علل ،علائم ودرمان بورسیت (التهاب غلاف و کپسول) شانه با طب فیزیکی نوین

بورسیت1

بورسیت شانه یک بورس شانه ملتهب است. بروس شانه یک کیسه پر از مایع است که به کاهش اصطکاک بین بافت‌های نرم و استخوان در مفصل کمک می‌کند. بورسی که معمولا در شانه آسیب می‌بیند، در فضای ساب اکرومینال قرار دارد و به همین دلیل بورسیت ساب اکرومینال نامیده می‌شود. این درد به صورت موضعی در ناحیه شانه ایجاد می‌شود و اغلب تا بازو و استخوان میانی دست کشیده می‌شود. درد معمولا به تسریع بورس بین تاندون‌های روتاتور کاف و آکرومیون (ناحیه استخوانی قدامی، خلفی از تیغه شانه که روی مفصل شانه را فرم می‌دهد) مربوط است.

دلایل

بورسیت2

• شایع‌ترین علت: آسیب جزیی مکرر است که در آن شانه به خصوص در فعالیت‌های درگیر کننده بالای شانه بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرد (ممکن است فعالیت‌های مرتبط با ورزش باشد، اما فعالیت‌های معمول روزمره یا حرفه‌هایی مانند نقاشی، تمیز کردن، باغبانی، شستن و آویز کردن لباس نیز مسبب آن هستند.
  • اغلب ضعف یا آسیب زمینه‌ای به تثبیت کننده‌های شانه و یا روتاتور کاف وجود دارد که باعث می‌شود فعالیت‌های ساده و معمولی به بورس آسیب برساند و موجب درد شود.
  • علت کم شیوع‌تر: آسیب قابل توجه (مانند افتادن بر روی شانه)

علائم بورسیت

شايع‌ترين علايم درد و محدوديت حرکتی است.

• بروز تدریجی درد به طور مداوم در طول چند هفته یا ماه که بعد یا در طول فعالیتی تکراری شدت می‌گیرد.
  • اگر بوسیت ناشی از آسیب‌های شدید مانند افتادن باشد، ممکن است درد با شدت ناگهانی بروز کند.
  • محل درد معمولا در قسمت خارجی شانه است و اغلب تا پایین دست و استخوان بازو و گاها تا آرنج و مچ کشیده می‌شود.
  • بیماران اغلب احساس سفتی در اطراف بازوی خود را بیان می‌کنند.
  • هنگام دراز کشیدن به طور مستقیم روی قسمت آسیب دیده، درد شدت می‌گیرد، اما هنگامی که بر روی ناحیه سالم دراز کشیده‌اید، و دست آسیب دیده در کنار بدن آویزان است نیز این درد ممکن است وجود داشته باشد.
  • شانه در حال استراحت اغلب احساس راحتی می‌کند که به عنوان مثال با استفاده از یک بند یا ساپورت دسته صندلی در کنار بدن نگه داشته شود.
  • درد در هنگام استفاده از دست برای فعالیت‌هایی که شانه یا بالای شانه را درگیر می‌کند (قوس دردناک) بیشتر است.
  • احساس عدم توانایی در بالا بردن بازو (و وزن) به علت دردی که مانع از حرکت عضلات و سبب ایجاد احساس ضعف می‌شود.
  • بوسیت طولانی مدت که بدون درمان رها شود، می‌تواند منجر به محدودیت در حرکات شانه به دلیل آتروفی عضلات و خشکی مفصل شود.

تشخیص

پزشک شما یک سری آزمایش مخصوص روی شانه شما انجام می‌دهد که همراه با سابقه بروز علائم شما، تشخیص التهاب غلاف شانه را تایید می‌کند. همانطور که التهاب غلاف شانه اغلب با دیگر آسیب شناسی‌های شانه، مانند تاندونوپاتی روتاتور کاف، همراه است ممکن است پزشک شما برای تایید تشخیص و تمایز دادن سایر علل درد، نیاز به انجام برخی از تصویربرداری‌های پزشکی مانند اشعه ایکس، سونوگرافی و ام آر آی داشته باشد.

درمان التهاب کپسول شانه

از آنجا که بوسيت (ساب اکرومینال) شانه اغلب به دليل حرکات جزیی مکرر در فعاليت‌هاي روزمره اتفاق می‌افتد، مي‌تواند آسيبی باشد که درمان آن زمان‌بر باشد و يا به راحتي تشديد شود، لذا مهم است که تا حد امکان از هرگونه فعاليت شدید اجتناب شود تا زمانی که درد حاد بهبود یابد و بیمار قادر به انجام فعالیت‌ها با موقعیت صحیح و فعال‌سازی عضلات باشد. تکنیک‌هایی که پزشک شما می‌تواند برای کمک به فعال سازی عضلات و اصلاح موقعیت مفصل شانه استفاده کند عبارتند از:

• نوار پیچ کردن برای نگه داشتن وزن بورس شانه
  • آزاد کردن بافت نرم و نقاط ماشه‌ای (درمان دستی) یا طب سوزنی
  • تمرین‌های تقویتی و تثبیت کتف و روتاتور کاف شانه.
  • تمرینات کششی
  • اولتراسوند برای کاهش التهاب
  • اوزون درمانی: پزشک تزریق اوزون به ناحیه آسیب دیده انجام می‌دهد و از مکمل‌های ضد التهابی هومیوپاتی استفاده می‌کند که با تزریق اکسیژن به تسریع بهبودی کمک و همکاری می‌کنند.
  • تزریق کورتیکواسترویید: در موارد بورسیت شانه مداوم، شدید یا حاد که در آن التهاب بورس شانه باعث ایجاد آسیب قابل ملاحظه‌ای در فضای ساب اکرومینال می‌شود، پزشک شما ممکن است تزریق کورتیکواسترویید را توصیه کند تا التهاب موضعی را کاهش دهد. مهم است که بیمار همراه با تزریق کورتیکواستروئید به درمان فیزیوتراپی ادامه دهد تا نتیجه‌ای طولانی مدت داشته باشد.

اگر آگاهی مناسب از وضعیت کلی و موقعيت خاص شانه با استفاده از تقویت موثر و ثبات روتاتور کاف و کتف حاصل شود، از عود این آسیب جلوگیری خواهد شد.