نوروپاتی محیطی چیست؟علائم و درمان

proyecto-blue-brain-el-cerebro-artificial-1-630x472

نوروپاتی یک نوع اختلال عصبی می‌باشد که روی مقدار حساسیت و تحریک‌ پذیری اعصاب دست و پا اثر می‌گذارد.علائم بیماری نوروپاتی در بیماران متفاوت است و همه افراد نشانه‌های یکسانی نخواهند داشت به این علت که درگیری عصبی در آن‌ها می‌تواند متغیر باشد.در هر صورت باید علائم بیماری متوقت و درمان شود. افرادی که به نوروپاتی محیطی مبتلا هستند ممکن است با علائمی شامل خارش،بی‌حسی،دردهای سوزاننده و ضعف همراه باشند.درمان این بیماری با توجه به شدت ،علائم و شرایط بیمار متفاوت خواهد بود اما بسیاری از بیماران با درمان‌های مناسب بهبود پیدا خواهند کرد

علائم و نشانه ها

بیماری نوروپاتی محیطی گزگز کردن، بی‌حسی یا خواب رفتن و احساس سوزش در تمام بدن به ویژه در دست و پا را به همراه دارد. عامل‌های مختلفی باعث ابتلا به نوروپاتی محیطی می‌شود که از آن جمله می‌توان به آسیب‌های تروماتیک، بیماری و قرار گرفتن در معرض مواد سمی اشاره کرد.

نوروپاتی محیطی از آسیب دیدن یا التهاب عصب‌های سیستم عصبی محیطی نشأت می‌گیرد. این عصب‌ها از نخاع به سراسر بدن کشیده می‌شوند. منظور از سیستم عصبی محیطی به گستردگی کل بدن این است که نوروپاتی می‌تواند علائمی را در تقریباً هر نقطه از بدن ایجاد کند، اگرچه اکثر مبتلایان به این بیماری از گزگز، درد و کاهش حس دست و پا شکایت دارند. بیماران گاهی علائم را به صورت حسی توصیف می‌کنند که گویی جوراب یا دستکش پوشیده‌اند و حساسیت‌شان به لمس کاهش یافته است. نوروپاتی محیطی زمانی بروز می‌یابد که عصب‌های محیطی در اثر تروما یا ضربه دیدن، استعداد ژنتیکی، تماس با مواد شیمیایی، دیابت یا پشت سر گذاشتن شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان آسیب دیده باشد.

عصب‌های محیطی بر چگونگی ادراک اطلاعات حسی توسط بدن، نظیر حس لامسه اثر می‌گذارد و عملکردهای یک یک آنها در هر ناحیه از بدن تغییر می‌کند. آسیب جسمی از انتقال صحیح اطلاعات حسی به مغز و نخاع یعنی سیستم عصبی مرکزی جلوگیری می‌کند. نوروپاتی محیطی دست‌ها مهارت‌های حرکتی را ضعیف می‌کند یا توانایی فرد در حس و لمس اشیاء را محدود می‌کند.

اکثر بیماران تحت درمان از نوروپاتی حسی رنج می‌برند که تغییراتی مانند حساسیت به درد را در ادراک حسی ایجاد می‌کند. این نوع از نوروپاتی محیطی علائم بی‌حسی، گزگز و کاهش حس دست و پا را به دنبال دارد. نوروپاتی‌های حسی علل متفاوتی چون دیابت و پشت سر گذاشتن شیمی درمانی و پرتودرمانی دارد.

دیابت سلول‌های عصبی را به دلیل بالا بودن میزان گردش قند در خون تخریب می‌کند. بنابراین تجویز یک رژیم غذایی سختگیرانه با قند پایین و لبنیات و غلات کمتر بخش مهمی از برنامه درمان است.

