فیزیوتراپی دارای ابعاد مختلفی است و می‌تواند مشکلات بسیار متنوعی را درمان کند. این درمان در وهله اول بر روی کار ترمیم و توان‌بخشی سیستم‌های گردش خون و اسکلتی عضلانی تمرکز دارد. اگر چه می‌تواند برای درمان بیماری‌های متنوع و آسیب‌های ورزشی، آرتروز و مشکلات تنفسی مورد استفاده قرار گیرد. اگر درد یا مشکلاتی در حرکت دارید، بهترین فیزیوتراپیست در منطقه سه تهران می‌تواند این مشکلات را در شما درمان کند. فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند تا تحرک بهتر و راحتی بیشتری داشته باشید.

در کلینیک فیزیوتراپی منطقه سه تهران چه بیماری‌هایی درمان می‌شوند؟

متخصص فیزیوتراپی در آرارات می‌تواند به بهبود و رفع صدمات حاد، درد مزمن، خستگی و اضطراب مربوط به ورزش کمک کند. در زیر فهرستی از شرایطی که توسط فیزیوتراپیست ها معمولاً درمان می‌شود، آورده‌ایم:

آسیب‌های ورزشی

درمان آسیب‌های ورزشی با فیزیوتراپی

درد و احساس کوفتگی پس از یک دوره ورزش یا کارهای بدنی سنگین، امری شایع است. اغلب بازیکنان ورزشی برای تسکین درد و همچنین افزایش انعطاف‌پذیری و رفع سفتی و خشکی عضلات به کلینیک فیزیوتراپی در احتشامیه مراجعه می‌کنند. در صورت آسیب‌دیدگی، درمان فیزیوتراپی می‌تواند روند بهبودی و توان‌بخشی شما را تسهیل کند.

آرتروز

با افزایش سن، افراد بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز قرار می‌گیرند، این بیماری بر مفاصل تأثیر می‌گذارد و می‌تواند توانایی تحرک فرد را کاهش دهد. فیزیوتراپی به کاهش خشکی مفاصل و افزایش جریان خون در عضلات و افزایش دامنه حرکات بدنی کمک می‌کند. متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی در دروس همچنین می‌تواند به تقویت عضلات و مفاصل کمک کند. تمرینات ارائه شده در برنامه‌های درمانی، اغلب برای افراد مسن که معمولاً شکننده‌تر و آسیب‌پذیرترند هستند، ملایم‌تر است.

مشکلات تنفسی

فیبروز کیستیک، بیماری که در درجه اول ریه‌ها و سیستم گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند با درمان‌های فیزیوتراپی بهبود یابد. متخصصین مرکز فیزیوتراپی در حسن آباد اغلب می‌توانند تمریناتی را به بیماران خود ارائه دهند که به تقویت قفسه سینه و سهولت تنفس کمک می‌کند. فیزیوتراپی همچنین می‌تواند درد را تسکین و کنترل کرده و وضعیت قرارگیری بدن را بهبود بخشد به ‌طوری ‌که معمولاً تنفس را آسان می‌کند. بیمارانی که دچار بیماری‌های دیگری از جمله ذات‌الریه، آسم و سرطان ریه می‌باشند نیز ممکن است از درمان‌های فیزیوتراپی بهره‌مند شوند.

توان‌بخشی

فرایندهای بهبودی و توان‌بخشی در بهزیستی بیمار به ویژه در صورت مواجه با تصادف جدی یا یک مشکل پیچیده پزشکی نقش اساسی دارند. برنامه‌های توان‌بخشی قلبی و ریوی توسط بهترین فیزیوتراپیست در زرگنده برای بهبود گردش خون، تقویت قدرت عضلانی و بازیابی عملکردهای طبیعی بدن انجام می‌شود. در مواردی که فردی تصادف جدی مانند سوانح رانندگی را تجربه کرده است، ممکن است لازم باشد نحوه راه رفتن، نشستن و چرخش بدن دوباره را بیاموزید که این امر به یک دوره طولانی از درمان‌های فیزیوتراپی نیاز دارد. چنین برنامه توان‌بخشی ممکن است تمام جنبه‌های درمان را به منظور تسهیل روند بهبود و کنترل درد شامل شود.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال در اثر فشار بر روی عصب مدیان واقع در مچ دست ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به بی‌حسی، گزگز و درد در دست و بازوی آسیب‌دیده شود. این عارضه در نتیجه‌ی استفاده‌ی تکراری و فشار بر روی دست به وجود می‌آید. فیزیوتراپی در قبا می‌تواند به تخفیف برخی از علائم مرتبط با سندرم تونل کارپال کمک کند.

