درمان درد شانه با روش های پیشرفته فیزیوتراپی (حرکات اصلاحی و …)

۱۸ الی ۲۶ درصد بزرگسالان درد و خشک شدن شانه را تجربه می‌کنند. درد شانه می‌تواند باعث شود که شما عملکرد یک بازوی خود را از دست دهید که بر روی فعالیت‌های روزانه شما از قبیل قادر نبودن رسیدن دست به دهان برای خوردن و نوشیدن، لباس پوشیدن، رانندگی کردن، باغبانی و شرکت کردن در تفریحات و ورزش‌های نرمال تأثیر خواهد گذاشت. برخی دلایل شانه درد عبارتند از: انجام فعالیت‌های شدید، طرز ایستادن نامناسب، استرس، سبک زندگی شما، کمبود مواد غذایی، آرتروز و …

فیزیوتراپیست‌ها، متخصص در ارزیابی و درمان درد و آسیب‌دیدگی شانه هستند. فیزیوتراپی برای شانه درد شامل شناسایی شاختارهای بلقوه درگیر در آسیب و عواملی که در وهله اول منجر به آسیب شده‌اند و طراحی یک برنامه بهبودی متناسب با شرایط خاص شما می‌شود. گزینه‌های درمانی شامل درمان دستی، ماساژ و تمریناتی که باعث بهبود تحرک و کنترل حرکتی شانه و کتف می‌شوند، می‌باشند. این مقاله به شما روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی برای درد شانه را نشان می‌دهد. خوشبختانه شما چند روش درمانی مفید برای مشکلات خود پیدا خواهید کرد.

برای دریافت مشاوره درباره‌ی درمان شانه درد با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی و یا برای رزرو نوبت در کلینیک پیشرفته شمیم می‌توانید با شماره تلفن‌‌های 02126722004 - 02126722003 تماس حاصل فرمایید.

فیزیوتراپی شانه برای چه افرادی مناسب است؟

فیزیوتراپی شانه

همه‌ی شانه دردها به راه‌حل درمانی نیازی ندارند. درمان زمانی برای شما مناسب است که شما از یک درد مزمن نامشخص رنج می‌برید. همچنین درمان ممکن است برای کسانی که در حال بهبودی از تصادفات هستند مناسب باشد. برخی از تصادفات، به شانه و گردن آسیب می‌زنند و موجب ناراحتی عضلانی می‌شوند. یک درمان خوب باید عضلات را شل کرده و التهاب شانه آسیب‌دیده را کم کند.

در نهایت، درمان برای افرادی که در حال بهبودی از جراحی‌ها هستند عالی است. جراحی روی شانه‌ها، گردن یا پشت شما ممکن است باعث درد و اسپاسم عضلانی اطراف شانه شود. درمان می‌تواند باعث تسکین درد و رفع اسپاسم شود و به شما کمک کند که به خوبی بهبود یابید.

کاربردهای دیگر فیزیوتراپی شانه

در صورت داشتن شانه درد به دلایل زیر، فیزیوتراپی برای بیمار توصیه و یا به کار برده می‌شود:

پاره شدن تاندون

پاره شدن تاندون ممکن است در اثر ضربه ناگهانی مانند افتادن باشد یا می‌تواند به صورت تدریجی در اثر فعالیت روزانه ایجاد شود. پارکی باعث می‌شود که شما قادر به بلند کردن بازو خود به طور کامل نباشید و معمولا با درد قابل توجهی در شانه همراه است که می‌تواند به بازو کشیده شود. درد معمولا در شب شدیدتر است. درمان فیزیوتراپی شامل تکنیک‌هایی جهت کاهش درد، روش‌هایی برای کنترل درد طی فعایت‌های روزانه و تمرینات تقویتی می‌باشد.

شانه یخ زده

شانه یخ زده یک وضعیت بسیار دردناک است که در آن شانه بسیار خشک می‌شود و حرکت خود را از دست می‌دهد. این وضعیت می‌تواند یکی از دردناک‌ترین وضعیت‌های شانه باشد.

شانه یخ زده عموما بدون هیچ دلیل آشکاری شروع می‌شود اما ممکن است در اثر آسیب خفیفی در شانه ایجاد شود. سه مرحله وجود دارد: درد، سپس اسپاسمی که به تدریج ایجاد می‌شود و در آخر یک مرحله از بهبود تدریجی درد و حرکت. برطرف شدن نشانه‌های بیماری و بهبود ممکن است مدت زمان طولانی تا ۲ سال طول بکشد.