نوروپاتی محیطی معمولاً به مرور زمان بهتر می‌شود، به ویژه اگر علل مشخصی مانند ابتلا به بیماری یا تماس با مواد سمی داشته باشد که قابل درمان یا مدیریت باشد. ما در کلینیک فیزیوتراپی شمیم بر تسکین درد و درمان بیماری دامن زننده به نوروپاتی تمرکز می‌کنیم.درمان نوروپاتی محیطی تاحد زیادی به علت آسیب عصبی بستگی دارد و روش‌هایی چون رژیم غذایی، دارو درمانی و تغییر در سبک زندگی را شامل می‌شود. از آنجایی که عصب‌های محیطی توانایی اندکی برای بازسازی دارند، درمان زودهنگام آنها ضروری و بسیار مهم است.

اگر کمبود ویتامین علت ابتلا به نوروپاتی محیطی باشد، بیماری را می‌توان به راحتی با مصرف مکمل درمان نمود. اگر دیابت به نوروپاتی محیطی منجر شده باشد، رژیم غذایی و درمان دارویی موثر خواهد بود.

تحریک الکتریکی از روی پوست، تبادل پلاسما، فیزیوتراپی و درمان مادون قرمز از روش‌هایی است که در کلینیک شمیم برای درمان نوروپاتی محیطی از آنها بهره گرفته می‌شود. تغییرات مفیدی از قبیل ورزش کردن، تغذیه سالم، پرهیز از سیگار و مشروبات الکلی، ماساژ و کنترل بیماری مولد نوروپاتی محیطی نیز به درمان بیماری کمک می‌کند.

تاثیر مواد غذایی و ویتامین‌ها بر نوروپاتی محیطی

متخصصین معتقداند که رژیم‌های غذایی شامل گلوتن یا انواع مختلف حبوبات و غلات التهاب سیستم عصبی را در پی دارد. بسیاری از موارد اختلال کم‌توجهی ـ بیش‌فعالی (ADHD)، از دست دادن عملکرد شناختی، از بین رفتن حافظه، سر درد، ام اس، پارکینسون و دیگر عارضه‌های عصب‌شناختی در صورت مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن تشدید می‌شود. اگر موضوع را بازتر کنیم به نظر منطقی می‌رسد که بافت عصبی با کاهش التهاب وارد بر بدن آرام بگیرد و درمان نتیجه بهتری را به دست بدهد.

دستگاه درمان عروقی ریزجریان

دستگاه درمان عروقی ریزجریان نتیجه سال‌ها پژوهش و آزمایش است. بهره‌گیری هزاران بیمار از این روش و بررسی سابقه پزشکی آنها پس از درمان گواه ایمن و موثر بودن درمان در سطح مقطع موارد نقص عروقی است. استفاده از این روش برای درمان عارضه‌های زیر نتیجه موفقیت‌آمیزی را به دست داده است:
نوروپاتی دیابتی دست و پایین تنه
• نوروپاتی پس از شیمی درمانی
• نوروپاتی پس از پرتودرمانی
• سندرم تونل کارپ (کاردرمانی)
• بیماری عروقی محیطی
• درد ایسکمی و زخمی که بهبود نمی‌یابد

سازو کار عملکرد دستگاه ریزجریان

ریزجریان تاثیر قابل توجهی بر گردش خون در مقیاس میکرو دارد و به همین دلیل واکنش‌ به درمان چشمگیر است. علت اصلی تمام بیماری‌های اشاره شده در بالا اختلال در گردش خون در بستر مویرگی است. چنانچه جریان خون به بافت‌ها نرسد، اکسیژن و مواد مغذی نمی‎تواند به بافت برسد و پسماندهای متابولیسم نیز راهی برای دور شدن از بافت ندارد. به این ترتیب فشار شدیدی بر بافت‌ها تحمیل می‌شود و آنها را در حالت تلاش برای زنده ماندن قرار می‌دهد. سلول‌ها از هر آنچه منابع محدود در اختیارشان قرار می‌دهد برای زنده ماندن استفاده می‌کنند و عملکردهای بهتر برای مثال التیام و ترمیم و ایمنی‌سازی بافت‌ها متوقف می‌شود.سطح اکسیژن بافت در اکثر بیماران مبتلا به بیماری‌های جدی و شدید ۱۵ درصد کمتر از حد طبیعی است. بیماران مبتلا به دیابت که دچار نقص عملکرد غشاء پایه، پدیده رینود، کلادیکیشن و دیگر عارضه‌های مشابه هستند با توجه به این علت علائم مشابهی را تجربه می‌کنند.