سرگیجه و مشکلاتی در حفظ تعادل

مشکلات تعادل می‌تواند شامل سرگیجه، سرگیجه موضعی پاروکسیسمال (BPPV)، حالت تهوع، سبکی سر، مشکلات بینایی، حساسیت نسبت به حرکت و حساسیت نسبت به جمعیت باشد. این مسائل، در صورت عدم درمان می‌توانند کیفیت زندگی بیمار را به شدت تحت تأثیر قرار دهند. توان‌بخشی وستیبولار (توان‌بخشی تعادلی) می‌تواند به بهبود این علائم کمک کند.

سندروم شانه منجمد

شانه منجمد یا شانه یخ زده یک وضعیت پیش‌رونده است که اغلب با درد در مفصل شانه در حین حرکت پایه شروع می‌شود. اگر این شرایط درمان نشود، درد افزایش می‌یابد و تحرک کاهش می‌یابد. متخصصین فیزیوتراپی در قلهک می‌توانند یک طرح درمانی را برای این وضعیت ارزیابی و تدوین کنند.

درد دست و مچ دست

درد دست، انگشتان و مچ دست می‌تواند علائمی مانند گزگز، بی‌حسی و ضعف را به همراه داشته باشد. بیشترین دلایل بروز این درد، سندرم تونل کارپال، آسیب یا استفاده بیش از حد از دست است. پروتکل ارزیابی و درمان توسط یک فیزیوتراپیست خوب در کاووسیه می‌تواند به رفع چنین علائمی کمک کند.

فتق یا دررفتگی دیسک

فتق دیسک کمر به مشکلی در یکی از بالشتک‌های لاستیکی (دیسک) بین هر یک از استخوان‌های ستون فقرات (مهره‌ها) اشاره دارد که برای ایجاد ستون فقرات شما روی هم قرار می‌گیرند. متخصصین فیزیوتراپی در ونک می‌توانند به درد و ناراحتی مرتبط با مشکلات دیسک کمر کمک کنند.

زانو درد

زانو درد می‌تواند در اثر بوریست، پارگی تاندون، پارگی رباط‌های صلیبی یا آسیب و استفاده بیش از حد باشد. البته زانو درد بیشتر اوقات به خاطر آرتروز است. متخصصین فیزیوتراپی زانو در داوودیه می‌توانند به تسریع روند بهبودی این درد کمک کنند.

کمر درد

درمان کمر درد با فیزیوتراپی

شایع‌ترین درد عضلانی کمردرد است که درصد زیادی از افراد را درگیر می‌کند. کمردرد یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران است. این درد می‌تواند در اثر آرتروز، تنگی نخاع، اسکولیوز، سیاتیک، آسیب یا استفاده بیش از حد باشد. ارزیابی این مشکلات توسط یک فیزیوتراپیست در منطقه سه تهران می‌تواند به ارائه یک طرح تشخیص و درمان کمک کند.

فیزیوتراپی کمر در امانیه می‌تواند به بهبود سفتی و خشکی کمر کمک کرده، درد را کاهش دهد و جریان خون را به عضلات تحریک کند. همچنین از تکنیک‌های ماساژ درمانی برای کاهش تنش در اطراف عضلات دردناک استفاده می‌شود.

رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله

رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات می‌تواند در اثر صدمات ورزشی یا آسیب‌های ناشی از سوانح رانندگی، استفاده بیش از حد یا فعالیت‌های معمولی رخ دهد. این عارضه می‌تواند خفیف، متوسط تا شدید متغیر باشد که در این صورت نیاز به مداخله شدیدتری دارند. فیزیوتراپی و ماساژ درمانی می‌توانند به تسریع روند بهبودی کمک کنند.

