک می‌کند.

در طول جلسه درمانی ماساژ  شیاتسو، درمانگر از کف دست‌ها، انگشتان و انگشت شست برای اعمال فشار روی نواحی مختلفی از بدن شما استفاده می‌کند. این فشار جریان انرژی را افزایش داده و به اصلاح عدم تعادل در بدن کمک می‌کند. ماساژ شیاتسو سلامت عمومی بدن را افزایش داده و به بهبود هماهنگی، دامنه حرکتی و کاهش درد کمک می‌کند.