درمان درد شانه یخ زده با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی شامل روش‌های دستی برای بهبود تحرک مفصل شانه و عضلات و یک برنامه تمرینی خانگی برای شما جهت حفظ پیشرفت به دست آمده در طول درمان است.

آرتروز

تغییرات مربوط به سن در مفاصل تحت عنوان آرتروز شناخته می‌شود، جایی که سطح محافظ استخوان (غضروف) نازک می‌شود. غضروف اجازه می‌دهد تا مفصل به آرامی حرکت کند و به دلیل نازک بودن می‌تواند درد و اسپاسم شانه را تجربه کند و می‌تواند تأثیر قابل توجهی در زندگی شما داشته باشد.

درمان درد شانه آرتروزی با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی شامل تکنیک‌هایی برای کاهش درد، استراتژی‌هایی برای کنترل درد شما در طی فعالیت‌های روزمره و تمریناتی برای بهبود دامنه حرکتی و قدرت شانه برای افزایش ثبات و محافظت از مفصل است.

بی‌ثباتی _ دررفتگی‌ها / پیچ‌خوردگی‌ها

بی‌ثباتی شانه زمانی اتفاق می‌افتد که پشتیبانی کافی برای شانه شما از ماهیچه‌ها و رباط‌ها وجود نداشته باشد. این امر می‌تواند شانه شما را بیشتر در معرض دررفتگی (مفصل از کاسه خود خارج می‌شود و به جای خودش بر نمی‌گردد) یا پیچ خوردگی (مفصل بیش از حد حرکت می‌کند اما در واقع از جایش در نمی‌رود) قرار دهد.

درمان بی‌ثباتی شانه با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی، بر روی تقویت و تمرینات اختصاصی برای بهبود استحکام و استقامت مفصل برای جلوگیری از در رفتگی‌های بعدی متمرکز خواهد بود.

تاندونیت کلسیفیک

این بیماری به تجمع کلسیم در تاندون‌های روتاتور کاف اشاره دارد. درد می‌تواند بسیار شدید باشد و بسیار ناگهانی بدون آسیب شروع شود. همراه با شانه یخ زده، این یکی از بدترین دردهای شانه است. علت آن مشخص نیست، اما بیشتر در افراد بین ۳۰-۶۰ سال دیده می‌شود.
درمان تاندونیت کلسیفیک با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی شامل روش‌هایی برای کاهش درد، راهکارهایی برای کنترل درد شما در طی فعالیت‌های روزمره و تمرینات تقویت کننده همراه است.

مفصل AC (آکرومیوکلاویکولار)

این مفصلی است که در بالای شانه شما قرار دارد جایی که استخوان یقه (ترقوه) به استخوان لبه شانه می‌پیوندد (آکرومیون). اگر درحالی که بازویتان را مقابل بدنتان گرفته‌اید به پهلو بیفتید امکان بروز این نوع آسیب دیدگی وجود دارد. وقوع این آسیب در دوچرخه‌سواران و بازیکنان راگبی مکرر است. اغلب در وزنه‌بردارانی که وزنه‌های سنگینی بالای سر خود می‌کشند دردناک است. مفصل می‌تواند تحت تأثیر تغییر ساییدگی قرار گیرد.

درد معمولاً در قسمت بالای شانه موضعی است و به بازو گسترش نمی‌یابد. روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی شانه برای درمان آکرومیوکلاویکولار شامل تکنیک‌هایی برای کاهش درد، راهکارهایی برای کنترل درد شما در طی فعالیت‌های روزمره / سرگرمی‌ها و تمرینات تقویت کننده است.

فیزیوتراپی برای درد شانه چیست؟

فیزیوتراپی شاخه‌ی توانبخشی در پزشکی است. در آن از تمرینات و ترفندهای فیزیکی برای کمک به بیمارانی با درد شانه استفاده می‌شود تا سلامتی نرمال خود را به دست آورند. هدف فیزیوتراپی برای شانه‌ها سفت کردن ماهیچه‌های شانه و مفاصل برای تسکین دادن درد است. این کار می‌تواند برای هرکسی انجام شود، به شرطی که پزشک یا متخصص کایروپراکتیک درمان را تأیید کند. تنها یک درمانگر واجد شرایط می‌تواند درمان را انجام دهد. قبل از شروع، درمانگر وضعیت فعلی شانه‌ها را توسط تصاویر اشعه‌ی ایکس بررسی می‌کند تا میزان چرخش دست را آزمایش کند. پس از آن، درمانگر بهترین روش فیزیوتراپی که وضعیت شانه‌های شما را بهبود می‌بخشد، پیشنهاد می‌کنند.