ریزجریان به گونه‌ای بهینه‌سازی شده است تا با ایجاد چرخه‌های انقباض ـ آرام سازی و فاسیکولاسیون عضلانی روند بهبود را تسریع بخشد، این چرخه‌ها خون را از طریق گردش خون در مویرگ‌ها، تخلیه بسترهای وریدی و بالا بردن اکسیژن بافت پمپاژ می‌کنند. پمپاژ خون به نوبه خود اکسیژن و مواد ضروری را به بافت‌ها می‌رساند و فرایند التیام را شتاب می‌دهد. با استفاده از ریزجریان گرادیان فشار در بسترهای مویرگی افزایش می‌یابد، حال آن که اکثر تکنولوژی‌های ارائه شده تا به امروز فقط بسترهای مویرگی را گشاد می‌کند.فقط چند دقیقه پس از شروع درمان با ریزجریان افزایش قابل توجهی در سطح اکسیژن بافت مشاهده می‌شود. میزان اکسیژن بافت در درمان‌های آتی به طور مستمر افزایش می‌یابد.

ریزجریان رگ‌زایی را تحریک می‌کند

برق دستگاه ریزجریان رگ‌زایی یا آنژیوژنز را تحریک می‌کند که ایجاد مویرگ‌های جدید و زایش شبکه‌های مویرگی متراکم‌تر را در بافت‌ها به دنبال دارد. به این ترتیب زمینه مساعد برای رشد بافت جدید و ترمیم فراهم می‌آید. جریان برق سرعت فرایندهای سوخت و ساز (متابولیسم) را در بافت‌های درمان شده افزایش می‌دهد که براساس نظریه‌های ارائه شده به پوشش داخلی شریان‌ها در سوخت‌وسازمواد مغذی اضافی مصرف نشده و انباشته شده کمک می‌کند. به این ترتیب جریان خون در بافت‌ها بیشتر می‌شود و بهبودی دائمی در اکثر موارد به دست می‌آید.

ریزجریان فعالیت فیبروبلاست را تحریک می‌کند

برق ریزجریان به طور مستقیم فعالیت فیبروبلاست را در فرایند التیام تحریک می‌کند. فیبروبلاست‌ها برای التیام زخم‌های ایسکمی ابتدا چارچوبی را تشکیل می‌دهند که انواع سلول‌ها مانند پوست و مویرگ‌ها در مراحل آتی روی آن رشد می‌کنند. جریان برق ریزجزیان جریانی با قدرت نفوذ عمقی است که تمام بافت‌ها از پوست تا استخوان را درگیر می‌کند. دستگاه ریزجریان میدان الکترومغناطیسی را بین پدهای منتشر کننده تولید می‌کند؛ حال آن که جریان برق بعضی دستگاه‌ها از سطح بافت فراتر نمی‌رود و نهایت عمق نفوذ آن دو سانتی متر است. ریزجریان فعالیت سلول‌های استخوانی را نیز تحریک می‌کند که تسریع جوش خوردن استخوان را به دنبال دارد.

ریزجریان نوروپاتی را معکوس می‌کند

نتایج استفاده از دستگاه ریزجریان نشان دهنده موفقیت چشمگیر این دستگاه در معکوس کردن نوروپاتی پاهای بیماران دیابتی است و بهبود به دست آمده بیش از ۴ سال استمرار داشته است. تاکنون هیچ تکنولوژی جریان یا مدالیته درمانی دیگری به جز ریزجریان ابداع نشده است که بتواند نوروپاتی دیابتی را معکوس کند. بنابراین به جرات می‌توان گفت که دستگاه ریزجریان مزیتی منحصر به فرد بر دیگر دستگاه‌های درمانی دارد. البته سازوکار این تاثیرگذاری کاملاً شناخته شده نیست، اما احتمالاً از بهبود گردش خون تغذیه کننده عصب‌ها یا کنش مستقیم شناخته نشده بر عصب‌ها نشأت می‌گیرد.