گردن درد

درمان گردن درد با فیزیوتراپی

گردن درد می‌تواند در نتیجه قرارگیری بدن در وضعیت نامناسب (پوسچر بد)، آسیب‌های شلاقی (معمولاً در تصادفات)، عفونت در غدد لنفاوی یا گلو یا فتق دیسک ایجاد شود. فیزیوتراپی، ماساژ درمانی یا درمان کایروپراکتیک (درمان دستی) می‌تواند به بهبود تحرک و کاهش درد کمک کند.

فاسئیت پلانتار

فاسئیت پلانتار یا التهاب رباط کف پا یکی از شایع‌ترین دلایل درد در پاشنه پا است. ورم غدد کف پا معمولاً باعث دردی شدید و منقطع، تیر کشنده می‌شود که معمولاً با اولین قدم‌ها در صبح اتفاق می‌افتد. معمولاً با فعالیت، این درد فروکش می‌کند، اما پس از دویدن یا ایستادن یا پس از مدت طولانی نشستن می‌تواند برگردد. این عارضه معمولاً بر افرادی که برای مدت طولانی روی سطوح سخت، دونده‌ها و سایر ورزشکاران با شدت بالا می‌ایستند، تأثیر می‌گذارد. درمان تحت نظر یکی از متخصصان مراقبت از پا ممکن است به کاهش علائم و درد کمک کند.

مسائل مربوط به وضعیت قرارگیری بدن

مسائل مربوط به وضعیت قرارگیری بدن، یا ستون فقرات بیش از حد خمیده می‌تواند ناشی از مشکلات مفصل ران و لگن، پا یا گردن و کمر باشد که این مشکلات اغلب از نشستن نامناسب در محل کار، ایستادن به مدت طولانی یا مشکلات شایع کف پا مانند صافی کف پا نشاءت می‌گیرند. متخصص فیزیوتراپی در قلهک می‌تواند به درمان انواع مختلف مرتبط با وضعیت قرارگیری بدن کمک کند.

آسیب‌های روتاتور کاف

روتاتور کاف شامل چهار عضله است که تیغه شانه (کتف) را احاطه کرده و به نگه داشتن استخوان بازو (هومروس) در کپسول شانه کمک می‌کند. این ناحیه به راحتی در اثر ورزش، استفاده مکرر و فعالیت روزمره آسیب می‌بیند. متخصص فیزیوتراپی در آرارات می‌تواند به تشخیص و درمان علائم ناشی از این عارضه کمک کند.

درد سیاتیک

عصب سیاتیک از پایین کمر شروع شده و از ناحیه لگن در هر دو طرف باسن می‌گذرد و تا پایین هر کدام از پاها کشیده می‌شود. سیاتیک اصطلاحی است که هنگام فشار بر عصب، باعث ایجاد درد در کمر، مفصل ران یا باسن می‌شود. فیزیوتراپی یا خدمات کایروپراکتیک (درمان دستی) می‌تواند به تسکین درد سیاتیک کمک کند.

درد شانه

درد شانه می‌تواند در اثر بوریست، سندروم شانه یخ زده، التهاب تاندون یا آسیب و استفاده بیش از حد رخ دهد. در موارد نادر ممکن است در اثر بیماری یا عفونت نیز این درد بروز کند. برای رفع این مشکلات، یک طرح درمانی جامع که ممکن است شامل فیزیوتراپی، طب سوزنی، ماساژ درمانی یا خدمات کایروپراکتیک باشد، برای بیمار در نظر گرفته شود.

از چه روش‌هایی در فیزیوتراپی استفاده می‌شود؟

روش‌های فیزیوتراپی، شامل تکنیک‌های مختلفی از درمان‌های الکتریکی، حرارتی یا مکانیکی می‌باشد. از این تکنیک‌ها برای تسکین درد، کاهش تورم، بهبود گردش خون، کاهش اسپاسم عضلات و تحویل دارو استفاده می‌شوند. ترکیبی از فیزیوتراپی منفعل و فعال در هماهنگی با درمان‌های تجویز شده توسط متخصصان دیگر، توانایی بدن را برای دستیابی به عملکردی بهبود یافته به حداکثر می‌رساند.

