فیزیوتراپی آسیب‌های ورزشی یک روش درمانی ایمن است که به بهبود درد ورزشکاران کمک می‌‌کند تا عملکرد ورزشی مناسبی داشته باشند. با توجه به نوع آسیب ورزشی ایجاد شده ممکن است بیمار به چند هفته یا چند ماه درمان نیاز داشته باشد تا به طور کامل بهبود پیدا کند. فیزیوتراپی به کمک تمرینات ورزشی سبک به تحریک بافت نرم و عضله می‌پردازد تا خود را ترمیم کنند. متخصص فیزیوتراپی به تدریج تمرینات کششی و تقویتی را به برنامه درمانی بیمار اضافه می‌‌کند تا از میزان درد او کاسته شود. برنامه فیزیوتراپی با توجه به نوع آسیب ایجاد شده طراحی می‌شود تا بیمار به تدریج بهبود یابد و به انجام فعالیت‌های ورزشی خود بپردازد.

آسیب ورزشی چیست؟


آسیب ورزشی چیست

 آسیب‌های ورزشی شامل موارد مختلفی است که می‌تواند بر توانایی عملکردی ورزشکاران تاثیر بگذارد. این آسیب‌ها در هنگام انجام فعالیت ورزشی، تمرین یا مسابقه به وجود می‌آیند. تمرین بیش از حد، آماده نبودن بدن و استفاده از روش‌های نامناسب برای انجام حرکات ورزشی باعث آسیب دیدگی در حین ورزش خواهد شد.

 گرم نکردن بدن قبل از ورزش و سرد نکردن آن ریسک بروز آسیب دیدگی ناشی از ورزش را افزایش خواهد داد. اگر چه آسیب‌های ورزشی در ورزشکاران مختلف که در عرصه‌های متفاوت ورزشی حضور دارند بیشتر به وجود می‌آید برخی از افرادی که فقط آخر هفته‌ها و در اوقات فراغت ورزش می‌کنند نیز دچار آسیب دیدگی خواهند شد. این ورزشکاران با توجه به آن که در طول هفته ورزش نمی‌کنند و آخر هفته‌ها به طور ناگهانی فعالیت ورزشی شدید انجام می‌دهند به علت آماده نبودن بدن بیشتر دچار آسیب دیدگی خواهند شد. آسیب‌های ورزشی در همه ورزشکاران به صورت یکسان به وجود نمی‌آید زیرا شرایط جسمانی آنها و شدت فشاری که به بدن وارد می‌شود یکسان نیست. گاهی اوقات ورزشکاران دچار پارگی عضله، آسیب دیدگی مفصل یا شکستگی استخوان خواهند شد.

فیزیوتراپی آسیب‌های ورزشی چیست؟


فیزیوتراپی آسیب‌های ورزشی چیست؟

 متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به درمان بهتر آسیب‌های ورزشی کمک کند زیرا درمان آسیب دیدگی و مشکلات جسمانی ورزشکاران یکی از حوزه‌های تخصصی در فیزیوتراپی است. متخصص فیزیوتراپی به ورزشکاران در طول دوران بهبود کمک می‌کند و نکات مهم برای پیشگیری از آسیب دیدگی مجدد را گوشزد خواهد کرد. متخصص فیزیوتراپی ورزشی در زمینه فعالیت‌های ورزشی تخصص دارد و می‌‌تواند به تسریع فرآیند بهبود در ورزشکاران کمک کند.

 توانبخشی آسیب دیدگی ورزشی یک برنامه ساختارمند است که توسط متخصص فیزیوتراپی طراحی می‌شود تا ورزشکاران بتوانند دوران بهبود خود را سپری کنند و به عرصه ورزش برگردند. برنامه فیزیوتراپی آسیب‌های ورزشی با توجه به نوع و شدت آسیب ایجاد شده شامل موارد مختلفی از قبیل تمرینات ورزشی تقویتی، به حرکت در آوردن ناحیه آسیب دیده، روش‌های مخصوص تسکین درد و بهبود مهارت‌های عملکردی است. متخصص فیزیوتراپی به کمک برنامه توانبخشی به اهداف مورد نظر بیمار جامه عمل می‌پوشاند تا بیمار به تدریج بهبود پیدا کند.