درمان شانه درد با روش‌های پیشرفته فیزیوتراپی

روش‌های مختلفی برای درمان درد شانه با استفاده از فیزیوتراپی وجود دارد و ممکن است فیزیوتراپیست شما این روش‌ها را برای نتیجه بهتر با هم ترکیب کند. توانبخشی به جای جراحی قسمت عمده‌ای از درمان‌های شانه است.

در اینجا انواع متداول فیزیوتراپی برای درمان درد شانه آورده شده است.

فیزیوتراپی سرد و گرم

درمانگر ممکن است از مواد سرد و گرم برای کاهش درد و اسپاسم شانه‌ها استفاده کند. یخ التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد، در حالی که گرما انعطاف‌پذیری بافت شانه و عضلات را افزایش می‌دهد. این ترفند برای دردهای شانه ناشی از تصادف به خوبی کار می‌کند.

اولتراسوند

اولتراسوند برای درمان شانه درد

اولتراسوند شامل استفاده از امواج صوتی زیاد در بدن است. کارشناسان معتقدند که امواج گردش گرما را در شانه‌ها بهبود می‌بخشند، بنابراین روند بهبود را تسهیل می‌کنند.
اولتراسوند یک روش درمانی ثانویه است و بنابراین ممکن است درمانگر شما آن را با ورزش و سایر روش‌های درمانی ترکیب کند.

درمان دستی

درمان دستی شانه درد

درمان دستی شامل ماساژ، مهارت‌های دستی، تحریک و … می‌باشد. درمانگر برای ماساژ شانه‌ها، گردن و ستون فقرات شما از دستانش استفاده می‌کند.

درمان دستی بافت‌های نرم شما را هدف قرار می‌دهد و جریان خون در بدن شما را بهبود می‌بخشد. این ترفند بسیار مفید است، به طوری که به شل شدن تمام بخش‌های بدن شما کمک می‌کند.

لیزر و تحریکات الکتریکی

در لیزر درمانی از امواج نوری برای تحریک پروسه بهبودی استفاده می‌شود.

این درمان برای کسانی که درد ماهیچه‌ای یا کوفتگی در شانه‌های خود دارند مناسب است.

از طرفی دیگر تحریکات الکتریکی عضلات خفته شانه را بیدار می‌کند. اگر شانه‌ها و گردن شما بسیار خشک هستند، درمانگر این تکنیک را در کنار دیگر تکنیک‌ها استفاده می‌کند.

آموزش

آموزش یکی دیگر از مولفه‌های فیزیوتراپی شانه‌ها است. متخصص به شما توصیه می‌کند که برای سهولت بهبودی خود باید چه کار کنید. همچنین، درمانگر به شما هشدار می‌دهد برای جلوگیری از خسته شدن مفاصل از برخی فعالیت‌ها خودداری کنید.

اگر از ناحیه شانه دچار آسیب‌دیدگی شدید، ممکن است درمانگر به شما در راه رفتن کمک کند یا عصا را در اختیار شما قرار دهد تا حرکت و انعطاف‌پذیری شما را تسهیل کند. اگر درمان موفقیت آمیز باشد، کاهش درد در شانه، تحرک بهتر و سایر مزایای فیزیوتراپی را تجربه خواهید کرد.

تمرینات موثر در فیزیوتراپی برای درد شانه

تمرین بنیان اساسی درمان است. فیزیوتراپی شما را از طریق حرکات و کشش‌های مختلف به شل شدن ماهیچه‌های شانه هدایت می‌کند.

به شرطی که تمرینات درد شما را تسکین دهد، هیچ محدودیتی برای تمریناتی که برای درمان انجام می‌دهید وجود ندارد. برای چند روز اول شما تمرینات سبک همانند تکان دادن دست‌ها را انجام می‌دهید.

در نهایت، شما شروع به انجام تمرینات درگیر کننده بیشتر که تمام قسمت‌های فوقانی بدن را حرکت می‌دهد، می‌کنید.

کشش درگاهی

کشش درگاهی برای بهبود شانه درد

کشش درگاهی یکی از مفیدترین تمرینات فیزیوتراپی برای درد شانه است و شما می‌توانید از راه زیر آن را انجام دهید:

• داخل یک درگاه بایستید و دست‌ها و بازو‌ها را به سمت بیرون نگه دارید.
  • ساعدها را به شکلی صاف روی چارچوب در قرار دهید.
  • با یک پا، یک قدم به جلو بردارید تا کشش ملایمی در ناحیه سینه احساس کنید.
  • این وضعیت را به مدت ۱۰ الی ۲۰ ثانیه حفظ کنید.
  • این حرکت را ۳ بار تکرار کرده و تمرین را ۲ مرتبه در روز انجام دهید.