تکنیک‌های منفعل شامل مراقبت از افراد و استفاده از اولتراسوند تراپی، تحریک الکتریکی و تراکشن (کشش) مکانیکی ستون فقرات است. این مراقبت‌های منفعل می‌توانند به کاهش درد و تسهیل حرکت کمک کند و معمولاً در مراحل اولیه (حاد) روند بهبودی استفاده می‌شود.

روش‌های فعال، شامل تمرین و اصلاح حرکات است. تجویز و اجرای یک برنامه ورزشی مؤثر در ابتدا نیاز به آزمایش و تشخیص مناسب دارد. این کار باعث می‌شود تا هر بیمار تمرینات صحیح و متناسب با وضعیتش را برای رفع عدم تعادل مفصل، عضله یا عصب خود انجام دهد.

مهم‌ترین قسمت درمان، مؤلفه‌ی آموزش است. درک کامل از آسیب یا بیماری به بیمار اجازه می‌دهد تا توانمند شده و در برنامه مراقبت از خود حضور فعالی داشته باشد. به او کمک می‌کند تا وضعیت قرارگیری بدن و مکانیک بدن خود را اصلاح کنند تا آسیب‌ها را ترمیم کرده و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند. بهترین فیزیوتراپیست منطقه سه تهران برای کاهش و سپس برطرف کردن مشکلات فیزیوتراپی، با بیمار کار می‌کند و شاید خود این تمرینات را با او انجام دهد.

یخ درمانی و یا گرما درمانی

کیسه‌های یخ یا پک‌های سرمایشی را می‌توان برای کاهش درد و تورم استفاده کرد. پک‌های حرارتی را می‌توان برای افزایش جریان خون و شل شدن عضلات سفت استفاده کرد. در بعضی موارد، گرما و سرما درمانی ممکن است متناوب باشد (به صورت یکی در میان استفاده شود)، البته این به آسیب یا ترجیحات بیمار بستگی دارد.

ماساژ درمانی

ماساژ درمانی از روش های فیزیوتراپی

ماساژ می‌تواند به شل شدن و آزاد شدن عضلات کمک کند که این می‌تواند درد و سفتی عضلات را کاهش دهد. هنگام درمان گردن درد، معمولاً ماساژ در پشت گردن و نواحی اطراف آن از جمله پشت سر، شانه‌ها و کمر انجام می‌گیرد.

الکتروتراپی

الکتروتراپی از روش های فیزیوتراپی

در این روش درمانی از دستگاهی برای ارسال جریان الکتریکی خفیف از طریق سیم به ناحیه آسیب‌دیده یا دردناک استفاده می‌شود. انواع مختلفی از الکتروتراپی برای اهداف مختلف وجود دارد، از جمله تغییر سیگنال‌های درد، تحریک انقباضات عضلانی، بهبود بافت و ارسال داروی تسکین درد از طریق پوست (یونتوفرز). متداول‌ترین نوع الکتروتراپی برای گردن درد، تحریک الکتریکی عصبی از طریق پوست (TENS) است که با هدف تغییر احساس درد در یک احساس تحمل‌پذیر، پالس‌های الکتریکی را به اعصاب حسی در زیر پوست می‌فرستد.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی از روش های فیزیوتراپی

در این روش معمولاً یک ژل سرد بر روی ناحیه دردناک یا متورم استعمال می‌کنند، سپس دسته مخصوص روی دستگاه به آرامی بر روی پوست مالیده می‌شود در حالی که امواج صوتی با انرژی بالا را در زیر سطح و داخل بافت‌ها می‌فرستد. برخی از افراد میگویند که اولتراسوند یک احساس آرام و گرمی را ایجاد می‌کند که باعث شل شدن عضلات و کاهش درد می‌شود.