برای درمان پا درد و درد پشت ماهیچهٔ ساق پا چه باید کرد؟

درد پا

درد پا می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و شدت درد در طول شب بیشتر احساس می‌شود. درد در هر قسمت از پا ممکن است رخ دهد. عوامل متعددی مانند تروما، شرایط پزشکی مانند آرتروز و آسیب‌های ناشی از تصادف و آسیب‌های ورزشی می‌توانند درد پا را افزایش دهند. درد ساق پا زمانی ایجاد می‌شود که استخوان‌ها، بافت‌ها، عضلات، مفاصل و اعصاب تحت تأثیر قرار گیرند. درمان درد پا بستگی به علت ریشه‌ای این مشکل دارد و اغلب می‌تواند در خانه درمان شود. مداخله پزشکی وقتی درد پا شدید یا ناگهانی باشد لازم است.

درد پا چگونه احساس می‌شود؟

نشانه‌های درد ساق پا عبارتند از:

• علائم درد پا می‌توانند از درد کم تا درد ناگهانی و شدید باشند.
  • درد در هر بخشی از پا ممکن است به علت وضعیت پزشکی یا آسیب جسمی رخ دهد.
  • فرد مبتلا به استئوآرتریت ممکن است درد پای خود را به عنوان سفتی مفصل و درد حاد توضیح دهد که در صبح بدتر از طول روز احساس می‌شود.
  • درد پا می‌تواند احساس سوزن سوزن شدن یا درد سوزشی ایجاد کند.
  • درد ساق پا ممکن است همراه با تورم / التهاب، قرمزی و حساسیت به هنگام لمس باشد.
  • نوعی از درد پا که به علت تروما رخ می‌دهد می‌تواند باعث بروز خونریزی سطحی شود که در طی آسیب‌های ورزشی رایج است

علل درد پا

علل درد پا عبارتند از:

• عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز درد پا شوند. بعضی شرایط پزشکی مانند آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی)، بورسیت، شکستگی و آسیب اندام‌های زیرین می‌توانند درد متوسط تا شدیدی را ایجاد کنند.
  • درد در پاها زمانی که اعصاب سیگنال درد را به مغز می‌رسانند، احساس می‌شود.
  • درد می‌تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (طولانی مدت مانند آرتروز) باشد
  • شدت درد می‌تواند از ۱ تا ۱۰ باشد.
  • در بعضی موارد علت درد پا را نمی‌توان مشخص کرد و در بسیاری موارد مانند آسیب‌های ورزشی می‌تواند به آسانی تشخیص داده شود و درمان گردد.

بر اساس منشاء، درد پا می‌تواند به طور گسترده‌ای به ۳ دسته طبقه بندی شود: عروقی (وابسته به خون)، عصبی (اعصاب) و اسکلتی عضلانی (استخوان‌ها و عضلات).

درد اسکلتی عضلانی

آرتروز گاهی اوقات باعث ایجاد صدای پاپ در زانوی شما می‌شود. همچنین، عضلات می‌توانند تحت فشار قرار بگیرند و یا پس از یک سقوط رباط می‌تواند پاره شود. این دسته از درد پا متعلق به درد عضلانی اسکلتی است. آرتروز یک اختلال اتوایمیون است و اغلب در سنین بالای ۵۰ سال زمانی که مفصل آسیب دیده است رخ می‌دهد.

درد عروقی

درد ناشی از ترومبوز ورید عمقی، رگهای واریسی، عفونت، سلولیت و بیماری شریانی محیطی متعلق به این دسته است. در این نوع درد پا رگهای خونی و شریان‌ها و مویرگ‌های خونی در هر قسمت از پا تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

درد عصبی

گاهی اوقات درد پا زمانی می‌تواند رخ دهد که مشکلی در سیستم عصبی وجود دارد. سندرم پای بی قرار، تکان دادن پاها، نوروپاتی و درد عصب سیاتیک متعلق به این دسته هستند.

گرفتگی پا

گرفتگی عضلات پا اغلب حاد و ناگهانی هستند و به مدت چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشند. اغلب ساق پای شما به طور ناگهانی بدون هیچ علت خاص دچار اسپاسم می‌شود. گرفتگی عضلات پا در طول شب و در افراد مسن رخ می‌دهد. در طی یک هفته می‌توان ۳ تا ۵ حملهٔ گرفتگی پا داشت.

بیماری شریان محیطی

گردش خون ضعیف می‌تواند موجب بروز درد پا به علت بیماری شریانی محیطی گردد. در این حالت جریان خون طبیعی به عضلات پا متوقف می‌شود و منجر به لنگیدن می‌گردد. در موارد شدید این بیماری می‌تواند باعث مرگ شود. لنگیدن می‌تواند باعث بروز درد قابل توجه در بافت‌ها، ساق‌ها، ران و گرفتگی‌های شدید در طول ورزش شود. و در هنگام صعود از پله نیز می‌تواند درد پا را افزایش دهد.

ترومبوز ورید عمقی

برای برخی افراد، لخته شدن خون در رگهای پا ممکن است رخ دهد و در صورت نشستن به مدت چند ساعت می‌تواند باعث بروز ترومبوز ورید عمقی گردد. این مشکل می‌تواند باعث بروز تورم و احساس درد در پاها شود و در بسیاری از موارد لخته شدن خون می‌تواند خود به خود بهبود یابد. در موارد شدید ممکن است لازم باشد این حالت درمان شود. لخته خون می‌تواند به سمت ریه‌ها حرکت کند و موجب امبولی ریوی گردد. همچنین ترومبوز ورید عمقی می‌تواند بدون بروز هیچ نشانه‌ای رخ دهد.

