درمان صدا دادن مفصل شانه با ماساژ، درمان دستی و ورزش

صدا دادن شانه

"تق تق" اصطلاحی برای توصیف تق تق کردن و صداهای ناگهانی است که گاهی موقع حرکت دادن دست در مفصل شانه ایجاد می‌شود. این مشکل دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد.

صدا دادن شانه می‌تواند در اثر حرکت سطوح زبر مفصل روی هم و یا لغزیدن تاندون‌ها  از روی یک برآمدگی استخوانی باشد. بصورت معمول در داخل هر مفصل مایعی وجود دارد و گاهی اوقات جابجایی این مایع بخاطر حرکت مفصل باعث تغییر فشار شده و صدای ناگهانی تولید می‌شود. در موارد بسیاری صدا دادن مفصل شانه عادی بوده و یک دغدغه برای سلامت فرد نیست. گرچه اگر درد یا ضعف ماهیچه شانه با صدا دادن و صدای ناگهانی شانه اتفاق بیفتد، بویژه وقتی که این وضعیت ادامه دار باشد، توصیه می‌شود که با یک متخصص مراقب سلامتی مشورت شود.

دلایل صدا دادن شانه


به صدای ناگهانی که در اثر تماس بافت‌ها با یکدیگر اتفاق می‌افتد تق‌ تق گفته می‌شود. این صدا یک برخورد بین هوا، استخوان و سیال است که تولید صدای غیرعادی می‌کند. علاوه بر این دلایل متعدد دیگری هم مانند لغزیدن سطوح زبر مفصل روی هم نیز وجود دارد. این صدا همچنین می‌تواند در اثر گیر کردن و رها شدن تاندون از یک برآمدنی استخوانی ایجاد شود. در حالت نرمال مایعاتی درون مفاصل وجود دارند و زمانی که مفاصل یاعث حرکت این مایع در داخل مفصل می‌شوند در اثر تغییر فشار تولید یک صدای ناگهانی می‌کند. این وضعیت می‌تواند با ضعف یا درد همراه باشد.

علائم صدا دادن شانه


این علائم عبارتند از:

  • وجود صدای متفاوت مانند کوبیدن، ترکیدن، جیرجیر کردن، ساییدن و صدای ناگهانی که کم‌تر شایع است.
  • صدا دادن مفصل می‌تواند با درد یا بدون درد اتفاق بیفتد و اگر بدون درد باشد نشاندهنده مشکلی جدی نیست و معنی خاصی هم ندارد. صدا همراه با درد باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و بر روی مفصل درمان‌های پزشکی انجام شود. نوع درمان صدای شانه بطور کلی به دلیل آن صدا بستگی دارد.
  • شرایط پزشکی مانند آرتروز باعث بروز صدا در زانو، شانه‌ها و دیگر مفاصل بدن می‌شود. بنابراین معاینه عمومی کلی در صورت مستمر بودن درد باید انجام شود.
  • گاهی اوقات بعضی افراد طبق عادت در هوای سرد دچار درد می‌شوند و در این مورد یک ماساژ ساده باید انجام شود. اگر آرتروز باعث درد شود باید آرتروز درمان شود.

درمان‌های صدای شانه 


درمان‌های صدای شانه شامل موارد زیر هستند:

استراحت 

محافظت از شانه در ابتدا یک ضرورت برای جلوگیری از بروز آسیب بیشتر است. این مورد ممکن است شامل یک استراحت نسبی در یک مدت زمان مشخص و بالا بردن آگاهی راجع به فعالیت‌ها و حرکات آسیب زننده به شانه باشد.

حرکت‌های انعطافی 

حرکت‌های انعطافی جهت افزایش تحرک بدون احساس درد یا ناخوشی نیز از روش‌های درمانی است. این حرکات باید به آرامی و بصورت پله‌ای و با تأکید بر ساختار صحیح شانه انجام شود.

درمان‌های دیگر 

تکنینک‌های پیشرفته مانند ماساژ (لینک به ماساژ)، تحرک، درمان دستی (درمان دستی) تحت نظر تخصصی فیزیوتراپیست می‌تواند روش‌های مؤثری جهت کاهش صدای ناگهانی و درد شانه باشد.

تمریناتی برای رفع صدای شانه 

تمرینات باید همیشه در محدوده راحتی بدن انجام شوند. هدف از این تمرینات تا حد ممکن حفظ یا افزایش محدوده حرکتی و قدرت و روغنکاری مفصل است. اگر بخواهیم بطور کلی بگوییم، باید از تمرینات مقاومتی سنگین، بویژه اگر همراه با درد است جلوگیری شود.

تمرین ۱ 

برای انجام این ورزش:

  • یک حوله در دستانتان بگیرید.
  • بازوهایتان را به بدن چسبانده و دستانتان را در حالتی که کف دست به سمت بالاست تا ۹۰ درجه خم کنید.
  • به آرامی هر دو دست را به سمت راست و سپس به سمت چپ حرکت دهید.
  • دو یا سه بار این حرکت را انجام دهید و در هر بار دستان را کمی دورتر ببرید.
  • اطمینان حاصل کنید که حرکت را در محدوده راحتی بدن انجام می‌دهید.

تمرین ۲ 

برای انجام این ورزش:

  • حوله را دور کمر خود مانند یک کمربند پیچیده و دو انتهای آن را بگیرید.
  • بازوهایتان با به بدن چسبانده و دستانتان را در حالتی که کف دستان به سمت هم است تا ۹۰ درجه خم کنید.
  • همان حرکات مربوط به تمرین ۱ را تکرار کنید. این تمرینات به آرامی ماهیچه حرکتی شانه را دچار کشش می‌کند.

تمرین ۳ 

برای انجام این ورزش:

  • حوله را در جلوی شانه و دور از بدن، در ارتفاع شانه، و کمی بزرگ تر از عرض شانه و در حالی که کف دست به سمت پایین است نگه دارید.
  • دست‌ها را صاف نگه داشته و حوله را طوری بچرخانید که بصورت عمودی قرار بگیرد، ابتدا در یک جهت و سپس در جهت دیگر. دو یا سه بار این حرکت را تکرار کنید.

تمرین ۴

برای انجام این ورزش:

  • حوله را با دستان باز شده تقریباً به اندازه عرض شانه و کف دست پایین، نگه دارید.
  • آرنج را صاف نگه داشته و دست‌ها را تا ارتفاع شانه بالا بیاورید.
  • دست را رها کرده و این کار را چند بار تکرار کنید و در هر بار تلاش کنید تا دستانتان را کمی بیشتر از دفعه قبل بالا بیاورید. حرکت را در محدوده راحتی بدن انجام دهید.
  • تا زمانی که دردی ندارید حوله را می‌تواند بالاتر ببرید، بالا و بالاتر از سر.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.

shock2













به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است