خوابیدن به پهلو و چرخش به بیرون

تمرین چرخش جانبی برای بهبود شانه درد

این کشش نیز برای افزایش استقامت شانه و تسکین درد مناسب است. برای انجام، مراحل زیر را دنبال کنید:

• بر روی طرفی که بازوی آن آسیب ندیده است دراز بکشید.
  • آرنج شانه آسیب‌دیده را ۹۰ درجه خم کنید و آن را بر روی پهلوی‌تان تکیه دهید. ساعدتان هم باید روی شکم‌تان قرار گیرد.
  • یک دمبل سبک وزن بردارید و در حالی که آرنج‌تان را روی پهلوی‌تان قرار داده‌اید، دمبل را به آرامی به طرف سقف بالا بیاورید. هرگاه احساس کشیدگی کردید چرخش بازویتان را متوقف کنید.
  • پیش از بازگشت به موقعیت شروع و پایین آوردن بازوی‌تان، دمبل را چند ثانیه بالا نگه دارید.
  • سه دوره ده‌تایی را در هر روز ۳ بار تکرار کنید. هنگامی که انجام ۱۰ حرکت در هر دوره برایتان آسان شد، آن را به ۲۰ حرکت افزایش دهید.

تمرین پندولوم

تمرین پندولوم برای بهبود شانه درد

تمرینات فیزیوتراپی برای شانه‌ها تنها برای شانه‌ها موثر نیست همچنین می‌تواند به تقویت بازوها، گردن و بخش‌های دیگر گردن کمک کند.

• بایستید و دست خود را بر صندلی بگذارید.
  • بازوی دیگر را آویزان کنید و به آرامی به عقب، جلو و حرکات دورانی بچرخانید.
  • این تمرین را ۵ بار تکرار کنید، شما می‌توانید این درمان را ۲-۳ بار در روز انجام دهید.

تمرین کف زدن

تمرین کف زدن برای بهبود شانه درد

تمرین کف زدن یک حالت خوب در یوگا است و اگر به طور منظم و با روش مناسب این کار را انجام دهید می‌تواند به شما در کاهش درد شانه‌ها کمک کند. در اینجا روش انجام دادن ورزش آورده شده است:

• بایستید و دست‌ها را پشت سر خود قلاب کنید.
  • نفس عمیق بکشید.
  • بازدم کنید و زانوهایتان را صاف کنید، زانوها را به سمت جلو جمع کرده و گردن خود را کمی آزاد کنید.
  • اگر احساس می‌کنید این کار دشوار است، یک زانو خود را خم کنید، سپس یک طرف دیگر را خم کنید و آن را وارد شانه‌های خود کنید.
  • موقعیت را برای ۵ تنفس نگه دارید و تکرار کنید.

چه موقع باید از فیزیوتراپی برای شانه‌ها اجتناب کرد؟

بعضی مواقع فیزیوتراپی ممکن است درد یا خشکی شانه را بدتر کند. از این رو شما باید از فیزیوتراپی اجتناب کنید. اگر شما در ستون مهره خود مشکل اساسی دارید. برای نمونه، اگر ستون فقرات شما یک بار آسیب دیده یا شکسته است فیزیوتراپی ممکن است بر اعصاب شما تأثیر بگذارد و مشکلات شما را بدتر کند.

شما همچنین باید درمان درد شانه که توسط یک مشکل اساسی به وجود آمده است را قطع کنید. برای نمونه، اگر درد ناشی از یک تومور یا رشد غیر طبیعی در پشت باشد، بهتر است اول شناسایی شود. فیزیوتراپی از نوع شدید می‌تواند وضعیت را بدتر کند.

جلسات فیزیوتراپی شانه به طور معمول چقدر طول می‌کشد؟

جلسات درمان به مدت ۳۰ دقیقه است. تعداد جلسات درمانی مورد نیاز به سرعت پاسخ درد شانه شما به ترکیبی از روش‌های درمانی و هرگونه تغییر در سبک زندگی شما بستگی دارد. به طور متوسط ۴-۶ روش درمانی معمولاً مورد نیاز است.
فیزیوتراپیست پیشرفت شما را با دقت پیگیری می‌کند. بازسازی کامل هرگونه آسیب و ناراحتی، بازگرداندن دامنه حرکتی طبیعی و قدرت عضلانی شانه بسیار مهم است تا اطمینان کامل داشته باشید که در آینده بیماری مجددا بروز نمی‌کند.