شین اسپلینت

فعالیت‌های ورزشی و تمرینات دویدن شدید یا راه رفتن سریع می‌توانند به عضلات و تاندون‌های پاها آسیب برسانند. حساسیت شدید در عضلات باعث بروز درد ساق پا و درد استخوان می‌شود.

شکستگی

شکستگی می‌تواند به علت حادثه یا سقوط رخ دهد. شکستگی‌ها با تورم شدید، درد و تغییر شکل در ناحیه آسیب دیده تشخیص داده می‌شوند و باید در اوایل بروز خود درمان شوند. شکستگی استرس می‌تواند به علت آسیب‌های ورزشی و فشار و استرس تکراری رخ دهد.

التهاب تاندون

هنگامی که تاندون‌های پاپلیتئوس آسیب می‌بینند، این امر می‌تواند به تاندونیت و درد زانو منجر شود. این اتفاق زمانی می افتد که شما در حال دویدن به سمت پایین تپه هستید.

رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله

به علت کشش بیش از حد عضلات و بافتها، ممکن است که رگ به رگ شدن رخ دهد. کشیدگی می‌تواند به علت ترومایی رخ دهد که در طی آن عضلات آسیب می‌بینند. این امر می‌تواند موجب بروز درد حاد در عضلات ران گردد و شدت آن ممکن است از خفیف تا شدید متفاوت باشد. کشیدگی بیش از حد عضلات و عدم انعطاف پذیری در طی انجام فعالیت ورزشی می‌تواند باعث رگ به رگ شدن و کشیدگی عضله شود.

سندرم کمپارتمنت

هنگامی که فشار شدید روی عضلات یا تاندون پا قرار می‌گیرد، التهاب شدید ایجاد می‌کند و گاهی اوقات باعث ایجاد شکستگی می‌شود. این نوع تورم حاد به عنوان سندرم کمپارتمنت شناخته شده است که می‌تواند حاد یا بلند مدت باشد. خونرسانی در ماهیچه‌های آسیب دیده موجب قطع اکسیژن می‌شود و در موارد شدید می‌تواند باعث از بین رفتن بافت (نکروز) شود. این وضعیت باید فوراً درمان شود و می‌تواند درد شدید و حتی فلج را ایجاد کند.

درد عصب سیاتیک

هنگامی که فشار روی یک عصب سیاتیک اعمال می‌شود که در طول پا از بخش انتهایی پایین ستون فقرات به کف پا می‌رود، می‌تواند درد عصب سیاتیک ایجاد کند. این درد اغلب به دلیل بیرون زدگی دیسک و اسپاسم عضلانی اتفاق می افتد. این وضعیت می‌تواند سبک پیاده روی شخص را که موجب بروز مشکلات طولانی مدت می‌شود، تغییر دهد.

چگونه پزشک علت درد پا را تشخیص می‌دهد؟

پزشک شما ابتدا یک معاینهٔ فیزیکی روی پا انجام می‌دهد و درخواست انجام آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا ام آر آی را می‌دهد. اسکن ام آر آی می‌تواند مشکلات را در اوایل مرحله بروز درد پا به صورتی دقیق تشخیص دهد.

درمان درد پا

درد خفیف ساق پا را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد.

• داروهای ضددرد را می‌توان برای درد متوسط استفاده کرد تا زمانی که به پزشک خود مراجعه کنید.
  • با استفاده از تمرینات کششی و گرم کردن، می‌توان از گرفتگی پا جلوگیری کرد. ناحیه انگشت پا را نگه دارید و کمی آن را به سمت بدن بکشید.
  • اگر گرفتگی عضلات دارید، سعی کنید با اطراف پاشنه پا راه بروید.
  • تمرینات را بیش از حد انجام ندهید و به ویژه اگر شما تازه شروع به راه رفتن سریع یا پیاده روی کرده‌اید، زمان را به تدریج افزایش دهید.
  • استراحت دادن پاها به طور کامل می‌تواند فرایند بهبود را سرعت بخشد و تورم را کاهش دهد.
  • استفاده از یخ می‌تواند در بهبود التهاب و درد کمک کند. چند قطعه یخ را در یک پارچه قرار دهید و آن را به مدت چند دقیقه روی قسمت آسیب دیده قرار دهید. این کار می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد و تورم را کاهش دهد.
  • باند فشرده سازی را می‌توان بر روی پای آسیب دیده قرار داد.
  • پاهای خود را در موقعیت بالا قرار دهید (بالاتر از سطح قلب) تا تورم کاهش یابد. بالش‌های متعددی را در رختخواب قرار دهید و پاهای خود را روی آن‌ها بگذارید.
  • اگر درد حتی پس از درمان خانگی نیز کاهش نیافته است، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورت لنگش، مراقبت‌های پزشکی ضروری برای جلوگیری از حمله و سایر عوارض را انجام دهید.
  • قبل از شروع درمان، پزشک باید علت اصلی درد را شناسایی کند.
  • درمان‌های فیزیکی درمان مانند شاک ویو، لیزر، طب سوزنی، ماساژ، درمان دستی و تزریق برخی از مواد به پا نیز می‌توانند درد پا را کاهش دهند و موجب افزایش تحرک گردند.

کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است

به این پست امتیاز دهید.