مزایای فیزیوتراپی آسیب‌های ورزشی


متخصص فیزیوتراپی در تمامی لحظات برنامه توانبخشی حضور دارد و به بیمار برای دستیابی به اهداف زیر کمک خواهد کرد:

  • به دست آوردن هر چه سریع تر توانایی عملکردی
  • تسریع دوران بهبود و بازگشت به عرصه ورزش
  • تقویت عضلات ضعیف بدن
  • کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب دیدگی
  • حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی در دوران بهبود
  • کاهش ریسک آسیب دیدگی مجدد در آینده
  • بهبود هماهنگی بدن و انعطاف پذیری آن
  • ارائه نکات لازم در خصوص پوشیدن کفش مناسب و استفاده از تجهیزات ورزشی

چه افرادی می‌توانند از مزایای فیزیوتراپی آسیب‌های ورزشی بهره‌ مند شوند؟


 در صورتی که شما در هنگام انجام یک فعالیت ورزشی یا فعالیت تفریحی دچار آسیب دیدگی شده‌ اید می‌توانید به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کنید تا به طراحی یک برنامه ورزشی جامع بپردازد که همه اهداف شما را پوشش دهد. متخصص فیزیوتراپی در درمان انواع مختلفی از آسیب‌های ورزشی تخصص دارد که برخی از آنها به شرح زیر می‌باشند:

کشیدگی عضله

کشیدگی عضله

 کشیدگی عضله یکی از شایع ترین آسیب‌های ورزشی است که معمولاً به علت کشیدگی بیش از حد عضله به وجود می‌‌آید و ممکن است پارگی آن را به دنبال داشته باشد. کشیدگی عضله می‌تواند در نقاط مختلف بدن از قبیل عضلات چهار سر ران، عضلات ساق پا، عضلات شانه، عضلات لگن و عضلات قسمت پایین کمر به وجود بیاید. استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ و فیزیوتراپی می‌تواند به درمان این نوع آسیب دیدگی کمک کند. برخی از متخصصین فیزیوتراپی که در زمینه آسیب‌های ورزشی تخصص دارند تمریناتی را به ورزشکاران توصیه می‌کنند که در منزل انجام دهند تا بهبود پیدا کنند.

 پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی

 رباط صلیبی به نگه داشتن مفاصل زانو در کنار هم و حفظ پایداری کمک می‌‌کند. پارگی رباط صلیبی یک اختلال بسیار دردناک است که باعث محدود شدن توانایی حرکتی بیمار خواهد شد. این آسیب دیدگی به علت وارد شدن ضربه مستقیم به زانو یا سقوط از ارتفاع، تغییر ناگهانی مسیر حرکت و مواردی از این قبیل به وجود می‌آید. برای درمان این اختلال بیمار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد و پس از آن به جلسات فیزیوتراپی نیاز خواهد داشت.

 پارگی رباط طرفی داخلی

پارگی رباط طرفی داخلی

 پارگی رباط طرفی داخلی یک نوع دیگر از آسیب دیدگی زانو است که به علت آسیب رباطی که استخوان ران و نازک نی را به هم متصل می‌کند، ایجاد می‌گردد. این آسیب دیدگی زمانی به وجود می‌‌آید که زانوها به دو طرف کشیده شوند. برای درمان این اختلال می‌‌توان از کمپرس یخ، بانداژ فشاری، بریس و جلسات فیزیوتراپی استفاده کرد.

 درد و ورم ساق پا

 این اختلال علت استفاده بیش از حد از پا به وجود می‌‌آید و قسمت داخلی و خارجی ساق پا را درگیر می‌کند. درد و ورم ساق پا بیشتر در دوندگان دیده می‌‌شود. ورزشکارانی که از کفش تخت استفاده می‌‌کنند بیشتر دچار این آسیب دیدگی خواهند شد.

 شکستگی استرسی استخوان

 شکستگی استرسی استخوان به علت استفاده بیش از حد از ناحیه آسیب دیده به وجود می‌آید. در صورتی که عضلات بدن دیگر قادر به جذب فشار حاصل از ضربه نباشند استخوان دچار شکستگی خواهد شد. شکستگی استرسی معمولاً در ساق و پا به وجود می‌‌آید و زنان ورزشکار بیشتر از مردان دچار آسیب دیدگی خواهند شد.

 پلانتار فاسیا

 پلانتار فاسیا به التهاب رباط فاسیا که وظیفه متصل کردن پاشنه به قسمت جلوی پا را بر عهده دارد گفته می‌شود. وارد شدن فشار بیش از حد به این ناحیه یا کشیدگی آن یکی از دلایل بروز این آسیب دیدگی است که معمولاً با استراحت، استفاده از کمپرس یخ، مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب و حرکات کششی بهبود پیدا می‌‌کند. با این حال در موارد شدید ممکن است بیمار به تزریق کورتیزون، فیزیوتراپی و حتی عمل جراحی نیاز داشته باشد.

 پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا

 پیچ خوردگی مچ پا زمانی به وجود می‌‌آید که رباط محافظ مفاصل به علت راه رفتن روی سطوح ناهموار یا چرخش ناگهانی دچار چرخش ناگهانی دچار کشش بیش از حد شود. معمولاً برای درمان این اختلال استفاده از کمپرس یخ، استراحت کردن، استفاده از بانداژ فشاری و قرار دادن پا روی سطح مرتفع توصیه می‌شود. با این حال در مواردی که آسیب دیدگی شدید است باید پای بیمار به مدت چند هفته درون گچ یا بریس قرار بگیرد.

 تنیس البو

 تنیس البو اختلالی است که به علت استفاده بیش از حد از دست به وجود می‌‌آید و تاندون‌های قسمت خارجی آرنج را درگیر می‌کند. ورزشکارانی که با راکت کار می‌کنند بیشتر از سایرین دچار این آسیب دیدگی خواهند شد. استراحت کردن و مصرف داروهای ضد التهاب می‌تواند به تسریع فرایند بهبود کمک کند اما در موارد شدید انجام عمل جراحی ضروری است.

 تاندونیت آشیل

 تاندونیت آشیل به التهاب تاندونی گفته می‌شود که در قسمت پاشنه قرار دارد. فعالیت جسمانی باعث بدتر شدن درد تاندون آشیل خواهد شد و معمولاً استراحت کردن، استفاده از کمپرس یخ، انجام دادن حرکات کششی، مصرف داروهای مسکن و جلسات فیزیوتراپی برای درمان این اختلال توصیه می‌شود.

 علاوه بر مواردی که در قسمت بالا به آنها اشاره کردیم انواع مختلفی از آسیب‌های ورزشی وجود دارد که آنها را پوشش نداده ایم. برخی از این اختلالات عبارتند از: زانوی دوندگان، آسیب دیدگی قسمت پایین کمر، ضربه مغزی، بورسیت هیپ و مواردی از این قبیل. معمولاً برای درمان آسیب‌های ورزشی انجام جلسات فیزیوتراپی و مصرف داروهای مسکن توصیه می‌شود تا بیمار بهبود پیدا کند. در واقع فیزیوتراپی نقش موثری در بهبود آسیب‌های ورزشی دارد و باعث می‌‌شود ورزشکاران هر چه سریع‌ تر به عرصه رقابت برگردند.

 فیزیوتراپی چگونه به بهبود آسیب‌های ورزشی کمک می‌کند؟


فیزیوتراپی چگونه به بهبود آسیب‌های ورزشی کمک می‌کند

 برنامه توانبخشی که توسط متخصص فیزیوتراپی طراحی شده است به اشکال زیر به بهبود شما کمک خواهد کرد:

  • از بین بردن بافت اسکار و افزایش سرعت بهبود بافت
  • کشش عضله و رباط به منظور افزایش دامنه حرکات آنها
  • رفع اسپاسم یا گرفتگی عضله
  • افزایش میزان لغزندگی مفاصل آسیب دیده و ارسال مواد مغذی به آنها
  • تخلیه مواد شیمیایی عامل بروز درد از ناحیه آسیب دیده
  • تقویت عضلات ضعیف بدن و بهبود توانایی عملکردی آنها

 چگونه می‌توان از بروز آسیب‌های ورزشی پیشگیری کرد؟


 متخصص فیزیوتراپی علاوه بر نقشی که در بهبود آسیب‌های ورزشی دارد می‌تواند با ارائه نکات مهم از بروز آسیب مجدد در آینده پیشگیری کند. برخی از نکاتی که باید ورزشکاران برای پیشگیری از آسیب دیدگی در حین ورزش به خاطر داشته باشند به شرح زیر است:

  • از وسایل و تجهیزات ورزشی مناسب مناسب کنند تا از بروز آسیب دیدگی در حین ورزش پیشگیری نماید.
  • همیشه قبل از ورزش به گرم کردن بدن خود بپردازند تا بدن‌ شان آماده شود و پس از ورزش نیز سرد کردن بدن را فراموش نکنند.
  • زیر نظر یک متخصص ورزشی با تجربه تمرین کنند تا حرکات مورد نظر را به طور صحیح انجام دهند و دچار آسیب دیدگی نشوند.
  • به طور منظم استراحت کنند تا بدن توانایی ترمیم خود را داشته باشد زیر و تحت فشار قرار گرفتن بدن باعث کشیدگی عضله و سایر انواع آسیب دیدگی‌ها خواهد شد.
  • به تدریج سطح فعالیت جسمانی خود را افزایش دهند تا از وارد شدن فشار به استخوان‌ها، عضلات و مفاصل بدن پیشگیری گردد و دچار آسیب دیدگی نشوند.
  • به بدن خود توجه کنند و در صورت بروز علائم و نشانه‌های درد از ادامه تمرین خودداری نمایند تا دچار آسیب دیدگی نشوند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره درمانی رایگان